Big Mäck: Gangster und Gold [Netflix]

Big Mäck: Gangster und Gold [Netflix] (2023)

Documentaire met bizar verhaal over een onterecht veroordeelde, die te veel mee gaat in diens sterke praatjes.

Leestijd: 2 min 23 sec
Regie: Fabienne Hurst, Andreas Spinrath | Scenario: Fabienne Hurst, Andreas Spinrath | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2023

Toeval bestaat in Big Mäck - Gangster und Gold. In 1992 ontving Donald Stellwag negen jaar celstraf voor een bankoverval. Hij hield altijd zijn onschuld vol. Pas na het uitzitten van zijn straf werd deze ook bewezen. Jarenlang doet hij zijn verhaal in praatprogramma's. Maar in 2009 gonst zijn naam weer rond in verband met een spraakmakende roof op een busje van een juwelier. Bij dit tweede voorval voelt het allemaal echter wel verdacht aan. Strafbladen lopen dan ook als rode draad door zijn leven, waarin hij zijn geld voornamelijk verdiende met louche handel en criminaliteit.

Dat valt bijna niet te geloven, nu Stellwag bedlegerig de crew van Big Mäck onderhoudt. Deze documentaire over de twee bizarre gebeurtenissen die zijn leven tekenden brengt alles zo versimpeld mogelijk, waardoor de nadruk op de gekte ligt. Reconstructies gefilmd als gangsterfilms tonen hoe de overvallen plaatsvonden, terwijl pratende hoofden elk feit of inzicht beamen. Makers Fabienne Hurst en Andreas Spinrath vonden voor elk aspect van het verhaal maar een enkel persoon om het te vertellen. Dus als iemand iets zegt, dan is het zo.

De film duikt meteen in Stellwags perspectief met de eerste overval, zonder eerst uit te weiden over zijn verdere achtergrond. Hurst en Spinrath kloppen daarmee graag op wat Stellwag is overkomen, net als hemzelf. Ze gaan mee in diens beweringen uit de praatprogramma's, waarvan vele fragmenten terugkomen, ook al blijkt hij een en ander regelmatig aan te dikken. Zo zou hij in isolatie hebben gezeten, wat zijn beste vriend uit de cel tegenspreekt. Vlot knipt de film van de man in bed naar blinkende juwelen of stoere overvallers, met stoere hiphop op de achtergrond, voor een verhaal vol sensatie.

Pas zodra Stellwag andermaal verdacht wordt van medeplichtigheid aan een overval, komt Big Mäck op de proppen met de grotere context van zijn leven. Plots blijkt hij naast pechvogel ook een sjacheraar met een goede neus voor marketing te zijn. Er valt er een nieuw licht op de man die nu in bed ligt. Vol gloed vertelt hij hoeveel hij wel niet verdiende, aan tijdschriftabonnementen opdringen aan kersvers met commercie in aanraking komende Oost-Duitsers nadat de muur viel. Een gemakzuchtig opgezette wending.

Uiteindelijk valt namelijk niet aan Stellwags onschuld te twijfelen in de eerste zaak, terwijl alle tekenen in de tweede wel naar hem wijzen. Zo komt een spel tussen waarheid en fantasie weinig van de grond. Dat deed Running With the Devil: The Wild World of John McAfee sterker (vorig jaar op Netflix verschenen). Stellwag is in ieder geval goudeerlijk over zijn motieven bij de praatprogramma's: grof geld verdienen als kijkcijferkanon. Uiteindelijk valt Big Mäck, met de naar sensatie neigende vertelstructuur, net zo voor zijn sterke verhaal als de praatprogamma's destijds.

Big Mäck - Gangster und Gold is te zien bij Netflix.