Last Days (2005)

Wou je altijd al een reisje maken naar een totaal afgelegen boeddhistisch klooster en wil je daar best een chronisch vermoeide sluitspier voor riskeren? Reserveer je kaartje alvast.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Simon Catz om 12:28 in RECENSIES
Last Days poster
Regie: Gus Van Sant | Cast: Michael Pitt (Blake), Lukas Haas (Luke), Asia Argento (Asia), Scott Green (Scott), e.a. | Speelduur: 97 min.

Last Days is het laatste deel van Gus Van Sant’s drieluik over, ja, wat eigenlijk? Alledrie de films zijn losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen, in alledrie de films gaat er een hoofdpersonage dood en alledrie de films gaan over Van Sant’s grote liefde: lekkere jonge knullen. De andere twee films uit het drieluik waren Gerry en Elephant. De eerste was zelfs te snob voor het NRC, dat normaal geen enkele moeite heeft met drie uur durende films over verkouden schaapherders, de tweede was een bescheiden arthousehit, mogelijk dankzij boulimische schoolmeisjes en een schietpartij. Die ontbreken in Last Days, dat qua toegankelijkheid een beetje tussen de twee andere luiken inhangt.

Dat betekent echter niet dat Last Days een makkelijk wegkauwfilmpje is. Bereid je alvast voor op minutenlange shots van reflecterende autoruiten en pakweg evenveel dialoog als een Rembrandt. Althans, er is wel dialoog, maar die komt vooral neer op ‘hmf’, ‘mwè’ en ‘bwgh’. Dat krijg je als je een film maakt over de laatste dagen (of eigenlijk: uren) van een ‘rock ’n roll cliché’, zoals één van de personages in de film het zo mooi uitdrukt. Van Sant liet zich inspireren door Kurt Cobain, over wiens laatste dagen bar weinig bekend is. Dat komt mooi uit, want in Last Days gebeurt er ook bar weinig. De door drugs en drank tot mentaal skelet teruggebrachte adonis mompelt wat terwijl hij in een meertje pist. Het meest opwindende dat de gefictionaliseerde Kurt op zijn laatste dag doet is het maken van een bord pasta.

Toch komen de filmrecensenten van de gerenommeerde dagbladen aan met termen als ‘hallucinerende ervaring’ (NRC), ‘fascinerend en ontroerend’ (Volkskrant) en zelfs ‘laat de toeschouwer voelen hoe het is om te sterven’ (wederom NRC). Dat is nogal wat. Hoe halen deze mensen in Godsnaam zoiets uit een film waarin de hoofdpersoon letterlijk uit het shot valt en de camera minutenlang blijft hangen op een struikje? Ik heb absoluut niets tegen struikjes, maar echt veel drama spettert er niet van af. Laat staan dat ik me mijn dood voorstel als een hoopje wapperende blaadjes.

Snobisme druipt uit ieder frame; shots duren zo lang dat je denkt dat de man die op het ‘uit’-knopje moest drukken spontaan is overleden, er is een totaal overbodige scène waarin twee vrienden van Kurt besluiten tot wat gezellige homoseks en de voortiteling zit aan het einde van de film. Waarom? Joost mag het weten.

Toch vond ik Last Days een goede film, èrg goed zelfs. De totale afwezigheid van actie wordt opgevangen door een soort voyeuristische spanning. We weten allemaal dat het murmelende wrak op dat grote scherm ook in werkelijkheid wrakkig heeft gemurmeld. Als hij vanuit een hoekje naar een clip van Boyz 2 Men kijkt met een geweer in zijn hand is de spanning voelbaar. De film wordt ook nog een flink stuk in de juiste richting geholpen door Michael Pitt, die precies de juiste toon weet aan te slaan en de uitvoering van zijn eigen ‘Death to Birth’. Ik raad alle twijfelaars aan het nummer eens te beluisteren; het geeft precies de onder-je-huid-kruipende-sfeer van de film weer.

Vergelijk Last Days met een vakantie naar een totaal afgelegen boeddhistisch klooster: er is geen flikker te doen, je verveelt je de tering en hoogstwaarschijnlijk loop je een verschrikkelijke vorm van diarree op. Toch is het iets wat je altijd bijblijft en misschien wel één van de mooiste periodes uit je leven. Waarom? Nou, eh. Tsja. Je had er bij moeten zijn.
Eigenlijk is het onmogelijk om een goede recensie te schrijven over Last Days. Of je hem geweldig vindt of walgelijk saai hangt alleen af van de potentie van je snoborgaan. Ik kan eigenlijk alleen maar afsluiten met: het is aan jou. Wou je altijd al een reisje maken naar een totaal afgelegen boeddhistisch klooster en wil je daar best een chronisch vermoeide sluitspier voor riskeren? Reserveer je kaartje alvast.

14 Reacties

goaskalice

Briljante film!

Gaat dat zien!

Ik heb 'm gisteren gezien en ga 'm vanavond weer kijken, en morgen, en de dag daarna, en dag daarna, etc. Tot die uit de roulatie is. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Dit is misschien wel Van Sant's beste film.

gollum36

Jammer van de geïrriteerde en geforceerd humoristische toon van de recensie. Ook vind ik het oordeel over van Sant een beetje flauw. Mij kun je nauwelijks een snob noemen maar toch vond ik Gerry geweldig. Ook Last Days wil ik zekre zien. Vreemd dat de algehele toon in de recensie sarcastisch is en de film toch goed wordt gevonden. Ik ergerde me dan ook aan de inhoud van de recensie. Geforceerd grappig.

MovieInsider

Omdat ik tot nu toe alleen maar positieve dingen zie/hoor/lees: voor mij was The Last Days een absolute verschrikking.

Acteur Michael Pitt mompelt en strompelt wat, maakt wat eten klaar van oude restjes, zet een zonnebril op, strompelt weer naar het dichtbij gelegen beekje, maakt een kampvuurtje en gaat eenmaal thuis weer in een hoekje in zichzelf zitten praten. Wat een boeiende figuur!

Gus Van Sant laat maar weer eens zien dat hij cult wanna be-regisseur nummer 1 is. Een belachelijke vertoning.

movietwister

gollum36 "Ik ergerde me dan ook aan de inhoud van de recensie. "

Nou, ik niet. Ik kan me helemaal in de beschrijving vinden. Ga zo door!

leraar wiskunde

Ik was behoorlijk onder de indruk van de eerste twee delen van Van Sants doden-trilogie: 'Gerry' en vooral 'Elephant' waren van duizelingwekkende kwaliteit en ik keek dan ook reikhalzend uit naar het einde dat Van Sant aan zijn trilogie ging breien. Maar helaas, helaas, helaas. Van Sant herkauwt hier voor de tweede keer het concept van 'Gerry', en bij die 'Gerry' en vooral 'Elephant' werkte het wel. Bij 'Last Days' daarentegen verslikt de regisseur zich en levert hij weerom een trage, slome prent af. Maar in tegenstelling tot bij 'Elephant' en 'Gerry', is dat hier absoluut geen pluspunt.

Er zitten heel wat goeie dingen in 'Last Days'. De film roept een paar prangende, morele kwesties op, net zoals bij zijn voorgangers.

In tegenstelling tot de hysterische cinema die we meestal op ons bord krijgen vandaag de dag, is 'Last Days' met hele lange takes gefilmd. Hij beweegt zijn camera enkel indien hoogstnodig en dan nog op een langzame manier. Van Sant wil niks conventioneels doen met zijn camera of montage en filmt soms gewoon scènes waarin je de personages niet zien kunt. Van Sant combineert dat met een sobere fotografie en filmt praktisch de hele prent op een afstandelijke wijze.

Wat moreel ook best goed werkte, waren de mensen die om de haverklap bij de rocker aan de deur waren. Maar hij kreeg zijn sociale remmen niet terug.

Dat klinkt allemaal bijzonder positief, besef ik zelf ook. Maar mijn inleiding was helemaal zo positief. Nu komt 't waarom: het belangrijkste aspect v/d film, het emotionele, werkt hier niet: je zit niet gefascineerd aan het scherm gekluisterd, wat bij 'Elephant' en 'Gerry' toch wel nog 't geval was. Ik zal nog meer zeggen. De prent is saai. We zien die ellenlange takes met Michael die door zijn haar heenstaart, zonder dat het op gevoelig vlak enige fie heeft.
[rating 2.5]

hermit elephant

leraar wiskunde "...Uitgebreide en onderbouwde eigen visie op Last Days...[rating 2.5]"

Grappig verschijnsel:
Waar de recensie overwegend negatieve dingen over de film zegt, maar vervolgens besluit dat 'ie eigenlijk erg goed is, zeg jij net het omgekeerde; je somt een hoop positieve dingen op, om te concluderen dat het allemaal niet werkt en het eigenlijk een slechte film is.

Wel intrigerend, zo'n moeilijk te omschrijven film...

Metsada

Waarom moet er zoveel homosex in arthouse films voorkomen, ik hoef dat helemaal niet te zien, sowieso is sex al gemakkelijk in een film en met homo sex is het gemakkelijk kotsen. Het slaat nergens op en ik heb sterk het gevoel dat het normaal vinden van 2 mannen die sex hebben mij opgedrongen wordt :(.

Ik vond elephant verder wel mooi, gerry ken ik niet. Wou deze ook wel kijken, maar heb dankzij deze review besloten dat niet te doen. Niet alleen om de homoscene, maar het eerste stuk van je review nam me zoveel mee dat ik de pluspunten van de film niet meer in kan zien, zeker niet met de vergelijking van een boedhistisch klooster (waar ik wel als laatste naar toe zou gaan).

Guido

Vreemd dat gedurende de helft van de recensie de film ongenadig de grond in wordt geboord, om vlak voor het einde plots opgehemeld te worden en een goede beoordeling te verdienen.

diedje

Ik ga hem zeker zien deze film want het is voor mij een raadsel wat er allemaal is gebeurt
en over dat zogenaamde klooster ik vind dat je dat niet kan zeggen want hij heeft zig een paar dagen op een zoldertje van zen schuur op gesloten en een klooster is toch echt wel wat groter en ik kan over de tekst over de film zeggen daar kan wat aan verandert worden want het was the greenhouse waar hij het loodje heeft gelegt maar het si inderdaad wel waar dat het een beetje een deprimerende film is maar ik zie er toch wel een kunstwerkje in want het is moeilijk om zo iemand als kurt cobain neer te zetten en inderdaad homo sex vind ik niet echt lekker smakelijk in een film (ben geen anti homo racist hoor met alle respect)
te zien die over deze man gaat want dat gaat niet echt lekker samen maar toch het lijkt me wel de reputatie van een klein kunstwerkje waard
want dat is de muziek van kurt cobain ook
de naam pat er ook heel mooi bij want last days dat klinkt zo poetis dat heeft het wel vind ik
maar om dan de film als een leuke film neer te zetten dat ga ik niet doen want hij lijkt me heel erg mooi ook omdat ik grot fan ben van NIRVANA zeg ik het maar asl ik dat niet was ik vind het dan toch een soort plek neerzetten een soort gevoel leggen op de laatste tonen van zijn muziek en ik vind dat we deze film niet de grond in mogen stampen maar het juist door moeten vertellen want het is een raadsel en dat zal het altijd blijven ook al wordt bewezen dat hij is vermoord of nog leeft of zo het zal een raadsel blijven en daarom vind ik het het kijken waard

diedje :-S

Dirkov

diedje "blaat"

Mijn god!
Zo moeilijk is het toch niet om op zijn tijd een leesteken te gebruiken? Ik heb geprobeerd om dit te lezen, maar ik raak in de war van zinnen die langer zijn dan sessies van Jomanda :(

interstellar

Een zeer dwaze recensie voor een film die echt wel het bekijken waard is.
Als je spektakel wil of boeiende conversaties ga je zowiezo al niet naar een film kijken over de laatste dagen van een aphatisch rock icoon.
En al zeker niet naar een film van Gus van Sant.
In plaats van die regisseur totaal de dieperik in te timmeren tot het niveau van "snob",zou je beter dankbaar zijn dat er nog filmmakers zijn die nog risico's durven nemen.
Ik heb "Gerry" ook gezien en idd,qua verhaalstructuur lijkt het zeker wel op "Last Days",maar dat is misschien ook de bedoeling aangezien het een drieluik is.
Wat ik over deze film kan zeggen is dat de muziek geniaal is uitgekozen,de fotografie supermooi is,de sfeer gespannen en dat ze Michael Pitt als God belieft onmiddelijk in mijn bed mogen smijten.
Daarbij ben ik al een week en een half gehypnotiseerd door die film,wat ik ook een van de belangrijkste eigenschappen vindt van een goeie film.

major malfunction

Valt me soieso op dat Filmtotaal vaak slecht geschreven recensies heeft over films. Gewoon niet opjectief. Maar vaak wel ongenuanceerd, sarcastisch, betweterig en gewoon irritant. Jammer, want ik vind Filmtotaal een erg goeie site. Stukken beter dan www.filmfocus.nl maar daar zijn de recensies wel stukken beter hahaha! Vond Elefant erg goed by the way, moet deze nog zien.

major malfunction

Jaja... opjectief = met een b. hoezo major malfunction...

KW