Balle Perdue 2 [Netflix]

Balle Perdue 2 [Netflix] (2022)

De wens voor een nieuwe Franse actiefilmreeks lijkt met het tweede deel te stranden in de berm.

Leestijd: 2 min 23 sec
Regie: Guillaume Pierret | Scenario: Guillaume Pierret | Cast: Alban Lenoir (Lino), Stéfi Celma (Julia), Sébastian Lalanne (Marco), Diego Martín (Alvaro) e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2021

Balle Perdue 2 gaat verder waar zijn voorganger uit 2020 gebleven was. Frankrijks nieuwste actieheld Lino staat op uit zijn ziekenhuisbed, trekt een politie-uniform aan en springt weer in een snelle wagen voor een degelijke actiefilm vol gedurfde achtervolgingen en explosieve confrontaties.

Als geniale automonteur én mannelijke vechtmachine heeft actieheld Lino maar één helder doel nodig: zijn mentor Charras uit het eerste deel wreken. Nu gaat hij samen met zijn collega Julia achter de moordenaars aan, waarbij de corrupte agent Marco de grote troef blijkt te zijn. Jammer genoeg is Marco tevens de moordenaar van Lino's broertje. Wanneer Lino door een uitgekiend complot oog in oog komt te staan met Marco, kan hij niets anders doen dan zijn bizarre stunt uit het eerste deel herhalen: zich tegen de corrupte politie keren om ware gerechtigheid te doen gelden.

De actiefilm trekt slordig op, en overspoelt de kijker met vaag bekende namen en geforceerde verhaallijnen uit de originele film. Door Lino's transformatie van sloeber met een posttraumatische stressstoornis naar stoere agent duurt het ruim een halfuur tot de film eindelijk op snelheid komt. Na de eerste foute keuze van Lino wordt het ondermaatse plot al gauw op de achtergrond geschoven en kan het actierijke kat-en-muisspel eindelijk beginnen.

Gezeten in opgepimpte auto's racet de cast achter elkaar aan door Zuid-Franse achterstandswijken en het hobbelige platteland. De klopjacht op Marcus vindt plaats op hoge snelheden en laat vele wagens smeulend in de berm achter. Met deze rappe productie van autowrakken wordt de kijker zijn op wenken bediend. Die wordt tevens ruim voldoende getrakteerd op demonstraties van Lino's bovenmenselijke krijgskunsten: net als in het eerste deel slaat hij wederom de gehele bezetting van een politiebureau in elkaar.

Met vlot camerawerk en uitstekende choreografie wordt het allemaal sterk in beeld gebracht, wat het gebrek aan een pakkend plot op sommige momenten goed weet te verhullen. De tweede helft laat goed zien dat de makers weten waar de kijker naar snakt: snelle auto's, brute gevechten en geen poespas. Lino mag dan wel een boef zijn onder de corrupte agenten, maar hij is wel de enige met principes en de wil om zaken recht te zetten (en een flink agressieprobleem, maar dat terzijde).

Het levert een wraakfilm op zoals er al vele van zijn gemaakt en helaas haalt dit vervolg het niet bij de kwaliteit van Balle Perdue. Waar het verhaal bij die film nog vers, rauw en vlug was, voelt het nu alsof de makers dezelfde snelheden willen behalen zonder een interessante route te hebben uitgestippeld. Met dezelfde stunts, personages en drijfveren komt het verhaal van Balle Perdue 2 geen kilometer verder dan de originele film, maar het zorgt desalniettemin voor een vermakelijke rit.

Balle Perdue 2 is te zien bij Netflix.