1408 (2007)

Zo nu en dan een sterke, effectieve horrorfilm.

door Kaj van Zoelen om 00:30 in RECENSIES
1408 poster
Regie: Mikael Håfström | Cast: John Cusack (Mike Enslin), Samuel L. Jackson (Gerald Olin), Mary McCormack (Lily Enslin) e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2007

Het komt regelmatig voor in Hollywood dat de aanwezigheid van een grote ster in een film breed wordt uitgemeten in de marketingcampagne, terwijl de acteur of actrice in kwestie slechts een kleine bijrol vervult. Een goed voorbeeld hiervan is de reclame voor Welcome To Collinwood in 2002, waarin vooral George Clooney naar voren werd gebracht. Hij was uiteindelijk niet veel langer dan vijf minuten op het scherm te zien. Hetzelfde lijkt het geval te zijn met horrorfilm 1408. Op de poster staan Samuel L. Jacksons naam en hoofd naast die van John Cusack, terwijl Jackson nog geen kwartier in de film voorkomt. Maar deze keer valt het behoorlijk mee met de valse marketing.

Jackson heeft namelijk de op één na grootste rol in de film en is minstens zo’n grote ster als Cusack. Het propaganderen van zijn naam en gezicht is daarmee gerechtvaardigd. Hooguit zou zijn bijdrage wat minder benadrukt kunnen worden, aangezien het Cusack is die als hoofdrolspeler bijna de gehele film in beeld is. Cusack, een geliefd acteur dankzij zijn rollen in jaren tachtig tienerfilms als Say Anything en Sixteen Candles, en recenter in o.a. Grosse Point Blank, Being John Malkovich en High Fidelity, is het zwaartepunt van 1408. Bijna de hele film lang slaat de kijker hem gade in een en dezelfde kamer, waar hij als Mike Enslin externe en interne demonen bestrijdt.

Mike Enslin reist door heel Amerika om op plekken te verblijven, die door geesten en spoken zijn bezocht. Hij onderzoekt of er werkelijk iets achter de folklore van deze plaatsen schuilt. Vervolgens schrijft hij er boeken over, waarin hij keer op keer vertelt dat hij geen bewijs van een hiernamaals heeft gevonden. Dan krijgt hij een mysterieus kaartje over kamer 1408 in het beruchte Dolphin Hotel. Vol scepsis besluit hij er toch maar eens een nachtje door te brengen. Niet zonder slag of stoot, want hotelmanager Gerald Olin probeert hem er op allerlei manieren van te overtuigen dat hij niet in kamer 1408 moet verblijven.

Niemand heeft ooit meer dan een uur in de kamer doorgebracht en het aantal zelfmoorden dat in de hotelkamer is gepleegd, is alarmerend. Olin heeft niet zo’n behoefte aan de rommel en de aandacht die een nieuw lijk zou geven en heeft daarom de kamer jarenlang leeg gehouden. Enslin laat zich niet intimideren en trekt er onbevreesd in. Er gebeuren meteen al vreemde dingen, die hij in eerste instantie allemaal logisch denkt te kunnen verklaren. Zijn scepsis maakt echter langzaam plaats voor echte angst als hij niet langer wetenschappelijke verklaringen kan verzinnen voor de dingen die in de kamer gebeuren. Helemaal niet als de entiteit in kamer 1408 zijn persoonlijke verleden tegen hem gaat gebruiken.

Ongeveer een uur lang is 1408 een effectieve, spannende variatie op de
‘bezetenhuisfilm’. Dat uur werkt dankzij de altijd betrouwbare Cusack, die de scepsis van de kijker eerst reflecteert om zich er even later slim van te ontdoen. Er wordt weer eens iets teveel geleund op schrikmomenten, zoals zo vaak in de moderne horrorfilm, maar gelukkig worden deze afgewisseld met daadwerkelijke spanning. Helaas is het laatste stuk van de film nogal ineffectief, voorspelbaar en laat men op ongelukkige wijze de interne logica varen. Daardoor is 1408 verre van geslaagde, maar er valt bij tijd en wijle nog best wat te griezelen. Mede door John Cusack, die goed werk verricht, is dit geen weggegooid geld voor de liefhebber.

15 Reacties

dragonspirit

Allereerst moet ik zeggen dat ik de recensie grotendeels vind kloppen, heb ik helaas niet vaak meer bij recensies dat ik het er echt mee eens ben. Er zijn alleen wel een paar kleine kritiekpuntjes die ik even zou willen aanstippen.. ;)

Volgens de recensie krijgt hij plotseling een kaart over het Dolphin hotel kamer 1408, maar hij krijgt al voor de 13e keer een kaart over die kamer (dat schrijft hij ook op de kaart en zegt erbij "nice") kleine detail, maar toch wel een verschil.

Het laatste deel van de film mag wat interne logica laten varen, het is in mijn ogen wel degelijk effectief. De krachten die in de kamer verblijven zorgen voor een dergelijke twist in de realiteit, dat Enslin echt gelooft in de "realiteit" die hem daar wordt voorgeschoteld.

Verder niets dan lof voor deze recensie, die gelukkig niet teveel prijsgeeft, en wel intrigeert. Mijn recensie zou iets positiever zijn geweest, waarschijnlijk een 3,5 sterren, maar prima gedaan.

Sengaia

Het korte verhaal is surrealistisch en zenuwslopend (lees 'm in de bundel Everything's Eventual, 1e klas verhalen!), maar vooral kort. Snap dus niet helemaal hoe ze er een speelfilm uit hebben kunnen bouwen, ben wel benieuwd.
En 1+4+8 =

Jildert

Sengaia "Het korte verhaal is surrealistisch en zenuwslopend (lees 'm in de bundel Everything's Eventual, 1e klas verhalen!), maar vooral kort. Snap dus niet helemaal hoe ze er een speelfilm uit hebben kunnen bouwen, ben wel benieuwd.
En 1+4+8 ="

Dat is met Secret Window ook prima gelukt.

Moviemagic

Het is een leuke film voor zo te kijken. Verwacht er niet al te veel van. Hier en daar zitten leuke scene's. Paar goede acteurs in een film die er niet veel meer van konden maken dan dit. Echter geen spijt van dat ik hem een keer gezien heb.

major malfunction

Ik vond het echt een schoolvoorbeeld van hoe het dus niet moet ;-( Toegegeven, de eeste 30 minuten zijn veelbelovend, prima acteerwerk en de spanning wordt zorgvuldig opgebouwd, maar als we eenmaal kamer 1408 binnen zijn gekomen weet een ieder al ras waar dit heen gaat; de truukendoos met goedkope effecten wordt weer eens opengetrokken en het verhaal is ver te zoeken. Of wordt ik gewoon oud? Of ben ik te slim? Sorry hoor, ik verwacht gewoon een spannende film i.p.v. een aaneenschakeling van voorspelbare schrikmomenten. Typisch, tijdens de film bedacht ik me dat je halverwege de jaren 70 van die oerrrrsaaie films had waarbij de introductie van de hoofdrolspelers soms driekwart van de film in beslag nam, tegenwoordig lijkt het tegenovergestelde aan de hand; 2d personages in films zonder verhaal met een overdosis aan effecten. Doe mij maar The Shining of Pet Semetary Smiley face

mr. cinema2

Nou hier ben ik het niet mee eens meneer major malfunction.

Oke, je zal vast 1 of 2 momentjes gehad hebben van dat je weet dat er wat gaat gebeuren.. maar je moet toegeven dat je wel een paar keer geschrokken bent. Ik vond de film onderhoudend genoeg en hoe ze de personages aankondigen is ook goed. Je kijkt naar een horrorfilm, dan wil je toch niet een halfuur persoonlijke crap horen, zoals Sam Raimi spider-man verneukt?

ash_

dragonspirit "Volgens de recensie krijgt hij plotseling een kaart over het Dolphin hotel kamer 1408, maar hij krijgt al voor de 13e keer een kaart over die kamer (dat schrijft hij ook op de kaart en zegt erbij "nice") kleine detail, maar toch wel een verschil."
Ik begreep uit deze scene dat Enslin doorhad dat 1408 opgesteld 13 is (en daarom "nice" zegt) en niet dat hij voor de 13e keer die kaart krijgt.

major malfunction

mr. cinema2 "nou hier ben ik het niet mee eens meneer major malfunction.

Oke, je zal vast 1 of 2 momentjes gehad hebben van dat je weet dat er wat gaat gebeuren.. maar je moet toegeven dat je wel een paar keer geschrokken bent. Ik vond de film onderhoudend genoeg en hoe ze de personages aankondigen is ook goed. Je kijkt naar een horrorfilm, dan wil je toch niet een halfuur persoonlijke crap horen, zoals Sam Raimi spider-man verneukt?"

Errlijk is eerlijk Mr Cinema2, er zaten idd een paar leuke schrikmomenten in maar deze zie je al mijlenver van tevoren aankomen. Neemt niet weg dat het verhaal ver te zoeken was, en dat drukt de pret. En Sam raimi 'verneukt' spiderman idd met een half uur crap maar dit komt volgens mij meer omdat die crap nogal een hoog 'peppi en kokki' gehalte heeft. (hoge kinderlijkheidsfactor) Niet echt iets waar je als spidermanliefhebber op zit te wachten dunkt mij :N

Dragon

Ik vond deze film erg tegen vallen.

al de goede stukjes gebruikt in de trailer, er bleef niks meer over voor de daar werkelijke film.

dat stukje bijvoorbeeld van zijn dochter, in de trailer zag dat er wat anders uit.

Kortom ik vind hem persoonelijk &ut

BillyBlack

Oke, je zal vast 1 of 2 momentjes gehad hebben van dat je weet dat er wat gaat gebeuren.. maar je moet toegeven dat je wel een paar keer geschrokken bent."

Een horrorfilm hoort meer te zijn dan alleen schrikmomenten. Er hoeven niet eens perse schrikmomenten in te zitten, dat is gewoon de rage. Als je geen spanning weet op te bouwen: harde knal/schrikmoment. De kracht van een horrorfilm moet je niet meten aan het aantal schrikmomenten. Als ik met mijn vriendin een of andere romkom kijk en ineens staat Hugh Grant halfnaakt levensgroot op het scherm, schrik ik me ook kapot. Maar dat zegt niet gelijk dat het een goede horrorfilm is.

M@ch 5

Zo zie je maar weer hoe iedereen een totaal verschillende mening kan hebben over precies dezelfde film. In tegenstelling tot de recencent en bijna alle mensen die hier hebben gereageerd vond ik deze film wel erg spannend en onvoorspelbaar. Ik heb het overgrote deel van de film op het puntje van mijn stoel gezeten en genoten van het verhaal en het acteerwerk. Voor mij dus een zeer geslaagde film. Jammer dat zoveel mensen het oneens zijn met mij.

::DFC::Nohands[NL]

Moviemagic "Het is een leuke film voor zo te kijken. Verwacht er niet al te veel van. Hier en daar zitten leuke scene's. Paar goede acteurs in een film die er niet veel meer van konden maken dan dit. Echter geen spijt van dat ik hem een keer gezien heb."

T+)

Leuke film om op DVD te zien en in de uitverkoopbak ooit te kopen...

Mindcrusher

Kvond dit echt een vette film om te zien. de film weet je toch op een bepaalde manier mee te slepen,terwijl ik in het begin van de film juist heel sceptisch en nuchter in het verhaal zat.

En wat hierboven in enkele reacties over het getal 13 op de ansichtkaart staat....

1408+666=2074. 2+7+4=13

1408-666=742. 7+4+2=13

1408/13=108.31. 1+8+3+1=13

''Don't Enter 1408''
13 letters...

rensschrama

Ik vond hem wat tegen vallen. idd de eerste 30 minuten zijn erg sterk vooral dat hij door de manager gewaarschuwd word er gewoon niet in te overnachten, ik had misschien daardoor teveel verwacht van de kamer zelf. Maar vanaf het moment dat hij in de kamer zit word het gewoon niet eng en ik vond het erg eng toen hij de kamer in ging. Daarna hield het gewoon op. Het zal behoorlijk eng geweest zijn voor de hoofdpersoon, maar je voelt te weinig mee met de hoofdpersoon om zelf zo mee te voelen. Het einde had ik niet verwacht en vond ik wel erg goed. Maar de meeste trucjes vielen mij erg tegen.

marcjeb

ash_ "Ik begreep uit deze scene dat Enslin doorhad dat 1408 opgesteld 13 is (en daarom "nice" zegt) en niet dat hij voor de 13e keer die kaart krijgt."

Klopt indd.