Alles op Tafel

Alles op Tafel (2021)

Nederland volgt in een lange rij verfilmingen van een Italiaans idee, waarin een gezelschap al hun mobiele verkeer openlijk deelt.

Leestijd: 2 min 57 sec
Regie: Will Koopman | Scenario: Frank Houtappels | Cast: Linda de Mol (Margot), Peter Paul Muller (Vincent), Lies Visschedijk (Charlotte), Ramsey Nasr (Marco), Eva Crutzen (Fenna), Waldemar Torenstra (Thomas), Diederik Ebbinge (Ben), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2021

Als de moderne mens nog even doorevolueert dan zullen toekomstige generaties vergroeid zijn met hun smartphone. Ons hele leven is erop te vinden, van sociale media tot geheime affaires. De apparaten staan vol verdacht surfgedrag en raadselachtige appjes. Je zou haast vergeten dat je er ook nog gewoon mee kunt bellen. Onze privacy is besloten in ons mobiele toestel, maar wat als je besluit deze compleet op te geven?

Natuurlijk leggen we ons hele hebben en houden al in handen van de techgiganten die verdienen aan de profielen die ze van ons maken omdat ze deze slijten aan hun adverteerders. Op kleinere schaal, bijvoorbeeld in vriendschappelijk of relationeel verband, hebben we ook een boel geheimen op onze mobieltjes staan. Er zou wel eens een heel ander beeld van je partner of beste vriend kunnen ontstaan als hij of zij alles wat op die smartphone gebeurt zou delen.

Dat is precies wat een vriendengroep overeenkomt in het zoveelste Lina de Mol-Will Koopman-vehikel Alles op Tafel. Een etentje van een vriendengroep, bestaande uit drie stellen en een vriend, zou wel eens een onverwachte wending kunnen krijgen als psychiater en gastvrouw Margot voorstelt om hun mobieltje met het scherm naar boven op tafel te leggen. Elk binnenkomend telefoontje moet op luidsprekerstand worden gevoerd en elk appje of socialemediabericht moet hardop worden voorgelezen.

Nieuw is dit gegeven niet. Na de oorspronkelijk Italiaanse verfilming (Perfetti Sconosciuti) volgden remakes in zo'n twintig landen. De Franse versie haalde ook in Nederland de bioscoop. Het mag geen verrassing zijn dat er een boel narigheid uit de opgedragen ontboezemingen volgt. Kennelijk heeft geen van de zeven een schoon geweten. Zo is er sprake van verborgen homoseksualiteit, wordt er en masse vreemdgegaan en wordt psychiater Margot gepasseerd door haar eigen man Vincent die achter haar rug om een psycholoog bezoekt.

De Nederlandse verfilming heeft net zoals de andere versies een toneelmatige opzet door het gebruik van voornamelijk één locatie. Net als bij het Italiaanse origineel speelt alles zich af op de avond van een algehele maansverduistering, een vergezochte kunstgreep die mogelijkheden biedt voor een complete stroomuitval en voor een heel laf einde.

Samen met regisseur Will Koopman heeft presentatrice Linda de Mol al meerdere films en series uit de grond gestampt, waarvan Gooische Vrouwen veruit de bekendste is. Ook omringen de dames zich graag met een vast clubje acteurs. Want Peter Paul Muller speelt opnieuw De Mols echtgenoot. Wat dat betreft vormt de aanwezigheid van acteurs als Ramsey Nasr, Diederik Ebbinge en Eva Crutzen een welkome afwisseling, al kiest De Mol ook graag die mensen uit die op dat moment lekker in de belangstelling van de media staan.

Wat hetzelfde is gebleven is het vlakke spel van Linda de Mol die je nooit helemaal kunt loskoppelen van haar rol. Ook Koopman demonstreert weer haar vertrouwde, dienstbare regie waaraan nooit wat spannends te beleven valt. Het scenario is in handen van Frank Houtappels. Hij introduceert de personages keurig een voor een, voordat de chaos en misverstanden toeslaan.

Het gegeven van het delen van je grootste geheimen die zich bevinden op je telefoon is dankbaar voor een toneelstuk of filmdrama. Het leidt alleen ook tot onvermijdelijke voorspelbaarheden. Zoals gezegd is het einde een enorme afknapper. Alles op Tafel is amusant voor een televisieavond, maar zal toch vooral te boek staan als een lauwwarme tweedimensionale aaneenrijging van misverstanden en woordenwisselingen.