Sex & The City 2 (2010)

Door de plotarme opzet voelt Sex and the City 2 aan als een veel te lang uitgesponnen aflevering uit de serie.

door Frank Stol om 00:04 in RECENSIES
Sex and the City 2 poster
Regie: Michael Patrick King | Cast: Sarah Jessica Parker (Carrie Bradshaw), Kristin Davis (Charlotte York), Cynthia Nixon (Miranda Hobbes), Kim Cattrall (Samantha Jones), Chris Noth (Mr. Big), David Eigenberg (Steve Brady), Evan Handler (Harry Goldenblatt) e.a. | Speelduur: 146 minuten | Jaar: 2010

De eerste -film betekende voor fans van de serie eindelijk weer een reünie met de vier New Yorkse dames. Voor de bioscopen betekende het rinkelende kassa’s, en een sequel is daarom een logische volgende stap. In mogen Carrie, Charlotte, Miranda en Samantha zich als vrijgevochten vrouwen opnieuw bewijzen, deze keer in het modern-traditionele Abu Dhabi in het Midden-Oosten. De glamour, de mode en het geworstel met hun huidige levens zijn gebleven. Evenals de plotarme opzet, waardoor dit tweede deel, net als zijn voorganger, aanvoelt als een veel te lang uitgesponnen aflevering uit de serie.

Het is inmiddels twee jaar geleden sinds Carrie en Mr. Big in het huwelijksbootje stapten. Hoewel ze nog gelukkig met elkaar zijn, begint bij Carrie het gevoel op te spelen dat ze te veel op een traditioneel getrouwd koppel beginnen te lijken: ergens tussen wilde seks en een kind in. Maar een kinderwens heeft ze niet en Mr. Big ligt continu zappend op de bank, terwijl Carrie nog volop wil deelnemen aan het jachtige New Yorkse leven. Bij Charlotte begint het ook te knagen, als blijkt dat het moederschap zwaarder is dan ze had verwacht en er ook nog eens een behaloos kindermeisje bij haar thuis rondspringt. Miranda heeft op haar beurt te maken met een vrouwonvriendelijke baas die haar bij het minste of geringste de mond snoert. En dan is er nog Samantha die haar seksuele wereld ziet instorten omdat ze in een menopauze is beland. U begrijpt: een bom oestrogeen staat op het punt te ontploffen!

“Sometimes you just have to get away with the girls”. En dus vertrekken de dames naar het exotische Midden-Oosten om even tot bezinning te komen. Van privéauto’s tot een eigen butler, in de moderne stad Abu Dhabi worden ze van alle gemakken voorzien. Met de traditionele kant van de stad hebben de vier echter meer moeite, waardoor ze zichzelf meer dan eens tegenkomen. Voor Carrie betekent het tripje tevens een hernieuwde ontmoeting met een oude bekende.

De -serie deed met iedere aflevering die verscheen een flinke schep op het emancipatiebordje van de moderne vrouw. Wereldwijd trekt de serie nog altijd hordes vrouwen aan, die zich voor even willen verliezen in de glamour van de Big Apple. Een waar fenomeen dus, waar Michael Patrick King zijn steentje dubbel en dwars aan heeft bijgedragen als schrijver, producent en regisseur. Voor schreef Patrick King wederom het scenario en klom hij in de regiestoel. Qua opzet verschilt de film dan ook niet erg van zijn voorganger. Op subtiele en minder subtiele wijze wordt er gespeeld met de traditionele beelden van het huwelijk en het moederschap, maar meer dan een aaneenschakeling van losse scènes wordt het helaas niet. Het scenario mist bovendien een eenduidige structuur met een pakkend begin en einde, waardoor de film dat episodische karakter krijgt.

Opmerkelijk is dat de makers ervoor gekozen hebben New York voor het grootste gedeelte van de film te verruilen voor het Midden-Oosten. De setting is prachtig en de glamoureuze aankleding die op het exotische gebied geïnspireerd is, heeft een verfrissende uitwerking. Maar de culturele mix van modern en traditioneel die in Abu Dhabi heerst, wordt door de ronddartelende dames soms wel eens iets te makkelijk uit balans gebracht met goedkope grappen. Je kunt je afvragen of de makers hier zichzelf niet voorbij rennen in hun ambitie om vrouwenemancipatie in een reëel kader te plaatsen.

26 Reacties

Marielle88

Ach, twee sterren. Belachelijk!
Was een leuke film, geen oscarwinnende film maar gewoon leuk! :D
Ik ben er wel mee eens dat de grappen niet altijd even grappig waren maar het is wel zeker drie sterren waard voor de heerlijke glitter & glamour waar wij vrouwen alleen maar van kunnen dromen.

11qqaazz

Jep....maar deze recensie is geschrevendoor een man. 2 steren dus. Ik heb het idee dat de persoon die deze recensie geschreven heeft, een neutraal beeld heeft van deze film.

o0-chantal-0o

Gisteravond naar deze film geweest. Ik kan niet anders concluderen dat hij gewoon geweldig is.. Ik ben maar een "gewone" Nederlandse vrouw, films moeten niet te ingewikkeld en gecompliceerd worden. Grapjes in films moeten voor de hand liggen, en niet doordacht zijn. Ik vond de afronding van de film wel een beetje matig, maar niet geheel voorspelbaar. Al met al, vind ik het zeker wel waard om er naar toe te gaan met je vriendinnen!

Planethugo

Alweer meer dan 2 uur? Die eerste film was ook al zo een lange, saaie en niet grappige zit. De serie vond ik nog wel geinig maar dat concept werkt dus blijkbaar niet bij een speelfilm.

geertvdheide

Overduidelijk een film voor de (99,9% vrouwelijke) fans, en niet de critici. Aan de reacties van de dames hierboven te zien bereikt de film zeker zijn doel: Een gezellig avondje uit voor vrouwen.

Persoonlijk vind ik wel dat ze erg lage verwachtingen hebben. Ter vergelijking: Ik denk dat als een film uitsluitend over voetbal en bier zou gaan (zonder enige diepgang / karakterontwikkeling / acteertalent), dat deze niet zo goed bekeken / gewaardeerd zou worden door mannen, dan dat deze film over mode en glamour door vrouwen wordt bekeken / gewaardeerd. Dat is wel opvallend. Maar misschien had ik het bij m'n eerste alinea moeten laten :D

patrick_h

11qqaazz "Jep....maar deze recensie is geschrevendoor een man. 2 steren dus. "

De film is ook geschreven door een man.

Chrischzz

patrick_h "De film is ook geschreven door een man."

Wel eentje van het roze leger..

gg_kelly

2 sterren.... hmmmm, dat houd mij niet tegen om hem te zien! Ik ga er van het weekend heen maar ik ben benieuwd. Ik denk wel dat 1 leuker zal zijn, dat is meestal zo

Snoodaard

Chrischzz "Nou ja man, man.. http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Patrick_King
Wel eentje van het roze leger.."

Suggereer jij nu dat mannen die gay zijn geen echte mannen kunnen zijn?

Tuan

Wel eentje van het roze leger.."

:E

easyd

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik werkelijk waar nooit recensies schrijf. Aangezien ik altijd het idee heb dat 99 % van de recensies NIET worden gelezen neem ik nooit de moeite om er voor te gaan zitten en er energie in te steken.
Toen ik echter de recensie van Frank Stol las kon ik niet anders dan reageren. Na speciaal een account te hebben aangemaakt hier dus mijn reactie.
Er wordt werkelijk waar een enorm slechte recensie gegeven voor een film die geweldig is en bovendien zijn voorganger ver overtreft. Ik moet daarom ook zeggen dat ik van filmtotaal.nl niet snap waarom deze recensie niet is geschreven door een vrouw!? Of ten minste iemand die de serie gezien heeft, daar ik het vermoeden heb dat meneer Stol dit niet heeft. Toen ik de recensie van meneer Stol las kreeg ik het idee dat hij de film 'Sex and the city 2' niet eens gezien had maar simpelweg de trailer beoordeeld heeft. Waarom is er anders geen vermelding gemaakt van het feit dat vele dingen uit de serie ook terug te vinden zijn in deze film? Feit is namelijk dat er behoorlijk veel terug te vinden was uit de series waardoor ik het gevoel kreeg dat het, meer dan het eerste deel, een verlengde is van één van de best bekeken series ever made.

Deze film is niet alleen realistischer dan zijn voorganger (waarin 2 hoofdpersonages op het punt van trouwen staan om vervolgens maanden totaal geen contact te hebben wat mijn inziens redelijk onmogelijk is) maar het heeft ook een duidelijke boodschap.
In de film komen verschillende thema's naar voren zoals het huwelijk, ouderschap, vriendschap maar ook de enorme tegenstelling van het midden-Oosten; waarmee ik enerzijds de moderniteit bedoel en anderzijds de traditionele opvattingen die een enorme stempel drukken op het dagelijks leven van inwonenden.
De makers van deze film hebben naar mijn idee geprobeerd een beeld te schetsen van het midden-Oosten en de erg strenge manier van leven dat er heerst. Toegegeven, het is soms op een heerlijk overdreven manier gedaan en dan vooral als we kijken naar hoe Samantha met de regels en gebruiken omgaat in Abu Dhabi maar is dit niet JUIST wat zo ontzettend veel mensen willen zien?

In de recensie van meneer Stol wordt geschreven dat de film 'aanvoelt als een veel te lang uitgesponnen aflevering uit de serie'. Oké dit is één mening, mijn mening is dat deze tweede film inderdaad aanvoelt als een aflevering uit de serie. Een heerlijk, hilarisch, emotioneel, soms ietwat over the top verlengde aflevering dat is wat deze film is. Dat is daarnaast OOK wat wij, de fans van de serie, hoopten te zullen zien.
De setting, het acteerwerk van de dames en natuurlijk niet te vergeten all the fashion in deze film maken het een genot om naar te kijken.
Niet alleen de controversiële levensstijl van Samantha in het midden-Oosten is hilarisch om te zien maar ook de kleinere gesprekjes zoals die van Charlett en Miranda over het moederschap zijn heerlijk om te zien (en als ik een vriendin/moeder citeer die mee was naar SATC 2 'totaal realistisch en perfect verwoord')

Ik kan maar één ding zeggen: dames, (ik denk in mindere mate) heren maar iedereen die een leuke film wilt zien, ga naar Sex and the city 2. Je zult genieten vanaf het begin tot aan het eind want Carrie, Samantha, Miranda en Charlett zijn back and better then ever!!!!

Jill

@ easyd..wat een goede reactie! Ben zelf ook naar de film geweest, was een ladiesnight maar vond de recensie van die er staat ook heel onterecht. De hele zaal leefde helemaal mee en ik vond het verhaal geweldigg!!!!

Steadicam

easyd "Ik moet daarom ook zeggen dat ik van filmtotaal.nl niet snap waarom deze recensie niet is geschreven door een vrouw!? Of ten minste iemand die de serie gezien heeft."
Omdat de kans dat je dan een sterk gekleurde fanrecensie krijgt, zoals die van jou, dan wel heel erg groot wordt ;)

Silver

Oh boehoe, waarom mag er niet een kritische recensie geschreven worden? ik als vrouw en modeliefhebber heb me door film 1 heen geworsteld. De serie vind ik ook alleen leuk met veel drank op of een scene hier en daar.
Om te zeggen dat de recensie slecht is of niet representatief voor de film omdat een man hem geschreven heeft vind ik belachelijk. Ik geloof meteen dat de recensent misschien iets kritischer is, maar ik geloof ook dat hij wel zo eerlijk is om aan te geven wanneer hij de film goed zou vinden. Ik persoonlijk vind dat hij duidelijk aangeeft waarom de film maar 2 sterren krijgt. Het is geen samenhangend geheel, en dat lijkt me erg belangrijk voor een film.

11qqaazz

Willen alle mannen die hem leuk vonden nu reageren...

Jill

Moderator jij zegt dat de kans groot is dat je een fanrecensie krijgt als je iemand die de serie heeft gezien laat resenseren. Maar is het niet JUIST belangrijk dat iemand die de serie heeft gezien deze film resenseert aangezien het in het verlengde van de serie ligt? Lijkt mij eerder heel erg raar om iemand te laten resenseren die niks met de serie heeft.

11qqaazz

Waarom zou dat relevant moeten zijn??

Chrischzz

Is een fan recensie niet zoiets als de vrouw van de boer zijn eiegn vee laten keuren?

Tuurlijk vinst ik dat als je een film recenseerd dat je:
a. bekend moet zijn met de materie, of iig je enigzins erin hebt verdiepts
b. het genre moet kunnen waarderen
c. niet op iedere slak zout moet leggen

geloof niet dat hier echt veel van af wordt geweken,.

Darthmar

Op Rotten Tomatoes scoort de film een score van 14%
De recensies zijn ronduit slecht en hier zitten aardig wat vrouwen tussen.
Maar of je een film goed of slecht vindt ligt niet aan het vrouw/man zijn maar gewoon aan je eigen oordeel.
Off topic:
Ik heb wel eens het idee dat de lat op filmtotaal erg hoog wordt gelegd waaraan een film moet voldoen.

Hedwig

@Steadycam

Heyhey!? Ik heb anders wel, als vrouw die de serie helemaal heeft gezien en bovendien leuk vond, van deel 1 best een objectieve recensie geschreven, als ik het me goed herinner! Ik heb deel 2 nog niet gezien (ook vrij weinig behoefte toe, gebaseerd op trailer & recensies), dus in het gesprek over deze film kan ik me niet mengen, maar dat is nog geen reden te gaan generaliseren.

Overigens, de grappigste recensie die ik tot nu heb gelezen komt ook van een vrouw... en mild is ze bepaald niet.

Remco

Hahaha geweldig om te lezen die tweestrijd tussen de mannen en vrouwen ;). Zodra er een film uit komt die op vrouwen gericht is en er wordt een matige recensie gegeven vallen ze er allemaal over. Ach ieder zijn ding ik heb het succes nooit begrepen van Sex and the city. Sarah Jessica Parker vind ik tergend om naar te kijken omdat het net een omgebouwde vent lijkt plus dat eindeloze geshop van vrouwen zal ik ook nooit begrijpen. Om die rede is het dan ook een serie die puur en alleen voor vrouwen gemaakt is. Ik ken namelijk geen 1 man die het kijkt.

Steadicam

Hedwig "@Steadycam (...), maar dat is nog geen reden te gaan generaliseren."
M'n knipoog gemist? En ach, als het ergens makkelijk over generaliseren is, is het Sex & The City toch? Leuke recensie waar je naar linkt. "It is 146 minutes long, an entirely inappropriate length for what is essentially a home video of gay men playing with giant Barbie dolls." :E

Schaduwzuster

Ik ben wel van mening dat je als recensent bij je leest moet blijven. Dat is niet alleen bij film, maar ook bij muziek en boeken. Dat is net zoiets als Star Wars recenseren terwijl je gloeiende hekel hebt SF. Ik heb Sex and the city vandaag gezien, de film had voor mij nog lang mogen duren. Gewoon omdat ik mij prima vermaakt heb. De film is vrij luchtig, maar dat maakt een film niet slecht.

claudia1

Ik ben vrouw en dol op de serie. Goed gemaakt, gevat, glamoureus. De films daarentegen... zijn ronduit slecht. Deel twee had wat mij betreft na de eerste drie kwartier kunnen ophouden. Zodra de ladies naar Abu Dhabi vertrekken, wordt het scenario zo belabberd, dat je welhaast gaat verlangen naar de aftiteling. Wél leuk om Carrie, Samantha, Miranda en Charlotte weer eens samen te zien. Maar dat is meer uit nostalgie...

Thyplosion

11qqaazz "Willen alle mannen die hem leuk vonden nu reageren..."

Ik! En ik ben niet eens van het roze leger! Vooral Liza Minelli die Beyonce overtreft met een fantastische versie van een verschrikkelijk lied. Een vrolijke, grappige film. Alleen jammer dat de zaal (De Munt) helemaal vol zat met smssende en bellende mensen. De zaal zat tot aan de nok vol.

timbo75

Eerder deze week hier naar toe meegesleurd... Moet zeggen dat ik dit 2e deel vermakelijker vond dan het 1e deel. Die was wat saaier. Maar 2,5 uur is gewoon te lang. Op een gegeven moment gaat het bijna nergens meer over. Gelukkig maakt de nanny in het verhaal toch nog het één en ander een beetje goed! Smiley face

Sex and the City 2