Photocopier [Netflix]

Photocopier [Netflix] (2021)

The Hangover meets #metoo, maar voor een Indonesisch meisje zijn de gevolgen veel desastreuzer.

Leestijd: 2 min 8 sec
Regie: Wregas Bhanuteja | Scenario: Wregas Bhanuteja, Henricus Pria | Cast: Shenina Cinnamon (Sur), Chicco Kurniawan (Amin), Jerome Kurnia (Tariq), Lutesha (Fara), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2021

Photocopier (Penyalin Cahaya) toont eerlijk en helder wat er gebeurt als een Indonesisch meisje in dezelfde situatie belandt als de mannen uit The Hangover. De gevolgen zijn desastreuzer. Tegen de wensen van haar strenge vader in drinkt informaticastudente Sur op een feestje van haar studententoneelgroep een paar glaasjes alcohol. Nooit had ze zien aankomen dat haar hele toekomst in één nacht zou kunnen verdwijnen.

De volgende ochtend verschijnen foto's van een dronken Sur op haar eigen social media. Dat wreekt zich meteen: haar studiebeurs wordt stopgezet wegens slecht gedrag en haar ziedende vader zet haar het huis uit. Sur duikt onder bij haar oude schoolvriend Amin en begint aan een lange zoektocht naar wat er die avond daadwerkelijk gebeurd is.

Als digitale detective in een samenleving met traditionele waarden probeert Sur het mysterie van de verspreide foto's op te lossen vanuit de copyshop van Amin. Ze wordt echter constant tegengewerkt door vooroordelen van haar ouders, docenten en medestudenten. Toch blijft ze doorzetten om de waarheid boven tafel te krijgen, waarvoor ze verder gaat dan menig ander in haar omgeving.

Zo zet de film een sympathiek en indrukwekkend vrouwelijk personage neer uit een lager milieu van de Indonesische maatschappij. Het verbaast niet dat Netflix dit verhaal van een sterke vrouw die strijdt om rechtvaardigheid, in zijn catalogus zet. Zoals ook te zien is in Ares en Squid Game houden de curatoren van Netflix van universele verhalen die zich afspelen in een specifieke culturele setting. Met soms iets te expliciete beelden van nasi goreng en Indonesische klederdracht schotelt Photocopier een situatie voor die bijna iedere studente mee zou kunnen maken.

Het ijzersterke uitgangspunt legt echter niet de fundamenten voor meer dan een leuk uitgewerkt concept met een belangrijke boodschap. De detective blijkt niet zo goed te zijn in haar speurwerk, waardoor het plot halverwege begint te worstelen met het vinden van nieuwe verdachten voor Surs beschuldigingswoede. Dat noodzaakt de film om steeds met nieuwe thema's en onverwachte wendingen op de proppen te komen om spannend en relevant te blijven.

De film blaast zichzelf op en komt na meer dan twee uur tot een bombastisch einde in de trant van #metoo, dat nog maar weinig te maken lijkt te hebben met die solide basis van gelekte foto's na een dronkenmansavond. Niet Sur vindt de dader met haar speurwerk, maar de film tovert er zelf één uit de hoge hoed.

Photocopier is te zien bij Netflix.