De Matthäus Passion van Reinbert de Leeuw

De Matthäus Passion van Reinbert de Leeuw (2016)

Een prachtige uitvoering vol passie en ziel.

Leestijd: 2 min 1 sec
Regie: Cherry Duyns | Speelduur: 175 minuten | Jaar: 2016

Pianist, componist en dirigent Reinbert de Leeuw heeft zijn leven gewijd aan moderne klassieke muziek. Op uitnodiging van een barokgezelschap besloot hij zich grondig te wijden aan de beroemde passie van Bach. Daarover werd afgelopen winter al een documentaire uitgebracht en nu Pasen er bijna is, brengen Cherry Duyns en Reinbert de Leeuw de volledige registratie uit van de uitvoering die De Leeuw destijds voorbereidde.

De volledige uitvoering van de Matthäus Passion duurt pakweg drie uur en draait in z'n geheel in de bioscoop. De Passion is het lijdens- en sterfverhaal van Jezus Christus, zoals dat in het Evangelie van Matteüs verteld wordt. Het oorspronkelijke stuk dateert uit 1727, toen het voor het eerst werd uitgevoerd onder leiding van Johann Sebastian Bach zelf. Ook voor niet-religieuze mensen is de Matthäus Passion een echte aanrader, want het betreft één van de mooiste klassieke stukken ooit gemaakt.

Pakweg een half jaar geleden konden we al zien hoe Reinbert de Leeuw zich voorbereidde op het dirigeren van het stuk en een ongelooflijke bezieling tentoonspreidde. Mooi was dat regisseur Cherry Duyns ervoor koos de documentaire te doorspekken met korte fragmenten van de volledige uitvoering. In onze recensie merkten we op dat het jammer was dat er niet meer van de Passion te horen was. Gelukkig komt nu dus de volledige uitvoering uit in de bioscoop, die voor de kijker van de eerste documentaire zal aanvoelen als de vervulling van een wens.

Verder gaat het natuurlijk om een prachtige uitvoering van een indrukwekkend en mooi muzikaal stuk. Liefhebbers van klassieke muziek zullen hun hart kunnen ophalen als ze deze registratie zien, mede dankzij het perfectionisme waar De Leeuw zo om bekend staat. Daar komt nog eens bij dat het geheel ook bijzonder fraai in beeld is gebracht. Dat gebeurt met rust en focus. Regelmatig blijft de camera een tijdlang hangen op een van de musici, de tenoren of op De Leeuw. Mooi om te zien is hoe De Leeuw volledig opgaat in het stuk en geen seconde bezig lijkt te zijn met nadenken over wat hij aan het doen is. De passie spat er simpelweg van af.

Het is een prachtig stuk om naar te kijken en luisteren, maar met zijn drie uur wellicht echt alleen voor de liefhebber. Enigszins opmerkelijk is dat deze uitvoering nu al wordt uitgebracht. Veel bioscopen kiezen er dan ook voor deze rond Pasen te draaien.