Wall Street: Money Never Sleeps (2010)

Oliver Stone verlaagt zich tot het maken van een sequel van een van zijn klassiekers en doet dat met matig succes.

door Thomas Hermssen om 18:38 in RECENSIES
Wall Street: Money Never Sleeps poster
Regie: Oliver Stone | Cast: Michael Douglas (Gordon Gekko), Shia LaBeouf (Jake Moore), Carey Mulligan (Winnie Gekko), Josh Brolin (Bretton James), Eli Wallach (Jules Steinhardt), Frank Langella (Louis Zabel), Susan Sarandon (Jakes moeder), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2010

In 1987 maakte Michael Douglas van Gorden Gekko een held. En het omgekeerde is ook waar, want Douglas won immers een Oscar voor zijn rol. Oliver Stone verlaagt zich nu tot het sequelsyndroom en maakte een vervolg op een van zijn betere films: Wall Street. De financiële crisis van de afgelopen jaren gaf daar uiteraard ook een goede aanleiding toe. Stone koos logischerwijs voor een verhaal rond Gekko en niet rond de hoofdpersoon uit de klassieker: Bud Fox, gespeeld door Charlie Sheen. De makers moeten echter ook gedacht hebben dat een film met enkel een oude, door geld geobsedeerde grijsaard in de hoofdrol financieel geen records zal gaan breken. En dus werd het verhaal rond schoonzoon in wording Jake Moore geschreven.

In 2001 is Gordon Gekko na een lange gevangenisstraf weer een vrij man. De (financiële) tijden zijn sterk veranderd en niemand staat op hem te wachten. Ook letterlijk niet, want zijn enige dochter Winnie laat niets van zich horen. Na de dood van haar broer heeft ze met haar vader gebroken. Zeven jaar na zijn vrijlating heeft Gekko een boek geschreven en bezoekt Jake Moore, de verloofde van Winnie, een van zijn lezingen. Hij besluit, zonder dat Winnie het weet, een deal met Gekko te sluiten die ergens op de grens tussen zakelijk en privé ligt.

Net als in de klassieker uit 1987 is het een jonge enthousiasteling die, op zoek naar snel succes, contact zoekt met Gekko. Opnieuw wordt ook het thema zakelijk succes afgezet tegen het belang van familie. Bij deze film is Gekko echter min of meer familie van de jonge hond en speelt dit familiethema een aanzienlijk grotere rol dan in het origineel.

Deze grotendeels gelijkwaardige opzet is natuurlijk weinig origineel, maar het feit dat gekozen werd voor een verhaallijn over een gebroken vader-dochterrelatie en een romantische verhaallijn tussen Winnie en Jake, is op zijn zachtst gezegd een zwakke keus. Beide verhaallijnen zitten namelijk vol met clichés en stereotype ontwikkelingen. Stone houdt de aandacht ook te veel en vooral onnodig van Wall Street af, al doet hij met name in de eerste helft van de film nog een poging de crisis te belichten. Deze slaagt maar half omdat naar het einde toe de voorspelbare privéproblemen van de personages de hoofdzaak worden.

Shia LaBeouf (Transformers, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) doet het als broekie heel aardig en Carey Mulligan (An Education) maakt een goede indruk in de emotionele scènes. Toch sprankelt het pas echt als krachtpatsers als Josh Brolin of Frank Langella los kunnen gaan. Ook andere oudgedienden zoals Susan Sarandon dragen hun steentje respectabel bij, maar het is Eli Wallach die als de stokoude Jules Steinhardt de show steelt.

Het aandeel van Gordon Gekko is in de sequel een stuk groter dan in het origineel. Dat is maar goed ook, want opnieuw zet Douglas hem op memorabele wijze neer en houdt hij het personage ditmaal op intelligente wijze zelfs meer aan de aimabele dan aan de hatelijke kant. Ondanks dat het vuurwerk bij hem en de andere oudgedienden ligt, bevat de voorspelbare verhaallijn rond de twee tortelduifjes aan het eind toch een aantal verrassend sterk gespeelde scènes. Goed geschreven zijn ze echter allerminst.

Dat de film ondanks het matige scenario en het tamelijk wanstaltige einde toch nog het aanzien waard is, is naast een sterke cast te danken aan de boeiende cinematografie van Rodrigo Prieto (Babel, Brokeback Mountain) en een zo nu dan verrassend goede soundtrack van Craig Armstrong (Ray, Moulin Rouge). Hopelijk lijdt Stone niet lang aan het sequelsyndroom en blijft het bij een eenmalig uitstapje naar een van zijn klassiekers. Dit smaakt namelijk naar een nieuwe klassieker en niet naar nog meer sequels.

12 Reacties

Spijker2

Kan me goed vinden in voornamelijk de eerste reacties op deze recensies. Het is niet dat er dingen niet kloppen of waar ik me niet in kan vinden, maar er staat eigenlijk gewoon heel weinig.

patrick_h

Theo Wissen "Klopt helemaal, heb er geen seconde van gezien. Maar het zullen ongetwijfeld prachtige films zijn."

Dus je bent er inmiddels naartoe geweest, of je hebt een bezoekje gepland?
Theo Wissen "
Omdat Filmtotaal alleen recensies schrijft over de allerbeste 'alternatieve' films. Alle recensies krijgen hierdoor minimaal 4 of 5 sterren. Je zult bijna nooit een slechte recensie lezen over een 'alternatieve' film. Alleen de creme de la creme wordt immers gepubliceerd. Hierdoor ontstaat bij mij een beeld dat er geen slechte 'alternatieve' films zijn. En hierdoor lijkt het mij dat het waarderingssysteem behoorlijk uit balans is. "

Er worden gewoon recensies geplaatst van de films die uitgebracht worden in Nederland. Dat er minder slechte, wat jij noemt, 'alternatieve' films worden uitgebracht is niet zo vreemd. Bij Hollywoodfilms is uitbreng (en belangstelling van het bioscooppubliek) vaak al verzekerd voordat de film überhaupt opgenomen is. Cru gezegd maakt het dan nauwelijks uit of de film goed of slecht is, uitgebracht wordt 'ie toch wel. Voor niet-hollywoodfilms is dat toch anders.

Overigens kreeg de nieuwe film van Manoel De Oliveira vorige week nog een waardering van 1 ster alhier, terwijl diverse andere vaderlandse critici wel erg positief waren.

Theo Wissen

Niet gelijk op je achterste benen Patrick. Ik reageer gewoon op deze recensie omdat ik een eigen mening heb, dat moet nog kunnen anno 2010.

patrick_h "Je hebt About Elly en Un Homme Qui Crie niet gezien, je gaat ze ook niet kijken, en ik durf nu even te gokken dat je überhaupt nooit enig bewegend beeld van deze films gezien hebt. Klopt dat? "

Klopt helemaal, heb er geen seconde van gezien. Maar het zullen ongetwijfeld prachtige films zijn.

patrick_h "Maar toch vind je het blijkbaar "uit balans" dat ze vier sterren krijgen. Waarom dan? Omdat Michael Douglas er niet in speelt, omdat ze niet engels gesproken zijn, omdat ze niet uit de VS komen? Wat is de reden dat het uit balans is dat deze films vier sterren krijgen, dat ze niet gewoon erg goed kunnen zijn?"

Omdat Filmtotaal alleen recensies schrijft over de allerbeste 'alternatieve' films. Alle recensies krijgen hierdoor minimaal 4 of 5 sterren. Je zult bijna nooit een slechte recensie lezen over een 'alternatieve' film. Alleen de creme de la creme wordt immers gepubliceerd. Hierdoor ontstaat bij mij een beeld dat er geen slechte 'alternatieve' films zijn. En hierdoor lijkt het mij dat het waarderingssysteem behoorlijk uit balans is.

En dat beeld wordt bij mij nog meer versterkt omdat ik merk dat de laatste tijd steeds vaker door Filmtotaal recensies worden geschreven waarin ik me totaal niet kan vinden. Wordt een film totaal neergesabeld door Filmtotaal terwijl de mensen bij wie ik zat in de bioscoopzaal toch echt een prima tijd hebben gehad.

patrick_h

Theo Wissen "Zo lees ik zojuist de filmtotaal-recensies van een film uit Tjaad die 4 sterren krijgt en de recensie van een film uit Iran die ook even 4 sterren krijgt. Dit zullen best mooie en pakkende films zijn maar het waarderingssysteem lijkt uit balans."

Je hebt About Elly en Un Homme Qui Crie niet gezien, je gaat ze ook niet kijken, en ik durf nu even te gokken dat je überhaupt nooit enig bewegend beeld van deze films gezien hebt. Klopt dat?

Maar toch vind je het blijkbaar "uit balans" dat ze vier sterren krijgen. Waarom dan? Omdat Michael Douglas er niet in speelt, omdat ze niet engels gesproken zijn, omdat ze niet uit de VS komen? Wat is de reden dat het uit balans is dat deze films vier sterren krijgen, dat ze niet gewoon erg goed kunnen zijn?

WoUtoMatiC

Ik vind het een goede recensie. Al zou drie sterren beter passen bij het geschrevene.

Theo Wissen

Ik denk dat de mensen van Filmtotaal een beetje de weg kwijt zijn geraakt de laatste maanden. Heb nu al verschillende recensies gelezen waar ik me totaal niet in kan vinden. Het lijkt alsof de grotere Amerikaanse mainstream producties steeds kritischer en zwaarder worden gewogen dan de wat alternatieve filmhuis producties. Zo lees ik zojuist de filmtotaal-recensies van een film uit Tjaad die 4 sterren krijgt en de recensie van een film uit Iran die ook even 4 sterren krijgt. Dit zullen best mooie en pakkende films zijn maar het waarderingssysteem lijkt uit balans.

Ik vraag me steeds vaker af wat de redactie van Filmtoaal denkt over haar doelgroep. Zo worden bijvoorbeeld door de bezoekers van Filmtotaal ook praktisch geen reacties gegeven op de 'filmhuis' recensies. Mooi voorbeeld vind ik bijvoorbeeld dat filmfestival in Rotterdam (of in Den Haag), Filmtotaal had hierover iets van 10 artikelen en recensies geschreven zonder enige reactie van bezoekende internetters.

Anyway, ik ga lekker naar Wall Street in de bios, ondanks de schamele twee sterren van de Filmtotaal-recensie.

HertogJan

Ik weet ook niet echt wat ik hiervan moet maken. Goede cast, sterk gespeeld, goede soundtrack, goede cinematografie, zwak scenario en wat clichés. Wat maakt deze film nu écht niet goed, vind het namelijk meer een driesterren-recensie Smiley face Sterker nog, op basis van deze recensie (op de eindbeoordeling na) wil ik de film zelfs graag gaan zien. Van originaliteit moeten de meeste films het namelijk sowieso niet hebben.

Sandvink

Kan Thomas Hermssen misschien een betere toelichting geven, want naast bovenstaande mensen vind ik het zelf ook verwarrend.

jacksparrow070

Ik weet niet wat ik moet doen volgens de trailer (wat niet veel laat zien ) hoef je het niet te kijken lijkt geen top film en volgens de cijfermatige inzicht lijkt het op een afrader dus kan ik mij beter consentreren op de betere films die binnenkort komen

LuCos

hdb "Het sterrensysteem van FT komt niet overeen met het 1-10 cijfersysteem. Zie hier"

Oke, maar dan nog heeft hij een punt, 2 sterren staat voor afrader. En dat terwijl er in de recensie word dat het opzich nog te kijken valt.

hdb

Webjoker "Ik weet niet echt wat ik moet maken van deze recensie. Wat simpele keuzes zie ik, gevolgd door een alinea of wat met sterke punten en uiteindelijk krijgt de film dan een vier, terwijl ik uit de recensie proef dat je neigt naar een voldoende, hij is immers wel het aanzien waard schrijf je."

Het sterrensysteem van FT komt niet overeen met het 1-10 cijfersysteem. Zie hier

Webjoker

Ik weet niet echt wat ik moet maken van deze recensie. Wat simpele keuzes zie ik, gevolgd door een alinea of wat met sterke punten en uiteindelijk krijgt de film dan een vier, terwijl ik uit de recensie proef dat je neigt naar een voldoende, hij is immers wel het aanzien waard schrijf je.

Wall Street: Money Never Sleeps