Anikulapo [Netflix]

Anikulapo [Netflix] (2022)

Overdonderende samenwerking tussen Nollywood en Netflix deelt de rijkdom van de Yorubacultuur met een wereldwijd publiek.

Leestijd: 2 min 22 sec
Regie: Kunle Afolayan| Scenario: Shola Dada | Cast: Kunle Remi (Savo), Bimbo Ademoye (Arokale), Hakeem Kae-Kazim (Oba Aderoju), Adedoja Adeyemi (Ajoke), e.a. | Speelduur: 142 minuten | Jaar: 2022

Nollywood, het Hollywood van Nigeria, treedt steeds meer buiten de grenzen van het Afrikaanse continent. Met het uitbrengen van de fantasyfilm Anikulapo lift Netflix mee op deze uitdijende populariteit. In een samenwerking tussen de wereldwijd opererende streamingdienst en Nigeriaanse filmmakers komt de Yorubacultuur tot leven in een kleurrijk sprookje, dat volgens de makers zelf het beste kan worden gezien als een Nigeriaanse variant van Game of Thrones.

In 2021 sloot de Nigeriaanse filmmaker Kunle Afolayan een dealtje met Netflix om drie speelfilms te maken voor een internationaal publiek. Na het opleveren van de eerste film Swallow in 2021 staat hij nu op de stoep met Anikulapo om diep de cultuur van de Yoruba in te duiken. Deze omvangrijke etnische groep in West-Afrika vormt de op twee na grootste bevolkingsgroep van Nigeria en heeft een eigen taal, religie en tradities.

De kleuren spatten van het scherm wanneer Saro, een dwalende wever, nieuwe kansen zoekt in het prekoloniale Nigeria. Trekkend door het land vol kleine koninkrijken, dichtbevolkte leemhutten en dikke bossen vindt hij voor kort onderdak en werk in een nieuw dorp. Terwijl hij langzaam zijn leven opbouwt valt hij voor Arolake, een van de vrouwen van de lokale koning. Hun affaire zet hun beide levens op hun kop en leidt tot een verhaal vol afgunst, wrok en vergelding.

De onbekende cultuur en de vreemde taal komen in eerste instantie overdonderend over op de gemiddelde Nederlandse kijker. Gelukkig helpt het dat het volksverhaal verloopt volgens de wetten van mythen, die wij kennen van de oude Grieken of sprookjesboeken. Een bovennatuurlijke vogel en magische krachten passen evengoed in het verhaal als de grote hoeveelheid aan seksuele escapades van Saro met meerdere vrouwen.

Mannen van de Yoruba kunnen meerdere vrouwen huwen, wat volop spanning binnen het gezin kan opleveren. De rake representatie van deze frictie tussen de vrouwen binnen de hofhouding van de koning valt op, net als het aanstippen van problemen rondom vruchtbaarheid en zwangerschap. Ondanks dat Saro de hoofdpersoon van het verhaal is, wordt hij bijna van het scherm gespeeld door zijn uitstekende tegenspeelsters, waarvan velen bekende Nollywoodnamen zijn.

Anikulapo brengt de volkslegende op een toegankelijke wijze, al lijkt het delen van de rijkdom van de Yoruba centraler lijkt te staan dan het vertellen van een enerverend verhaal. Door het simpele plot en de overduidelijke moraal wordt dat namelijk nooit bijzonder memorabel. Voor Nederlandse kijkers met een voorkeur voor de vlotte stijl van Hollywood kan de film ook traag aanvoelen, zeker vanwege de lengte van bijna tweeënhalf uur. De visueel aantrekkelijke film biedt een bont uitstapje naar de oude cultuur van Nigeria, maar hopelijk weet Afolayan met zijn derde Netflix-project nog wat sterker uit de hoek te komen.

Anikulapo is te zien bij Netflix.