Bollywood Hero

Bollywood Hero (2009)

In Bollywood Hero wil Diederik van Rooijen te veel in te weinig tijd. De film oogt echter wel heel erg aardig.

Leestijd: 3 min 28 sec
Regie: Diederik van Rooijen | Cast: Egbert Jan Weeber (Nick), Ishwari Bose-Bhattacharya (Sita), Akhilesh Kumar (Prem) | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2009

Diederik van Rooijens Bollywood Hero werd vrijwel gelijktijdig in het Indiase Mumbai opgenomen als Oscarwinnaar Slumdog Millionaire. Daarbij maakte de twee regisseurs ook gebruik van dezelfde actrice: de jonge Rubina Rafiq Qureshi (of Rubiana Ali volgens imdb.com). Weliswaar geen wereldschokkend nieuws, maar toch een aardig gegeven. Volgens Van Rooijen snijden de films ook nog eens dezelfde thema’s aan: de tegenstelling tussen rijk en arm en de uitzichtloosheid van een leven in de sloppen. De film van Van Rooijen zou daarmee wel eens kunnen meeliften op het succes van Slumdog Millionaire. Bollwood Hero is echter geen Slumdog Millionaire. En Van Rooijen is ook nog lang geen Danny Boyle, maar hij is wel degelijk op de goede weg.

In Bollywood Hero volgen we Egbert Jan Weeber als de Nederlandse acteur Nick, die een rolletje heeft gekregen in een Bollywoodfilm. Bij aankomst in de enorme stad leren we hem kennen als een rustige, naïeve jongen. Zijn ervaringen in het hectische Mumbai wil hij vastleggen op een 8mm-camera zodat zijn vader, die ernstig ziek en dementerend is, hem niet vergeet. De diverse misstanden in India en de verschrikkingen van het leven in de sloppenwijken grijpen hem zeer aan. Na getuige te zijn van een dodelijk ongeluk neemt hij een besluit. Niet langer zal hij passief langs de zijlijn blijven staan, maar waar hij kan, zal hij de hulpbehoevende een helpende hand toesteken. Zijn hulp wordt echter niet altijd gewaardeerd.

Bollywood Hero was aanvankelijk de film van Marcel Hensema. Gebaseerd op ‘ware ervaringen van Egbert Jan Weeber’ schreef Hensema een scenario over onbereikbare liefde waarin een Nederlandse acteur hopeloos verliefd wordt op een grote Bollywoodster en haar op het nippertje weet te redden uit de klauwen van de man aan wie ze is uitgehuwelijkt. De film zou zich afspelen in Mumbai en Bollywood Love gaan heten. In het najaar van 2007 vertrok Hensema naar India om te gaan draaien. Onverrichter zake keerde hij echter al snel terug omdat de vergunningen niet in orde bleken. Een drukke agenda weerhield hem ervan zijn film op een latere datum alsnog te verwezenlijken en zodoende werd de film overgedragen aan Van Rooijen. Die wilde het liefdesverhaal - compleet met de typische Bollywoodelementen als zang en dans - in stand houden, maar daarnaast ook een verhaal vertellen over de armoede in het land. Van Rooijen herschreef het scenario in januari, stapte in februari in het vliegtuig om vervolgens in negentien (!) dagen het script te verfilmen. Nu kan Van Rooijen zonder twijfel snel en flexibel werken (hij heeft met Stella’s Oorlog momenteel maar liefst twee films in de Nederlandse bioscopen draaien), maar hier lijkt hij zich toch te hebben vergaloppeerd.

De eerste minuten van Bollywood Hero imponeren. De cameravoering, waarbij regelmatig geschakeld wordt tussen de camera van Van Rooijen en die van Nick, oogt fris en brutaal. Hetzelfde geldt voor de montage, het geluid en de artdirection. Het ziet er allemaal behoorlijk goed uit en het getuigt van durf en toewijding. Daarbij lijkt het verhaal zich geleidelijk te ontwikkelen en is het acteren van Egbert Jan Weeber zeker niet onverdienstelijk. Na een goed half uur wordt de ontwikkeling van de plot echter bruut verstoord door het ongeval en wordt de film door de bovennatuurlijke eigenschappen van Nicks camera totaal ongeloofwaardig. Vanaf dat moment valt er een stuk minder te genieten. De onschuldige naïviteit van Nick heeft plaatsgemaakt voor een - ergernis opwekkend - blind idealisme, waarbij de hoofdrolspeler door roeien en ruiten gaat om de zieken en de zwakken te helpen. Juist op het moment dat de film weer enige richting krijgt en Nick in lijkt te zien dat dit niet de goede weg is, werkt de film toe naar een apocalyptisch einde en ontspoort in een bloedige actiefilm. En dat is jammer.

Het verhaal van Bollwood Hero verdient aandacht en de film an sich eigenlijk ook. Het ziet er tot het eind allemaal heel goed uit en de film oogt werkelijk on-Nederlands. Van Rooijen is een regisseur met talent en ambitie, maar lijkt deze nog niet te kunnen beheersen. Bollywood Hero wil gewoonweg teveel.