¿Qué le Pasó al Rey de los Delfines? [Netflix]
Recensie

¿Qué le Pasó al Rey de los Delfines? [Netflix] (2022)

Vermaard dolfijnentrainer José Luis Barbero wordt verguisd als hem dierenmishandeling in de schoenen wordt geschoven.

in Recensies
Leestijd: 2 min 15 sec
Regie: Luis Ansorena Hervés, Ernest Riera | Scenario: Luis Ansorena Hervés, Ernest Riera | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2022

Befaamd dolfijnentrainer José Luis Barbero was bijna zestig toen hij de kroon op zijn vijfendertig jaar lange carrière kon zetten. Na wereldwijd diverse dolfinaria te hebben opgezet werd Barbero gevraagd om de training van de zeezoogdieren te verzorgen in het Amerikaanse Atlanta, waar het grootste aquarium was verrezen. De prestigieuze klus werd zijn ondergang.

In de media doken video's op waarin Barbero en zijn team er nogal hardhandige trainingstechnieken op nahielden. De dolfijnenfluisteraar werd verguisd op sociale media en zijn reputatie was voorgoed verknald. De advocaat die hij in de arm nam ontdekte dat er was geknoeid met de video's. Beeld en geluid kwamen niet overeen. Barbero kwam de vernedering niet meer te boven. Begin maart 2015 werd hij dood in zijn auto gevonden. Zelfmoord.

De Netflix-documentaire ¿Qué le Pasó al Rey de los Delfines? ('Wat gebeurde er met de koning van de dolfijnen?') pretendeert in de premisse een antwoord te geven het grote mysterie wat Barbero de dood ingejaagd heeft. De opzet blijkt echter compleet anders. Nadat de feiten zijn gedropt wordt meer dan uitvoerig ingegaan op de loopbaan van Barbero, de wereld van dolfinaria en de macht van de door sociale media aangevoerde dierenrechtenactivisten.

Oud-collega's, zijn vrouw en activisten komen aan het woord. Hieruit blijkt dat Barbero zeker geen gemakkelijke man was in de omgang, maar een dierenbeul was het ook zeker niet. De gemanipuleerde video blijkt te komen uit de hoek van het dierenactivisme, waar men vindt dat een blije dolfijn een vrije dolfijn is. Je hoeft een documentaire als Blackfish maar te bekijken om te ontdekken dat een dolfijn in gevangenschap misschien wel blij mag ogen, maar dit in werkelijkheid vaak niet is.

Documentairemakers Luis Ansorena Hervés en Ernest Riera nemen geen standpunt in over de vraag of het nou wel zo'n slim plan is om dolfijnen kunstjes te leren en zo een publiek te vermaken. In plaats daarvan schetsen ze een beeld van de wereld van dolfinaria met Barbero als sprekend voorbeeld. Duidelijk moge zijn dat het een business is waar veel geld in omgaat. Een gevangen dolfijn levert een ton op, maar eenmaal getraind is het dier een miljoen waard.

Doordat ¿Qué le Pasó al Rey de los Delfines? op twee gedachten hinkt - namelijk Barbero is een legende en dolfinaria zijn dierenmishandeling - mist deze docu een duidelijke richting. Zelfs met de vooraankondiging dat na zeven jaar de altijd anoniem gebleven makers van de beruchte video eindelijk zullen spreken, wordt teleurstellend weinig uitgehaald. Om maar in de beeldspraak te blijven: dit is vlees noch vis.

¿Qué le Pasó al Rey de los Delfines? Netflix.