Death Proof (2007)

Het is niet zijn beste film, maar wel een leuke rit met zowel zijn beste als slechtste dialogen sinds Pulp FIction.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Kaj van Zoelen om 23:57 in RECENSIES
Grindhouse poster
Regie: Quentin Tarantino | Cast: Kurt Russell (Stuntman Mike), Zoë Bell (Zoë), Rosario Dawson (Abernathy), Tracy Thoms (Kim), Vanessa Ferlito (Butterfly), Sidney Poitier (Jungle Julia) e.a. | Speelduur: 114 minuten | Jaar: 2007

Eerder dit jaar werd Grindhouse in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht, een samenwerkingsproject van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. Grindhouse is een ode aan de ‘grindhouse’-bioscopen uit de jaren zestig en zeventig die allerlei soorten B-films vertoonden en meestal in het mindere deel van een stad gesitueerd waren. Tarantino en Rodriguez wilden de ervaring van een bezoek aan een grindhouse nabootsen door allebei een ode aan bepaalde genrefilms te maken en deze als ‘double feature’ in één voorstelling te vertonen, afgewisseld met neptrailers gemaakt door collega’s.

De productiemaatschappij die de film financierde veronderstelde echter dat het fenomeen grindhouse buiten de Verenigde Staten niet begrepen zou worden. In de rest van de wereld worden de twee films daarom apart uitgebracht. Tarantino’s Death Proof verschijnt nu, terwijl Planet Terror van Rodriguez pas half augustus zal draaien. Wat er met de neptrailers gebeurt, is niet bekend, maar ze zijn in ieder geval niet voor of na Death Proof te zien.

Deze versie van Death Proof is sowieso een andere dan in Grindhouse. Zo’n twintig minuten aan extra materiaal dat er was uitgeknipt om de lengte te bekorten is weer toegevoegd, bestaande uit twee ‘nieuwe’ scènes en wat aanvullingen. Dit heeft voor- en nadelen. Van de twee delen waaruit Death Proof eigenlijk bestaat, is het tweede leuker en completer geworden, maar het eerste toch wat vermoeiend.

Dat eerste gedeelte bestaat namelijk vooral uit gesprekken tussen radiodj Jungle Julia, haar vriendinnen en de gevaarlijke Stuntman Mike over onder andere relaties, muziek en een lapdance. Sommige van deze dialogen liggen erg prettig in het gehoor en zijn soms best humoristisch, maar andere zijn lang niet zo boeiend en gaan net iets te lang door. Gelukkig is daar dan nog de typische Tarantino-soundtrack vol onbekende sixties en seventies soul en rock-‘n-roll, die dit eerste stuk nog veel aangenamer maakt dan het al is. De show wordt gestolen door Kurt Russell als de maniakale seriemoordenaar Stuntman Mike die zijn prooi verleidt, achtervolgt en met zijn auto vermoordt.

Na een zeer korte maar krachtige actiescène en de nasleep ervan wordt een nieuw stel personages geïntroduceerd en begint het tweede deel van de film. Vier vrouwen die werkzaam zijn in de filmindustrie, onder wie twee stuntvrouwen, eisen nu de aandacht op en opnieuw wordt er flink wat afgepraat. Maar deze dialogen zijn een stuk interessanter en vermakelijker dan die eerder te horen waren.

Dat is niet het enige verschil tussen de twee delen. De toon is ook anders. Begint de film nog als een soort slasher, langzamerhand wordt Death Proof steeds meer een ode aan autoachtervolgingfilms. Het is een verandering die culmineert in een spetterende, bijna twintig minuten lange climax; een razernij van verwrongen metaal en brandend rubber. Tarantino had van tevoren gesteld dat hij een van de beste autoachtervolgingen uit de filmgeschiedenis wilde maken en dat is hem wel gelukt.

Door de camera’s ouderwets alleen op en in de auto’s te plaatsen krijg je als kijker echt het gevoel deel uit te maken van de actie en dat is een indrukwekkende filmische ervaring. De wetenschap dat alle stunts ook echt zijn uitgevoerd, draagt daar flink aan bij en geeft de actie een extra dimensie die mist in al die hedendaagse films vol computerextravaganties. Daarbij is vooral het stuntwerk van Zoë Bell die zichzelf speelt (ze is o.a. de stuntvrouw van Uma Thurman in Kill Bill) een genot voor de liefhebbers. Hetzelfde geldt voor een acht minuten durende opname eerder in de film waarin de camera ononderbroken om de vier gesprekspartners heen draait.

Death Proof is als ode aan bepaalde soorten exploitatie- en B-films enigszins een film voor connaisseurs die bijvoorbeeld de krassen en beeldverspringingen (om de grindhouse-ervaring na te bootsen) kunnen waarderen. Dat betekent niet dat je de films waar Tarantino naar verwijst moet hebben gezien om de film op waarde te kunnen schatten, maar het helpt natuurlijk wel. Zo blijken er veel critici te zijn die bepaalde stijlvormen verkeerd interpreteren en de verwijzingen niet kunnen plaatsen. Death Proof mag dan niet de beste film van Tarantino zijn, het is een leuke rit met zowel zijn beste als slechtste dialogen sinds Pulp Fiction en een fantastisch spectaculaire autoachtervolging.

24 Reacties

Darthmar

Mmmm, op de een af andere manier komt deze film al bekend voor,. Vreemd dat hij hier 4 sterren terwijl hij overal anders wordt afgekraakt vanwege het ontbreken aan originaliteit want het verhaal is totaal ontleend aan de film Faster Pussycats Kill Kill uit 1965 van Russ Meyer. Kan het misschien ook komen dat schrijver van de recensie een Taratino fan is?

spacey

Darthmar "Vreemd dat hij hier 4 sterren terwijl hij overal anders wordt afgekraakt vanwege het ontbreken aan originaliteit want het verhaal is totaal ontleend aan de film Faster Pussycats Kill Kill uit 1965 van Russ Meyer."

Waar heb je het in godsnaam over? Lees eerst eens meerdere recensies voordat je er één op zo'n manier afkraakt! En wat is 'overal anders'? Ik kan je zo 20 recensies geven die Death Proof niet afkraken, dus kom niet met zulke onzin aanzetten.

Steadicam

Ik had het geluk dat ik in Canada Grindhouse in zijn oorspronkelijke versie heb gezien. Planet Terror was een krankzinnig feestje, maar Death Proof was nauwelijks door te komen. Godzijdank hoef ik de lange versie die in Nederland draait niet te aanschouwen. Dat oeverloze geouwehoer van die meiden werkte werkelijk op de zenuwen. En nu de films losgekoppeld zijn, moet je ook de grap van de double feature nog missen. En de hilarische trailers. :N

Darthmar

spacey "Waar heb je het in godsnaam over? Lees eerst eens meerdere recensies voordat je er één op zo'n manier afkraakt! En wat is 'overal anders'? Ik kan je zo 20 recensies geven die Death Proof niet afkraken, dus kom niet met zulke onzin aanzetten."

Ik heb er ook meer dan 1 gelezen want ik ga nooit uit van 1 recensie. Maar in deze recensie is geen woord gewijd aan het feit dat gewoon een regelrechte rip-off is terwijl in de meeste andere recensie hier wel naar wordt verwezen. Ook het vwisselen van de filmcompositie: van krakerig beeld naar zwart wit en dan ineens helder beeld wat wilt Taratino nou?

Maar uiteindelijke is het aan kijker zelf of hij/zij het een goede film vindt ondanks wat de recenten er van vinden.

spacey

Met wat voor reden denk je dat Quentin Tarantino deze film (en ook kill bill) heeft gemaakt dan? Als je de interviews van Q leest, dan zie je dus dat hij dat soort films prachtig vind, en ze dan ook wil eren door zelf zo'n soort film te maken! Veel mensen vonden Kill bill ook absurt, maar die wisten de reden achter de film niet, of het was gewoon hun ding niet.

Devil_N

Ook het vwisselen van de filmcompositie: van krakerig beeld naar zwart wit en dan ineens helder beeld wat wilt Taratino nou?

Dat is dus onderdeel van de grap van het nabootsen van grindhouse films. Maar ja, die grap gaat dus verloren omdat het nu een op zichzelf staande film is geworden, en dan lijkt 't alleen maar vreemd.

Eerlijk gezegd sta ik niet echt te popelen om deze film in de bios te zien. Ik denk dat 't beter is om te wachten op een DVD release waarin het hele Grindhouse verhaal weer samengevoegd is, eventueel met alle extra scenes erbij.

Colonel_Kurz

Darthmar "Mmmm, op de een af andere manier komt deze film al bekend voor,. Vreemd dat hij hier 4 sterren terwijl hij overal anders wordt afgekraakt vanwege het ontbreken aan originaliteit want het verhaal is totaal ontleend aan de film Faster Pussycats Kill Kill uit 1965 van Russ Meyer. Kan het misschien ook komen dat schrijver van de recensie een Taratino fan is?"
Nee, het komt doordat het verhaal nauwelijks gelijkenissen toont met dat van Faster, Pussycat! Kill! Kill! Dat is een absurde claim die getuigt van een gebrek aan kennis van de films waar Tarantino wél naar verwijst, omdat hun kennis van exploitatie en dergelijke kennelijk niet verder strekt dan cultheld Russ Meyer. De enige gelijkenissen tussen de twee films, zijn de sterke vrouwen in het 2de gedeelte van de film, die de zwakkere man aanpakken. Maar hé, sterke vrouwen waren ook al de hoofdpersonages van de vorige 2 films van Tarantino, en daar valt eerder een lijn in te ontdekken dan tussen Death Proof en de film van Meyer. Verder wordt er in beide films door die vrouwen snel in auto's gereden, maar de verhalen lijken helemaal niet op elkaar.
En waar wordt hij dan zo afgekraakt, behalve door de door Tarantino geobsedeerde Ab Zagt?

Steadicam

Colonel_Kurz "En waar wordt hij dan zo afgekraakt, behalve door de door Tarantino geobsedeerde Ab Zagt?"
O.a. in Het Parool door Bart van der Put. Een recensie waar ik me goed in kan vinden.

silaz

Wat een slechte film zeg het enigste gaafe waren de auto scenes en daar houd het bij op.

planet terror lijkt me gaafer .

en de nep trailers zaten er ook niet bij.

spock

Russ meyer dat is toch die vent die vroeger die soft erotische films maakte :E

Wosko Jagora

Ik heb mijn filmrecensie van Death Proof inmiddels ook geplaatst, voor de liefhebbers. Ik vermoed toch dat veel mensen die niet bekend zijn met Tarantino's stijl en filmvoorliefdes deze film niet zullen kunnen waarderen. Dat heeft alles te maken met wat je van een film verwacht. Death Proof wordt op een aantal plaatsen aangeprezen als horror (hier gelukkig niet) en dat zou ik dit toch niet willen noemen. Verder zullen veel onwetende mensen van een moderne film ook moderne filmkwaliteit eisen en al gauw terugschrikken van deze beelden.

Zelf heb ik erg genoten van deze tractatie en ik ben erg benieuwd naar Planet Terror!

Mr. Cinema

Kijk, waar je denk ik rekening mee moet houden is dat Tarantino films niet voor een heel breed publiek zijn.

Je moet gewoon weten wat het is met Tarantino.. hij speelt met het beeld.. er zitten hele diepe, uitgedachte dialogen in.

Neem nou bijv. KillBill 2. Het moment dat Bill een superlange anekdote geeft over waar Superman de enige superheld is die zich superheld mag noemen. HOEVEEL mensen zeiden wel niet hoe saai deel 2 was. Teveel geklets. Maar voor de echte liefhebbers, die zien hoe Q dit heeft uitgewerkt, in beeld brengt en natuurlijk de acteurs, is dit niet erg. Daarom denk ik dat er altijd bij elke Q-film 2 verschillende groepen zijn. Dit is neit een mainstream filmmaker. Transformers kan iedereen kijken. Verstand op laag pitje en GO. Als je dat hier doet.. kan je je best is vervelen ja.

Peter

Mr. Cinema "Neem nou bijv. KillBill 2. Het moment dat Bill een superlange anekdote geeft over waar Superman de enige superheld is die zich superheld mag noemen."

Dat was ook meteen zo ongeveer de enige leuke conversatie...

Jesse99

Kom net terug uit de Munt in A'dam en het was een heerlijk avondje filmfun. De hele zaal vond het prachtig; er werd gelachen, geklapt en gejoeld.

Misschien niet Tarantino's beste en meest diepe film, maar wel een sterk staaltje onconventioneel vermaak.

Mr. Cinema

En da's ook best lekker van tijd tot tijd :D

ga er vanavond heen, can't wait

Toeki

Een goede film, de eerste helft was iets minder dan de tweede helft. Maar Tarantino goes out with a bang. Soundtrack was weer geweldig, voornamelijk de main title, dat gaf je een adrenaline rush. Veel respect voor Zoe Bell, haar stunts zag er meesterlijk uit.

OT: ik kan wel begrijpen dat sommige Amerikanen Death Proof niet waarderen, want de 20 minuten extra scenes die wij voorgeschoteld kregen scheelt toch wel een hoop.

Steadicam

Mr. Cinema "Kijk. Je moet gewoon weten wat het is met Tarantino.. hij speelt met het beeld.. er zitten hele diepe, uitgedachte dialogen in."
Gelukkig lees ik later dat je Death Proof nog niet gezien hebt. Beeld en techniek zijn prima, maar de dialogen in Death Proof zijn verre van diep. (Waren ze dat dan wel in Pulp Fiction, Kill Bill en Reservoir Dogs?). Wat dit betreft wil ik graag even Bas Blokker (NRC) citeren: "Ze kletsen over wiet, over jongens en over lapdances en Tarantino lijkt helemaal op te gaan in hun gebabbel en hun poses. Je kunt zeggen: geweldig van Tarantino (en daar zullen de blinde Tarantinofans zich natuurlijk no matter what aan blijven vastklampen - steadicam), we krijgen een slice of life en als je je daarbij verveelt, pech. Maar het ís domweg vervelend. De meisjes onderscheiden zich op geen enkele manier van elkaar, hun gesprekken gaan van niks naar nergens en het verbazingwekkendste is dat de man van de scherpe dialogen uit Pulp Fiction tot in het Big Brotherhuis lijkt te zijn afgedaald"

Jesse99

Ik vond de dialogen echt niet allemaal van het niveau Big Brother huis. Tarantino blijft strooien met geinige vonsten - het boekje van Mike , "funny but nut funny looking guy" , "is it my scar? it is your car..." , "You know what happens to mutha fuckers who carry knives? They get shot!" - en de chemie tussen de dames uit het tweede deel was naar mijn smaak bijzonder goed, waardoor de gesprekken ook lekkerder van de tong rolden.

Ok, dat met spoilervoorbeelden werkt niet helemaal, maar geloof me: er zitten ook meer dan genoeg vermakelijke gesprekken in Death Proof :P

Mr. Cinema

Steadicam "Je kunt zeggen: geweldig van Tarantino (en daar zullen de blinde Tarantinofans zich natuurlijk no matter what aan blijven vastklampen - steadicam), we krijgen een slice of life en als je je daarbij verveelt, pech."

Ik denk dat het een beetje onbeschoft is om Tarantino fans te identificeren als '' blind ''. Ik kom net uit de bios vandaan en ik moet inderdaad zeggen, je moet wel wat van Tarantino afweten. Voor de rest heb ik me niet verveeld bij de 2 gesprekken van de 2 groepjes dames. Al moet ik zeggen dat het ( hoe zeg je dat in dit tijdperk ) gekleurde(?) meisje een beetje overdreven acteerde in de laatste carchase. Voor de rest heb ik echt in een deuk gelegen om wat hij met het beeld doet. Echt die Grindhouse sfeer van vlekken en beschadigingen op de filmrol. Ook heel vet. Er zitten zeker een stuk of 10 verwijzingen naar andere films van Q. Wat ik ook ergens las is dat hij wel commerciele merken gebruikte voor deze film, wat niet waar is. The good old Red Apples zijn er hier ook weer.

Wat ik echt goed vond is dat de hele film een sfeertje uitstraalt van de jaren 80, maar ze wel iPOD's hebben en praten over hedendaagse actrices ( Darryl Hannah -> Hint naar Kill Bill ).

Ik denk dat je wel een heel klein beetje Tarantino fan moet zijn EN zijn eerder films gezien moet hebben wil je de humor echt kunnen waarderen. De kracht in de conversaties zit em in het feit dat ze nergens over gaan. ( Zie ook Reservoir Dogs ) Zo zal Q nou altijd blijven en you know what.. i don't mind it one bit!

Gewoon zien deze film. Zeker de moeite waard!

Baski

Discussies genoeg over deze film...

Ik denk dat ik vanavond maar eens naar de bios ga, om het eigenhandig mee te maken.
Ben zeer benieuwd! :)

raymills84

Ik lees wel vaker de kritiek dat de dialogen minder sterk zijn dan in voorgaande Tarantino films. Klopt; maar de personages zijn toch vrouwen van deze tijd die misschien thuis wel naar het eerder genoemde big brother kijken. We zijn nu eenmaal niet allemaal de Vega brothers.

Tarantino heeft een fantastische ode gemaakt aan de actie/B-films uit de 70's en 60's. Talrijke subtiele verwijzingen naar de klassiekers, supervette actie en het ziet er fantastisch uit. Een beter slotstuk had niemand verzinnen daarbovenop. ZIEN!!

Baski

Heb hem nu eindelijk gezien: ik vond hem echt geweldig en ik kan hem iedereen aanraden! :E

Off topic: Gisteren "Bordertown" met J-lo gezien in de sneak. Vond deze erg langdradig en hij deed me niet zoveel. Een mager 6-je....