The Wonder [Netflix]

The Wonder [Netflix] (2022)

Wetenschap en religie strijden in 1862 om het lot van het Ierse meisje Anna, een heilige of zondaar in wording.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Sebastián Lelio | Scenario: Alice Birch, Sebastián Lelio | Cast: Florence Pugh (Lib), Kíla Lord Cassidy (Anna), Niamh Algar (Kitty), Tom Burke (Will), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2022

Binnen de eerste minuten van The Wonder dringt zich de gedachte op wat deze film exclusief op Netflix doet. Het kostuumdrama valt direct op door de hoge productiekwaliteit en het kalme tempo waarop het verhaal over een onverklaarbaar verschijnsel wordt verteld. Daarin zou een elfjarig Iers meisje zijn gezegend door de Heer, waardoor ze vier maanden volledig kan vasten.

Al direct in de openingsscène breekt de film met de illusie van het jaar 1862. Beelden van een kale filmstudio worden voorzien van een voice-over die vertelt over het belang van verhalen en de kijker uitnodigt om samen met de personages in dit narratief te geloven. Het tafereel maakt plaats voor een krakend passagiersschip, waarmee de Engelse verpleegster Lib afreist naar Ierland om uit te vinden of de wereld daadwerkelijk een nieuwe heilige rijker is.

Samen met een non moet Liz beurtelings waken over de haast heiligverklaarde Anna, wier slaapkamer is veranderd in een pelgrimsoord. Het tere meisje overleeft volgens haarzelf enkel op 'manna from heaven', wat de lokale bevolking in rep en roer brengt. Wakend aan haar zijde ziet Liz degenen die Anna's situatie pogen te verklaren steeds meer met elkaar in conflict komen.

Florence Pugh speelt haar rol als sceptische verpleegster waanzinnig goed en weet met haar gratie elke scène eigen te maken. Ook de jonge Kíla Lord Cassidy levert als Anna een formidabele acteerprestatie waar veel volwassen acteurs nog een hoop van kunnen leren. Maar de akelige slowburn over de geheimen achter het potentiële wonder wordt des te meer voelbaar door de prachtige cinematografie van Ari Wegner en de atmosferische muziek van Matthew Herbert.

Terwijl regisseur Sebastián Lelio steeds meer de puzzelstukjes in elkaar schuift, speelt hij met grote thema's als verlies, rouw en geloof. Waar de film eerst wetenschap en religie laat knokken om de overwinning, wordt op den duur duidelijk dat de verklaring van het verschijnsel niet de climax van het verhaal is. Het is vooral de strenge overtuiging van de mensen die strijden om de betekenis van Anna's leven waar de film om draait. De sterkste daarin is de devote Anna zelf, die haar leven wil opofferen om een duister geheim te bewaken.

The Wonder laat zien hoe mensen zich los kunnen worstelen van datgene wat anderen hen opleggen of op in hen zien. Anna is als religieus idool daarvoor een treffend voorbeeld, op wie zovelen in het Ierse dorp hun eigen wensen of zondes projecteren. De film weet met zijn genuanceerde vertelling op voortreffelijke manier een universeel verhaal over vrijheid te vertellen. Het is doodzonde dat we in Nederland de bioscooprelease moeten missen.

The Wonder is te zien bij Netflix.