Het Bestand [Telefilm]

Het Bestand [Telefilm] (2017)

Met een stage bij een groot beveiligingsbedrijf begeeft hacker Lilian zich in het hol van de leeuw.

Leestijd: 2 min 29 sec
Regie: Thomas Korthals Altes | Cast: Stefanie van Leersum (Lilian), Nasrdin Dchar (Axel), Alex Hendrickx (Jeroen), Thomas Höppener (Seb), e.a. | Speelduur: 84 minuten | Jaar: 2017

Het is weer tijd voor de nieuwste lichting Telefilms. Ieder jaar vertoont de NPO zes Nederlandse films van eigen bodem, vaak gevuld met actuele thema's en gemaakt door aanstormend talent. Films die regelmatig veel lof oogsten. Zo won Matterhorn de publieksprijs op het IFFR, werd Jongens viermaal bekroond op het Tsjechische Zlin-jeugdfilmfestival en kreeg Aanmodderfakker de hoofdprijs bij de Gouden Kalveren. Zou er dit jaar ook weer zo'n klapper bij zitten?

"De betere wereld bestaat uit nullen en enen, de rest is versiering", vindt hacker Lilian. Vroeg in Het Bestand, de vijfde Telefilm uit de 2017-reeks, breekt ze met een groep vrienden in bij een verzekeraar om een online statement te maken. Haar laptop is nog niet dichtgeklapt of ze wordt al uit haar digitale droomwereld getrokken. Een belletje van haar moeder, een haastige fietsrit naar het ziekenhuis, maar eenmaal aangekomen is het te laat. Haar vader is aan een hartaanval bezweken, zijn bed is al leeggehaald. Intussen blijkt Lilians vertrouwde wereld van nullen en enen minstens zo erg te zijn ontregeld.

Er is al iets niet helemaal in de haak wanneer niemand uit de hackersgroep reageert op het berichtje dat haar vader is overleden. De whizzkids lijken van de aardbodem te zijn verdwenen. Maar de alarmbellen beginnen pas echt te rinkelen wanneer Lilian hoog bezoek krijgt op haar werk. Het machtige beveiligingsbedrijf dat ze voor hun stunt hebben weten te kraken, biedt het computertalent een stageplek aan. Wat zouden ze daar bij BCL van haar weten? Lilian besluit het spelletje mee te spelen en in het hol van de leeuw te kruipen. De enige kans die ze immers heeft is om haar hack-sporen vanaf de werkvloer uit te wissen. Intussen stapelen de verwikkelingen zich op. Lilian krijgt anonieme berichtjes van een collega die door lijkt te hebben waar ze mee bezig is..

Een spannend uitgangspunt op papier, maar het resultaat stelt teleur. Het Bestand komt te klinisch en afstandelijk over. Ergens past dat wel bij de hoofdpersoon, maar intussen slaat de film er ook snel door dood. Dat regisseur Thomas Korthals Altes een koel kleurenpalet gebruikt is nog een stilistische keuze die te begrijpen is, maar intussen zijn de dialogen vaak aan de stroeve kant en trekt Lilians emotieloze voice-over - steeds merkbaar van een blaadje opgelezen - je verder uit het verhaal. De poging om met een onderliggend familiedrama meer diepgang te geven, blijft helaas ook te dun. Te veel uitleg (weer vaak via die voice-over), te weinig gevoel.

Gelukkig scheelt het dat Korthals Altes een degelijke cast heeft aangetrokken, en dat hij met een paar losse hack-scènes toch voor een beetje spanning weet te zorgen. Bovendien houden de wendingen in Het Bestand het verhaal ook nog aardig op de been. Maar daar blijft het toch echt bij. Een echte nagelbijter wil deze technothriller niet worden.

Vanavond te zien om 20.30 op NPO3.