Qodrat [Prime Video] (2022)

De film waarvan Prime Video niet wil dat je hem ziet!

Leestijd: 2 min 42 sec
Regie: Charles Gozali, Imron Ayikayu | Scenario: Gea Rexy, Asaf Antariksa, Charles Gozali | Cast: Vino G. Bastian (Qodrat), Maudy Effrosina (Asha), Marsha Timothy (Yasmin), Keanu Azka (Asif Amri), Cecep Arif Rahman (Rochim)), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2022

Films met een niet-Engelse (of Nederlandse) titel kunnen af en toe voor wat problemen zorgen wanneer je ze probeert te vinden op streamingdiensten. Hanteren ze de originele titel of de Engelse? En als het de originele is moet deze zonder fouten worden geschreven. Prime Video maakt het met Qodrat nog bonter: als je de film zoekt via de website dan krijg je in de eerste instantie resultaten voor iets waar je niet naar gezocht hebt, zoek je de film op de app dan krijg je niet eens de optie om de zoekresultaten voor Qodrat te zien!

Door een exorcisme met een onfortuinlijk einde belandt duiveluitdrijver Qodrat in de gevangenis. Eenmaal weer op vrije voeten reist hij naar het Indonesische dorp waar zijn mentor woont. Perfecte timing, want die oude man is ziek en er gebeuren sinistere dingen in dat kleine dorpje. Vooral in het gezin van een alleenstaande moeder en twee kinderen. Het komt Qodrat ook allemaal bekend voor.

Dat klinkt als een horrorfilm omdat Qodrat doet alsof het dat is, maar dit is onvervalste propaganda voor de islam. Het Kwaad is eigenlijk andere religies en atheïsme, en alleen door moslim te zijn of worden kan je het echt bestrijden. Als je er echt voor gaat, dan komt het goed.

Qodrat laat zien dat je best mag twijfelen. Maar dan gaat het mis, en alles komt weer goed zodra je je geloof herstelt. Meneer Qodrat is zelf dan ook zo'n stereotype personage, dat moeite heeft met honderd procent voor zijn hogere macht te gaan. Dat is hem ook niet kwalijk te nemen, want de laatste keer dat hij een exorcisme deed, ging dat behoorlijk mis.

Alhoewel je eigenlijk door het concrete bewijs van het bestaan van demonen juist zou bevestigen dat er ook een god is. Maar dat zijn van die dingen waar je bij een film over mensen die bezeten raken niet te veel over na moet denken. Ook Qodrat roept tijdens het kijken wat vragen op die je beter links kan laten liggen.

Niet alleen het hoofdpersonage is cliché, heel wat actiescènes zitten vol met welbekende over-the-top bagger. Vervormde stemmen, gekleurde kwijl, zweven; haal je bingokaart er maar bij, hij is binnen vijf minuten gevuld. Maar onder alle uitgekauwde details zit een film die eigenlijk niet eens zo slecht is. Het plot heeft een paar onoriginele doch onverwachte twists in petto, hij peutert toch wat gevoelens los door het allemaal bij een klein en breekbaar gezinnetje te laten afspelen en dit geheel is prima geproduceerd. Er zit tijdens de climax zowaar een shot in dat waardering afdwingt.

Door de overdaad aan clichés en het religieus gedram verdient Qodrat net geen voldoende. Daarnaast zijn sommige martial arts-actiemomenten best lollig en op zijn plek. In Indonesië zijn al heel wat horrorfilms gemaakt, en eerlijk gezegd is dit een van de betere, die voor griezelfans best een keer het kijken waard is. Filmtotaal maakt het in ieder geval makkelijker om de film te vinden:

Qodrat is echt te zien bij Prime Video.