Batman Begins (2005)

Deze Batman is donkerder en grimmiger dan ooit op het witte doek vertoond is, en doet alle andere films over hem vergeten.

door Kaj van Zoelen om 12:17 in RECENSIES
Batman Begins poster
Regie: Christopher Nolan | Cast: Christian Bale (Bruce Wayne), Michael Caine (Alfred), Liam Neeson (Ducard), Katie Holmes (Rachel Dawes), Gary Oldman (Jim Gordon), Cillian Murphy (Dr. Jonathan Crane) Rutger Hauer (Earle), Morgan Freeman (Lucius Fox), Ken Watanabe (Ra’s Al Ghul) e.a. | Duur: 140 min.

Batman – en zijn alter ego Bruce Wayne – zag in 1939 het levenslicht, in een strip van Bob Kane. Sindsdien zijn er talloze strips, hoorspelen, televisie- en animatieseries, computerspellen en films over deze superheld gemaakt, alsmede vier door Warner Brothers uitgebrachte films: twee door Tim Burton en twee door Joel Schumacher. Maar qua verhaal is er geen connectie tussen Batman Begins en zijn vier ‘voorgangers’. Regisseur Nolan maakt een verse start en benadert het personage vanuit een andere hoek. Het verhaal over de kleine Bruce Wayne en zijn ontwikkeling tot de vrees van de onderwereld van Gotham City, wordt opnieuw tot in detail verteld. Is dat dan nodig, zal menigeen zich afvragen. Ja, want Nolan doet wat zijn voorgangers niet deden: een film over de ware Batman maken, zoals hij is bedacht.

Wie is dan die ware Batman? Dat is een man, die als jong jochie zijn beide ouders voor zijn ogen vermoord ziet worden door een wanhopige dief. Dat is een man, die daarna besluit criminaliteit in al haar vormen te bestrijden, die zijn woede en wraakgevoelens omzet tot een positieve kracht en zo sterker wordt dan ooit tevoren. Niet door een politieagent of andere wetsdienaar te worden, maar door een symbool te creëren, iets dat alle criminelen angst zal inboezemen. Door een legende te scheppen, die zijn weerga niet kent. Batman. Is het een beest? Is het een demon? Kan hij echt vliegen? Waar ging hij nou zo snel heen? Dat zijn de vragen die de misdadigers bang maken, totdat ze verrast worden door een zwarte schaduw…

Het moge duidelijk zijn: de toon is in deze film een stuk grimmiger dan in de vorige vier. Christian Bale geeft perfect gestalte aan de getormenteerde maar vastberaden Wayne, en overtreft daarmee ruimschoots alle andere acteurs die hem voorgingen. Hij overtuigt als een man die eerst door duisternis omgeven is, maar zich dan steeds meer meester maakt van diezelfde duisternis en deze zelfs gebruikt als wapen. Hij wordt bijgestaan door een scala aan steracteurs, waaronder Michael Caine en Morgan Freeman, die een zekere waardigheid met zich meebrengen, en bovendien voor een vleugje humor zorgen. Naast hen spelen er nog heel wat andere gerenommeerde acteurs uitstekende bijrollen.

De karakterontwikkeling is, zoals gezegd, zeer sterk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen goede actie is te zien. Integendeel, die spat soms zelfs van het scherm af! De Tumbler, de nieuwe wagen van de vleermuisman, zorgt meer dan eens voor zinderend spektakel, en de zich steeds verder ontwikkelende vechtkunsten van Wayne's alter ego mogen er ook zijn. De finale van Batman Begins is een daverend schouwspel, en werkt extra goed, juist doordat de hoofdpersoon daarvoor zo prima is uitgewerkt.

Doordat het grootste deel van de aandacht naar de Bat gaat, is er minder ruimte voor de verschillende schurken die hij op zijn pad vindt. Desondanks komen zij toch goed uit de verf, en zijn ze even duister als hun tegenstander. Ze zijn minder flamboyant en eisen minder de aandacht op dan hun collega’s uit de voorgaande films, en dat past goed bij de toon van Batman Begins.

Het enige dat een beetje teleurstelt, is de uitwerking van het enige vrouwelijke personage van belang, Rachel Dawes. Dat ligt niet aan Katie Holmes; op haar valt niks aan te merken. Het ligt aan de enigszins onnatuurlijke wijze waarop zij in het verhaal is verwerkt. Dat is jammer, maar op een bepaalde scène na nou ook niet heel storend.

Eén van de sterke kanten van Batman is dat hij zo menselijk is. Hij heeft geen superkrachten, maar slechts een enorme wilskracht en een zeer uitvoerige en vergaande training, plus een aantal fantastische technologische hulpmiddelen. Dat is wat hem zo aantrekkelijk maakt, samen met de psychologische achtergrond van het personage. En Nolan is er met vlag en wimpel in geslaagd die succesfactoren naar het witte doek te vertalen. Daarmee heeft de nog jonge regisseur eigenlijk de beste superheldenfilm tot nu toe gemaakt.

31 Reacties

HeinT

Goede recensie waar ik het mee eens ben.
Ben nu al erg benieuwd naar de volgende Batman.

Yorginho

Uitstekende recensie Kaj!

Verder een geweldige film, de combinatie Nolan-Bale is echt fantastisch!

Persoonlijk vond ik Liam Neeson niet overtuigend, maar dat vond ik het enige minpunt.

batman-fan

Ik kan niet wachten op de volgende nieuwe film met waarschijnlijk de Joker erin T+)

mistelhensz

Uitstekende recensie! T+) Of betoog, dat is net hoe je het bekijkt. Mij heb je namelijk helemaal overtuigd van zijn kwaliteit, ik heb er zin in en zal eens kijken of ik aankomend weekend naar de bios kan 8-)

Mcjansen84

Leuke recensie! waar ik het meer dan eens mee ben! Echt een super film, ik kwam uit de bios vorige week tijdens de premiere met éen gevoel van... WoW wat ik nu heb meegemaakt zal ik niet vaak meer zien! en het einde is ook leuk gedaan, een vervolg zeker weten, waar ik nu al naar uit kijk!

Roxxe

Hopelijk ontslaan ze de cameraman(nen)
al dat zwiepen tijdens de gevechten :O

en het tempo mag "trager", zodat je wat meer over de personages leert

spoiler:
en was al gul (whatever :p) niet onsterfelijk ?

MovieInsider

Heb weinig tot niets aan kritiek op deze prachtfilm. Zag hem op het Imax-doek in Amsterdam en dat bleek een geweldige ervaring. Ben het wel een beetje eens met Roxxe: Christopher Nolan mag zijn camera's best wat verder van het spektakel zetten. Er werd nu meer chaos gesuggereerd dan er volgens mij daadwerkelijk plaatsvond. Vonden jullie trouwens ook niet dat dit meer een Bruce Wayne dan een Batman-film was? Christian Bale zet hem overtuigend neer als een man die wanhopig op zoek is zijn extreme emoties een plek te geven. Waren alle blockbusters maar zo goed als Batman Begins.

jacq

Ja mooie recensie hoor. Ikzelf had ook zoiets moeten we die andere 4 nu maar van tafel vegen. Maar inderdaad van mij mag Batman een "donker" personnage zijn. En daar ging het ook om om het bestrijden van de misdaad en niet van The Joker Mr. Freeze of Catwoman, hoe leuk ook.

Mcjansen84

Waarom blijven sommige toch zo zagen over het camerawerk in de vecht scene's?? Nolan wilde dit gewoon zo in beeld brengen. Deze batman is snel en is tot alles instaat het feit dat je niet kan opmaken wat hij nou precies doet tijdens zijn gevechten komt niet door het snelle of slechte camera werk, maar is gewoon zo neergezet, in eerdere scene's (tijdens bruce's oefen periode ) kun je precies zien welke vechtkunsten hij uitoefend op zijn vijanden, dus kan je dat ook weten tijdens latere actie scene's, dat is volgens mij zijn intensie geweest...
correct me if i am wrong :P

Steadicam

Mcjansen84 "dus kan je dat ook weten tijdens latere actie scene's, dat is volgens mij zijn intensie geweest..."

Kan best zijn intentie zijn geweest, maar het is verschrikkelijk irritant. Onoverzichtelijke vechtscènes vind ik really really boring.

Minority_freak

Wat betreft de onoverzichtelijke aktie-scènes:

Nolan gebruikte simpelweg geen second-unit regisseur. Die zijn meestal gespecialiseerd in aktie;-& achtervolgingsscènes, zodoende. Wat je zag was 100% nolan's visie. Al dan niet zo bedoeld, sommige scènes waren uiterst briljant (vb. Batman die al dat tuig een pak rammel geeft tussen de containers als Falcone komt piepen... - de scènes met de batmobiel - allemaal overzichtelijk en knap gedaan.) en anderen waren simpelweg verwarrend (vb. Bruce Wayne die in het begin v/d film het aziatisch krapuul een lesje leert.)

Mijn mening: Nolan is een schitterende 'thinking's man' regisseur maar heeft schijnbaar wél moeite met bepaalde aktiescènes. Specifiek, de man2man combats. Dat is jammer, maar laat dat de pret niet bederven!! Batman Begins is in zijn geheel één van de beste comic-verfilmingen ooit, dus! ;)

Steadicam

Minority_freak "Batman Begins is in zijn geheel één van de beste comic-verfilmingen ooit, dus! ;)"
Klopt, dat was ik nog even vergeten te zeggen. Bij deze: :-S

SunChaser

Ik kijk al uit naar deel 2 met The Joker

Holmes Dropped from 'Batman' Sequel

Christian Bale, Michael Caine and Morgan Freeman have signed to star in a second Batman movie, but love interest Katie Holmes has been dropped. Movie bosses are thrilled with the response to Batman Begins - it took $46.9 million in its first weekend at the US box office - and have snapped up the film's stars for a sequel. Bale as Batman was the first to put pen to paper, followed by Caine as butler Alfred and Freeman as Bruce Wayne's business associate Lucius Fox. But Holmes won't reprise her role as district attorney Rachel Dawes - reportedly because Warner Bros is angry her engagement to Tom Cruise has stolen media attention away from the movie. A source tells Pagesix.Com, "Everyone is in agreement that the movie's strength is with Christian Bale, Michael Caine and Morgan Freeman." Adding of Holmes, "She won't be in the sequel... the next romantic interest will be a much stronger actress. Warner is happy that people are now focusing on who'll be playing the Joker rather than Katie and Tom."

Tealc

Warner is happy that people are now focusing on who'll be playing the Joker rather than Katie and Tom."[/quote]

Zullen we dan maar gaan discussieren over de invulling van deze rol? Jack Nicholson is nu, helaas te oud. Wie moet het dan doen? Willem Dafoe :?

bullet-time

Ze hebben het over MARK HAMMIL, die misschien de Joker gaat spelen. Lijkt me wel leuk aangezien hij de stem in de tekenfilm ook deed.

Tealc

bullet-time "Ze hebben het over MARK HAMMIL, die misschien de Joker gaat spelen. Lijkt me wel leuk aangezien hij de stem in de tekenfilm ook deed."

Dat zou supermooi zijn! Wat een rehabilitatie!

Colonel_Kurz

Tealc "Dat zou supermooi zijn! Wat een rehabilitatie!"
Kunnen we eindelijk de term 'het Mark Hamill-effect' in de prullenbak gooien. (In Nederland ook bekend als 'het Swiebertje-effect')

mercapto

Ik zag dat Goderie Spiderman prefereerde over Batman omdat de psychologie in Batman over-the-top is en zichzelf veels te serious neemt. De achtergrond zorgt voor een saaie film die meer om Wayne draait dan om Batman en dus iets teveel "Nolan kracht" legt in een blockbuster waar dit niet echt in thuis hoort...

Kenji

mercapto "Ik zag dat Goderie Spiderman prefereerde over Batman omdat de psychologie in Batman over-the-top is en zichzelf veels te serious neemt. De achtergrond zorgt voor een saaie film die meer om Wayne draait dan om Batman en dus iets teveel "Nolan kracht" legt in een blockbuster waar dit niet echt in thuis hoort..."
En wat vind je er zelf van?

Rakesh

Top film!!!!

[rating 5]

Morrigun99

Op teletekst staat nu het bericht dat Paul Bettany wordt getipt als de Joker.

andreas

Wat een fantastische film! Had voordat hij uitkwam natuurlijk de nodige argwaan gezien de vorige, naar mijn idee matige tot zwaar teleurstellende bat-movies, maar deze film maakte mijn verwachtingen meer dan waar. Goed psychologies uitgewerkte karakters, goed acteerwerk, intelligent en geloofwaardig verhaal, perfecte spanningsopbouw, vette soundtrack, en superstrakke editing. Zelfs m'n vriendin die zeer sceptisch is t.a.v. superheld-films ging helemaal 'oet de panne'! Ook geinig: bij ons in de zaal zaten 4 'kleuters' van een jaar of 12 in het begin van de film wat te zieken, na 30. min waren ze stil, en aan het eind van de film kwamen ze lijkbleek en peentjes zwetend de zaal uit, ghi,ghi,ghi... Ik geef de film een vette 8,5! Nolan rulez!

thediesel

Dit is echt een top filmT+)
...[rating 5] :W

mercapto

Bolo "En wat vind je er zelf van?"

Zelf heb en ga ik m niet zien. Ben niet zo dol op de bios, laatste film die ik zag was De Dominee, en daarvoor Honey I Shrunk the Kids...ik denk dat ik weer z'n pauze inlas... ;)

Carlijn

Hm... Ik vond er niet zoveel aan. Dit genre wordt naar mijn mening veel te serieus genomen.
Het theatrale (NLs woord?) van Tim Burton's films is volledig verdwenen, en dat vind ik jammer.
Ze hadden duidelijk iemand anders moeten casten voor Rachel's rol. Het is maar goed dat Katie Holmes de volgende film niet terug te zien is.
(WB was zo 'fed up' met het hele TomKat-debakel, omdat het de aandacht van de film weg trok, waardoor ze haar voor straf geen vervolg hebben aangeboden)

Wel ben ik het er mee eens dat Bale een erg goede keuze is voor Batman.

Als ze de volgende film nou net iets theatraler maken en er net even wat meer humor in gooien is ook deze 'comics-translated-to-films'-fan tevreden.

Blargon7

But Holmes won't reprise her role as district attorney Rachel Dawes - reportedly because Warner Bros is angry her engagement to Tom Cruise has stolen media attention away from the movie.

:| lekker kinderachtige reden.

Dinalfos

[filmquote]"Eén van de sterke kanten van Batman is dat hij zo menselijk is. Hij heeft geen superkrachten, maar slechts een enorme wilskracht en een zeer uitvoerige en vergaande training, plus een aantal fantastische technologische hulpmiddelen. Dat is wat hem zo aantrekkelijk maakt, samen met de psychologische achtergrond van het personage. En Nolan is er met vlag en wimpel in geslaagd die succesfactoren naar het witte doek te vertalen. Daarmee heeft de nog jonge regisseur eigenlijk de beste superheldenfilm tot nu toe gemaakt. "[/filmquote]

Ik vind Bruce juist een zeer saaie, onevenwichtig ontwikkelde persoonlijkheid die zich ook nog eens moet manoeuvreren door oninteressante settings. De psychologische chliché's die worden doorgevoerd doen dan ook een beetje lachwekkend en pretentieus aan. Het voelt gewoon niet naturel, zoals bij sommige andere superhelden wel het geval is.

Wat dat betreft is Nolan er inderdaad in geslaagd om de strip trouw te vertalen naar het witte doek, maar of ik daar ook blij mee moet zijn? Ik geef de voorkeur aan superhelden met superkrachten, en dan zonder dat ze hoeven te leunen op al te veel lullige gadgets. Want uit een held mét superkrachten kun je ook een prachtige, diepgaande psychologie extraheren. En dat vind ik gewoon veel leuker.

leraar wiskunde

Ik vind 'Batman' leuk. De tv-reeks fascineerde me enorm en in de 80s kwamen de eerste films. Die van Burton waren prachtig en die van Schumacher afzichtelijk slecht. Nu komt jonge hond Christopher Nolan met 'Batman Begins'. Hij is een pak beter dan de lamentabele Schumacher-films, maar de Burtons evenaart-ie met z'n degelijke genrefilm helaas niet.

De plot van 'Batman Begins' is olifantenzwaar (140 min. maar liefst!). Da's een tekortkoming. We raken verstrikt in een omvangrijk kluwen van goeden, slechten en motivaties. 'Spider-Man 2' blijft voor mij de meest kwalitatieve marvel comic verfilming tot nu toe, en de reden daarvan is dat het plot door de personages werd voortgestuwd. Hier krijgen we d'r zoveel dat Nolan amper bij één stilstaan kan en dat het verhaal hoe-dan-ook voort moet en dat we tss de plotlijnen door letterlijk naar zuurstof moeten happen.

Wat inhoudelijk wel weer goed zit, is de tralala die er rond het verschil tss wraak en recht wordt gemaakt. Batman is geen wreker, hij pakt de misdaad aan die de autoriteiten niet aanpakken. De regisseur laveert hier vervaarlijk op een balanceerkoord, maar Christopher dondert er niét af. Het contrast tss wreken en gerechtigheid komt redelijk goed over, en hiermee blijft Nolan bijzonder vertrouwd met de comic-geest, want die tegenstelling maakt deel uit van elke superheldenfilm.

Nolan kiest ervoor zijn film meer geloofwaardig te maken dan de Burtonprenten. Het entertainment-gehalte wordt hier fiks verminderd, compleet onderdanig aan een zo geloofwaardig mogelijke geloofwaardigheid. Het campy aspect dat het genre markeert wordt hier zo goed als volledig uit de film gewrongen. Die hele keuze zweeft ergens tss positief en negatief: de regisseur vermijdt er de prietpraat v/e Schumacherfilm mee, maar het is ook bijna niet geestig en grafisch behoorlijk zwartkijkend. De look v/d Burton-films was fantastisch en leuk, maar hier is het erg somber en realistisch. De boel mag dan wel geloofwaardig overkomen, hij is ook vreugdeloos en toch wel on-luchtig.

De cast is goed: Christian Bale is geloofwaardig én leuk om zien en het overgrote deel van de rest is vlekkeloos: Michael Caine weet zich ervan het meest in de spotlights te werken omdat hij de enige bron van - relatieve - humor in de prent is. Alleen is het spijtig dat Katie Holmes hier mag komen opdraven: de vrouw kan niet acteren.
[rating 3.5]

shellghost

leraar wiskunde "Ik vind 'Batman' leuk. De tv-reeks fascineerde me enorm en in de 80s kwamen de eerste films. Die van Burton waren prachtig en die van Schumacher afzichtelijk slecht. Nu komt jonge hond Christopher Nolan met 'Batman Begins'. Hij is een pak beter dan de lamentabele Schumacher-films, maar de Burtons evenaart-ie met z'n degelijke genrefilm helaas niet.

[rating 3.5]"

Spider-man 2 vond/vind ik een waardeloze film, totaal niet trouw aan de comics, totaal niet...
Deel 1 trouwens ook niet, maar das een ander verhaal. Smiley face
Ik vind deze Batman wel goed gelukt.
In de Burtons versie wordt Bruce geportreteerd als een businessman, niet als iemand met een verledenscrisis...
Dat vind ik wel goed gedaan in deze versie.

Thyplosion

Samen met V for Vendetta en toch ook wel Sin City de beste stripverfilming sinds een lange tijd:P Misschien is dit wel de beste van allen.De duisterheid ervan, de imposante cast, die geheel (met een uitzonderlijk goede Liam Neeson en natuurlijk Gary Oldman) perfect acteert en de film is er een die de duisterheid van het karakter batman karakteriseerd.De posters zijn mooi, en Dark Knight, verschijnende in 2008, zal dit alleen maar evenaren of verbeteren!!!
Film op zich:
[rating 5.0]
Muziek: (James Horner)
[rating 4.5]
Camera en Licht:
[rating 5.0]

MArnoldi

Het laatste deel had ik al gezien.
Vandaag het eerste deel (heerlijk als je vakantie hebt).
Mooie is de ''geschiedenis'' achter Batman. Hoe wordt iemand ''Batman''.
En natuurlijk het thema ''standplaatsgebondenheid'': voor de een is het goed, voor de ander is het kwaad.
Ook wat ik goed vind is de mystiek rondom Batman. Dat werd goed verhaald.

Het enige wat een beetje gehaast ging voor mij gevoel is de zogenaamde redding van Gotham met die metro. Opeens was de stad gered. Maar goed, ook net als bij Lord Of The Rings moet je de films in een breder perspectief zien.
Ik heb mij kostelijk vermaakt en het zijn volwassen films, iets wat ik niet gedacht zou hebben bij Batman (kinderachtig).

Op naar part 2.
Btw, degene die Batman speelt, vind ik overtuigend spelen.