Still: A Michael J. Fox Movie [Apple TV+]

Still: A Michael J. Fox Movie [Apple TV+] (2023)

Inventieve documentaire over een man die meer is dan zijn Wikipedia-artikel.

Leestijd: 3 min 36 sec
Regie: Davis Guggenheim| Scenario: Michael J. Fox| Cast (in de nieuwe scènes): Danny Irizarry (Michael), Hannah Galway (Tracy), Kai Kreinman (Little Michael #2), Miles Meacham (Little Michael #1), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2023

Still: A Michael J. Fox Movie heeft een toepasselijke titel. Dit is namelijk een film over een man, die ondanks een ziekte (die het hem onmogelijk maakt stil te zitten) en onzekerheden en twijfels toch doorzet om mensen blij te maken met zijn werk. Bovendien is het een documentaire die sprankelt van zorg en liefde, om het verhaal zo interessant mogelijk over te brengen. Dit is, kortom, ondanks alles nog steeds een film van Michael J. Fox.

Still: A Michael J. Fox Movie volgt het levensverhaal van acteur Michael Andrew Fox (hij koos de J als eerbetoon aan acteur Michael J. Pollard). Vanaf zijn prille begin als kind dat niet stil kon zitten, via zijn megasucces met Back tot he Future, tot zijn diagnose met de ziekte van Parkinson en ten slotte zijn leven vandaag de dag, met zijn familie en zijn afspraken bij de fysio. Zijn verhaal wordt verteld door Fox zelf, die voorleest uit zijn eigen boeken. Dat klinkt wat pretentieus, maar deze keuze pakt goed uit.

Daardoor is deze documentaire meer een audioboek met beelden dan een reeks beelden met audio. De beste delen en zinnen van zijn boeken zijn letterlijk overgenomen, waardoor de beelden niet meer hoeven te doen dan een vage invulling geven van wat hij vertelt. Boekentaal bevat immers van nature veel meer beschrijvingen dan filmtaal. De beelden daarbi zijn een heel goed gemonteerde mengelmoes van shots van de vele films en series die Fox maakte gedurende zijn loopbaan, archiefbeelden en hier en daar wat vers geschoten materiaal.

De mengelmoes is minder verwarrend dan het klinkt, maar kost wel een flink kwartier om aan gewend te raken aangezien de steeds veranderende setting of klederdracht van Fox in eerste instantie niet logisch lijkt. Totdat doordringt dat het vooral gaat om wat het gekozen fragment duidelijk wil maken en niet om wat er letterlijk te zien is. De fragmenten bevatten namelijk vaak een sfeerbeeld, een bepaalde gezichtsuitdrukking van Fox of een toepasselijk citaat, die soms griezelig goed passen bij de situatie in zijn echte leven waar de verteller het op dat moment over heeft.

Naast de inventieve 'luister-en-kijk-een-beetje-verhalen' wordt er ook een standaard direct interview gehouden met Fox zelf. Hierin komt pas echt de kracht van zijn verhaal naar voren. Hij is misschien soms wat moeilijk te verstaan en zijn constante bewegen werkt op de zenuwen (hoewel hij daar natuurlijk niets aan kan doen), maar hij is nog steeds grappig en gepassioneerd en vooral heel open en eerlijk. Alleen het feit dat hij eigenlijk wel veel pijn lijdt moet door de interviewer uit hem getrokken worden, maar dat is hem vergeven aangezien hij al heel vroeg zegt dat hij vooral geen medelijden hoeft.

De focus ligt echt alleen op Fox zelf, er wordt er met zijn gezin en mensen om hem heen niet gesproken. Michael vertelt zelf veel over bijvoorbeeld zijn vrouw en haar rol. De paar fragmenten die we van hen samen zien vertellen meer dan zijn vrouw zelf voor de camera zou kunnen vertellen, dus ze wordt niet gemist. Behalve zijn gezin wordt er verder niet gesproken over andere mensen die waarschijnlijk ook een belangrijke rol hebben gespeeld in zijn carrière.

Dat maakt de documentaire persoonlijker, en door die focus vertelt Fox meer over dan wat je op Wikipedia kan vinden. Daarnaast laten Fox en regisseur Guggenheim zo zien wat de ziekte van Parkinson nou echt met een persoon doet. Michael vertelt bijvoorbeeld dat hij al een paar keer gevallen is door zijn ziekte en omdat de toon zo persoonlijk is, komt dat niet over als zieligdoenerij, maar als iets wat er gewoon bij hoort in zijn dagelijks leven.

De man zelf is interessant genoeg om anderhalf uur mee te vullen. Zijn verhaal is, naast het Parkinsongedeelte, in essentie in het filmwereldje weliswaar niet zo bijzonder. Guggenheim en Fox weten dat en richten zich daarom vooral op de dingen die Michael J. Fox een ster maakten: een schattig gezicht, een zeer goed gevoel voor komische timing en zijn doorzettingsvermogen om er altijd het beste van te maken, zelfs als het flink tegenzit.

Still: A Michael J. Fox Movie is te zien bij Apple TV+.