Federico Chiesa - Back on Track [Prime Video]

Federico Chiesa - Back on Track [Prime Video] (2023)

Gelikte sportdocumentaire over een profvoetballer die maandenlang moet revalideren, eerlijk maar niet al te opzienbarend.

Leestijd: 3 min 34 sec
Regie: Juventus Creator Lab | Scenario: Alessandro D'Ottavi| Cast: Federico Chiesa (zelf), Francesca Lombardi (zelf), Lucia Bramani (zelf), e.a. | Speelduur: 80 minuten | Jaar: 2023

Wie de voetbalsport vooral tijdens de grote toernooien volgt, zal Federico Chiesa waarschijnlijk hebben leren kennen tijdens het uitgestelde EK van 2021. De jonge Italiaan begon het kampioenschap als invaller, maar ontpopte zich met bevrijdende doelpunten als smaakmaker. Chiesa speelde de finale en won, maar een paar maanden later ging het bij zijn club Juventus gruwelijk mis: de vleugelspeler liep een zware blessure op, die met wat meer pech zomaar het einde van zijn carrière had kunnen betekenen. Federico Chiesa - Back on Track vertelt het eerlijke, maar uiteindelijk niet al te opzienbarende verhaal van zijn revalidatie.

De documentaire begint met onvermijdelijke beelden. Na een charge van een tegenstander gaat Chiesa tijdens een competitiewedstrijd in januari 2022 lelijk tegen te grond. In de montage schieten de eerste flarden van een fitnessruimte en een speler met krukken al voorbij. De wedstrijdbeelden zijn voor de gelegenheid in zwart-wit en vertraagd, waarbij de opzwepende muziek de indruk wekt dat we nog naar een aankondigende teasertrailer zitten te kijken.

Gelukkig komt Back on Track na dit dik aangezette begin redelijk tot rust. Wat volgt is een opmerkelijk beheerste sportdocumentaire, waarin noodzakelijke sessies met dokters en fysiotherapeuten worden afgewisseld met een kijkje in Chiesa's familieleven. Je voorste kruisband afscheuren betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen, beseft de ster in wording zich; plotseling is "wenden en keren", zoals de voetballer het noemt, het engste dat je kunt doen.

Het is niet de meest voor de hand liggende keuze, om een sportdocumentaire te maken waarin het daadwerkelijke talent van de betreffende sporter(s) nauwelijks wordt uitgelicht. Back on Track doet wat dat betreft denken aan de tv-documentaire Met Beide Benen, die tijdens hetzelfde EK waarin Chiesa uitblonk werd uitgezonden, en terugblikte op de revalidatie van de Nederlandse sterspeler Memphis Depay. Toegegeven, Depay is vele malen excentrieker dan de Italiaan: Chiesa maakt geen eigen rapteksten, heeft geen leeuw op zijn rug getatoeëerd en lijkt niet te koop te lopen met zijn (wel degelijk) peperdure Ferrari.

Toch vertellen beide spelers tijdens hun revalidatieproces oprecht over het belang van familie, en laten ze zich van een andere kant zien dan het macho-imago van de voetbalsport doet vermoeden. Deze persoonlijke benadering voelt ook wat goedkoop, omdat we in een tijd leven waarin het tonen van je privéleven 'in' is, maar in dit geval zetten Chiesa's familietaferelen toch aan tot denken. Als de voetballer gewoon topfit was geweest, had hij de feestelijke diploma-uitreiking van zijn broer misschien nooit bij kunnen wonen. Wil je op vakantie met je vriendin? Prima, dan doen we je revalidatieoefeningen gewoon aan het strand.

Natuurlijk krijgt Chiesa vorstelijk betaald om dit leven te leiden, maar als Back on Track (wellicht zelfs onbedoeld) iets onthult, dan is het wel hoe topsporters haast een aardverschuiving moeten meemaken voor ze (noodgedwongen) uit hun bubbel komen. In het prille stadium van zijn relatie met model Lucia Bramani dekt Chiesa zich alvast in: "Dit is niet hoe het normaal gaat, ik heb straks drie wedstrijden per week en ben altijd weg".

Het is vooral daarom boeiend om Chiesa's revalidatieproces te volgen, al staat er bij deze gelikte productie wel een olifant in de kamer: het succesvolle optreden van de dokters en fysiotherapeuten die in de documentaire te zien zijn, is op zichzelf een PR-campagne voor de voetbalclub, zo getuigt ook de prominente vermelding van het zogenoemde "Juventus Creator Lab" op de aftiteling. Een daadwerkelijke regisseur ontbreekt, of wordt niet bij naam genoemd; de documentaire is een product van de club zelf.

Steeds meer voetbalclubs produceren hun eigen videocontent (bekijk bijvoorbeeld maar eens het YouTube-kanaal van Liverpool), en bij het kijken van Back on Track overheerst door de generieke beeldregie het gevoel dat een afzonderlijke Prime-documentaire misschien iets teveel eer is. Tegelijkertijd kan de plaatsing op Prime kijkers aantrekken die de voetballerij normaal links laten liggen, en dat is ook wat waard. De voetbalfanaat kan kortzichtig zijn: als Chiesa niet speelt, staat er wel een andere sterspeler op. De buitenstaander kijkt hopelijk een station verder, en ziet dan een redelijke poging tot een kwetsbare karakterstudie - mede mogelijk gemaakt door een levensecht horrorscenario.

Federico Chiesa - Back on Track is te zien bij Prime Video.