Love at First Sight [Netflix]

Love at First Sight [Netflix] (2023)

Liefde op de eerste vlucht. Een fijne film met een beetje turbulentie.

Leestijd: 2 min 42 sec
Regie: Vanessa Caswill | Scenario: Katie Lovejoy | Cast: Haley Lu Richardson (Hadley), Ben Hardy (Oliver), Rob Delaney (Andrew), Katrina Nare (Charlotte), Jameela Jamil (verteller), Tom Taylor (Luther), Dexter Fletcher (Val), Sally Philips (Tessa), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2023

Eigenlijk maakt het niet uit of je zelf nou wanhopig single bent of enorm onder de plak zit: het is nooit echt fijn als je in een restaurant naast een flirtend stelletje zit. De zoete woordjes en tenenkrommende dooddoeners van tortelduiven die elkaar proberen te imponeren liggen zelden prettig in het gehoor, omdat het net iets te privé is. In het Brits-Amerikaanse Love at First Sight beslaat het een derde van de speelduur.

Maar wacht: zo erg is dit eigenlijk helemaal niet. De Amerikaanse Hadley is op weg naar Londen om daar het tweede huwelijk van haar vader bij te wonen. Omdat ze enkele minuten te laat is voor haar vlucht zit er weinig anders op dan het volgende vliegtuig te nemen. Terwijl ze zit te wachten op haar vlucht raakt ze in gesprek met de Britse Oliver, een wiskundenerd die dol is op statistieken en naar zijn thuisland terugvliegt voor een herdenkingsdienst voor zijn moeder.

Alsof het lot ermee speelt, en dat doet het, belanden de twee ook nog eens naast elkaar in het vliegtuig. Een geanimeerd gesprek met een boel geflirt is het gevolg. Bij het afscheid nemen op Heathrow gaat er iets mis met het uitwisselen van de nummers en is het nog maar de vraag of de twee elkaar ooit nog weer zullen zien.

Romantische films gedijen nou eenmaal goed bij een hoge mate van voorspelbaarheid en het speelfilmdebuut van Vanessa Caswill brengt het er wonderwel verrassend vanaf. Het moge geen spoiler zijn dat de paden van Hadley en Oliver elkaar nog wel zullen kruisen. De weg ernaartoe belooft een heel scala aan toevalligheden en voorspelbaarheden, maar het originele boek van Jennifer E. Smith stuurt hier vakkundig van weg.

Een andere voorwaarde voor het genre is sympathieke personages die je ook daadwerkelijk hun geluk gunt. Dit is vooral het geval bij Haley Lu Richardson die de meesten zullen kennen van haar rol in het tweede seizoen van The White Lotus als de voetveeg van Jennifer Coolidge. Tegenover haar staat de wat minder bekende Ben Hardy, die de ideale boy next door speelt. Het feit dat we niet alleen maar bekende koppen zien doet het realisme veel goed.

Het is de schrijvers vergeven dat de tegenstellingen tussen Hadley en Oliver zo afgebakend en evident zijn en zelfs de klassieke genderrollen op slaafse wijze invullen. Hadley is emotioneel en haat mayonaise, Oliver is een wetenschapper die verrassingen niet trekt. Het geheel wordt gecomplementeerd door een derde voorwaarde voor een geslaagde romantische film: aansprekende bijfiguren. Hierbij scoort vooral Jameela Jamil punten door als verteller in diverse hoedanigheden op te duiken. Dat haar voice-overs vol (toepasselijke) statistieken wat pedant zijn deert dan weinig.

Voor het genre is Love at First Sight met geijkte thema's als het toeval en lotsbestemming opvallend verfrissend. En dan te bedenken dat het opzichtelijke geflirt dat bijna een hardop uitgeschreeuwde 'boek een kamer!' oproept nog het ergste doet vermoeden. Ach, soms schiet Cupido raak, zelfs bij de grootste cynicus.

Love at First Sight is te zien bij Netflix.