Recensie

De Storm (2009)

Grote Nederlandse film over de watersnoodramp van 1953 maakt indruk door zich te richten op het persoonlijke leed van de slachtoffers.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Arman Avsaroglu om 23:54 in RECENSIES
De storm poster
Regie: Ben Sombogaart | Cast: Sylvia Hoeks (Julia), Barry Atsma (Aldo), Dirk Roofthooft (Vader Julia), Katja Herbers (Krina), Monic Hendrickx (Moeder Julia), Lottie Hellingman (Stientje) e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2009

Hoewel het tot een van de ingrijpendste en best gedocumenteerde gebeurtenissen uit de vaderlandse geschiedenis mag worden gerekend, was er nooit eerder een grootschalige publieksfilm gemaakt over de watersnoodramp van 1953. Nu de special effects het echter toelaten de ramp realistisch na te bootsen en alles minder vers in het geheugen (van de Zeeuwen) ligt, was de tijd er rijp voor. Ben Sombogaart nam de uitdaging aan en komt nu met De Storm, de grootste Nederlandse film van dit jaar.

Scenarioschrijvers Rik Launspach en Marjolein Beumer liepen al jarenlang rond met het idee voor een film over de watersnoodramp. De financiering kwam echter lange tijd niet rond, waardoor het project op de lange baan werd geschoven. In de tussentijd schreef Launspach zelfs nog een roman over de watersnoodramp, gebaseerd op jarenlang onderzoek. Nu is de film er uiteindelijk dan toch en, het moet gezegd, hij stelt niet teleur.

De Storm opent met een digitaal gemanipuleerd shot van de woeste Zeeuwse golven die steeds dichter bij de kust komen. De film draait om de jonge, ongehuwde moeder Julia die sinds haar zwangerschap met de nek wordt aangekeken door haar omgeving en als een schande voor haar familie wordt gezien. Als in de winternacht van 1953 het noodlot toeslaat op de boerderij van Julia en haar ouders, probeert ze haar zoontje in veiligheid te brengen door hem hoog en droog op te bergen in een kistje. Als zij zelf echter te water raakt en de volgende dag gered wordt door luchtmachtsergeant Aldo, moet ze haar baby achterlaten. De rest van de film staat in het teken van de zoektocht van Julia naar haar kind.

Ondanks de grootschaligheid van De Storm concentreert regisseur Ben Sombogaart zich wijselijk vooral op het verhaal van Julia en haar verloren kind. Julia symboliseert de duizenden slachtoffers van de watersnoodramp, die families uiteenrukte en eigendommen verwoestte. Ze is een personage met wie de kijker zich uitstekend kan identificeren. Doordat ze in de film op zoek gaat naar haar kind en daarvoor forse afstanden moet overbruggen, wordt Sombogaart een uitgelezen kans geboden om terloops een overzicht te geven van de chaos die de storm aanrichtte en hoe de Zeeuwen, zo goed en kwaad als dat kon, met de klap probeerden om te gaan. Daarbij spaart hij de Zeeuwse bevolking niet. Het merendeel van de personages in de film komt over als streng gereformeerde, bekrompen mensen die halsstarrig vasthouden aan hun eigen denkbeelden en weigeren die even opzij te zetten, zelfs in tijden van nood.

De grootste attractie van De Storm is ongetwijfeld hoofdrolspeelster Sylvia Hoeks die zich met deze rol in één klap tussen de beste Nederlandse actrices van dit moment vestigt. Ze weet de combinatie tussen naïeve kwetsbaarheid en krachtig doorzettingsvermogen, die haar personage kenmerkt, perfect neer te zetten, in een rol die haar in staat stelt alles uit de kast te halen. Hoewel de andere acteurs, vooral de Vlaamse Dirk Roofthooft als vader van Julia, ook uitstekend zijn, is dit toch vooral de show van Hoeks, die alle aandacht naar zich toe weet te trekken.

Voor de grote publieksfilm die De Storm ambieert te zijn, valt er erg weinig op aan te merken. Het scenario zit compact in elkaar en besteedt weinig aandacht aan onnodige trivialiteiten, het drama wordt goed gedoseerd en Sombogaart geeft een heel aardig beeld van de Nederlandse cultuur in de jaren vijftig. De enige kritiek is dat de film wellicht iets te netjes binnen de lijntjes kleurt. Professioneel gemaakt, met prachtig camerawerk van Piotr Kukla en dito muziek van Fons Merkies (die echter bij vlagen wel heel erg aan Vuurzee doet denken), is de film bovenal erg degelijk. Het is echter de vraag of het heel anders had gekund, omdat de belangen die op het spel staan bij deze film (budget: zes miljoen euro) te groot waren om te veel risico’s te nemen. Die zijn dan ook niet genomen en hoewel dat De Storm wel degelijk tot een van de betere Nederlandse films van dit jaar maakt, had er misschien wel nóg meer ingezeten.



Lees ook het interview met regisseur Ben Sombogaart.

8 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Joos.

Avatar

Het is een hartverscheurende mooie film .
Vooral als je houd van drama en liefde , moet je er zeker heen gaan !

bg4life

Avatar

Ik vond het eerste half uur erg spannend en meeslepend! Mooie special effects voor een Nederlandse film en ook een leuke introductie van de personages. Na de nacht van de storm vond ik het bergafwaarts gaan. De hele tijd volg je alleen maar de moeder die krankzinnig wordt zonder haar baby. Het einde was inderdaad niet om aan te zien helaas. Om dat jochie dat haar verloren zoon moest voorstellen kon ik wel huilen. Dramatische acteur. Toch was het verhaal goed bedacht en vind ik het voor een Nederlandse film een hele vooruitgang!

Leonie6bis

Avatar

Ik vond het een mooie film, erg spannend ook. Alleen het einde was verschrikkelijk. Heel slecht. Echt heel slecht. Wat erg zonde is omdat de film voor de rest zeker de moeite waard is!

kriswerry

Avatar

Ben het met Sander_D eens.

sander_D

Avatar

Ik weet niet waar deze recensent naar gekeken heeft, maar wat ik zag was een grote huilende vertoning. Het was nogal een saai script en de acteurs/actrices waren nou ook niet om over naar huis te schrijven. Sorry hoor maar als de halve zaal moet lachen als de hoofdrolspeler een dramatische scene moet acteren noem ik dit nou niet echt het grootste talent van Nederland. Als je objectief ook kijkt naar sommige stukken moet je gewoon concluderen dat deze nooit in de uiteindelijke film hadden mogen zitten. Deze hadden gewoon opnieuw gemoeten en dan heb ik het dus over de dialogen.

Nog wat dat einde. Wat was dat voor verschrikkelijk iets. Totaal NIET realistisch. Ik kan niets verklappen, maar het was nogal ongeloofwaardig en deed het totale verhaal zeker geen goed.

Axeqlusive

Avatar

Ik ben vrijdag bij een speciale voorstelling geweest, vooraf was Rik Launspach aanwezig, schrijver van het boek en script, en als acteur bekend van Oeroeg. En aan het einde was er een vragenronde en meet mogelijkheid met Barry Atsma, Bas Keijzer en Lottie Hellingman.

Dan nog even over de film...
Een erg sterke film, on-Hollandse special effects, zeker in het begin. Goede acteerprestaties en het flashback gehalte valt erg mee, of in ieder geval is het niet storend.

Zeer aan te bevelen!

bart200

Avatar

Inderdaad erg mooie film, sterk geacteerd, aangrijpend verhaal. De Zeeuwse bevolking komt er niet best vanaf. Op het einde staat dat de film 'is opgedragen aan alle slachtoffers' maar ik vraag me af of de overlevenden blij zullen zijn met dit eerbetoon. Enige minpunten: Julia struint wat af door het ijskoude water. In werkelijkheid had ze dat nooit overleefd, in water van 0 graden houd je het niet lang vol. En ik had graag gezien dat de film aandacht had gegeven aan één van de verborgen drama's van de watersnoodramp: dat de hulp pas maandag echt op gang kwam, waardoor vele slachtoffers maar liefst 2 nachten op geïmproviseerde vlotten en daken moest overleven. Met name de 2e nacht vielen er vele doden.

SunChaser

Avatar

In de Pers las ik dat er weer veelvuldig gebruik wordt gemaakt van flashbacks. Zo jammer.

acties