Lamborghini: The Man Behind the Legend [Prime Video]

Lamborghini: The Man Behind the Legend [Prime Video] (2022)

Deze autobiografische film vertelt alles, en daarmee dus helemaal niets.

Leestijd: 3 min 51 sec
Regie: Bobby Moresco | Scenario: Bobby Moresco | Cast: Frank Grillo (Ferruccio Lamborghini), Mira Sorvino (Annita), Gabriel Byrne (Enzo Ferrari), Romano Reggiani (Young Ferruccio), Giorgio Cantarini (Giorgio Lamborghini), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2024

Geef een zevenjarige pen en papier om een fictief verhaaltje te schrijven, en de kans is groot dat heel wat zinnen beginnen met 'en toen'. Sinds de uitvinding van de film zijn er al heel wat autobiografische verhalen getoond die graag zoveel mogelijk van iemands leven willen laten zien, maar daarmee dus ook zo'n 'en toen'-ding worden. Het maakt zelden een geweldige film, maar dat is een les die filmmakers weigeren te leren. Lamborghini: The Man Behind the Legend bewijst dat weer eens.

Ferruccio Lamborghini komt terug als soldaat in de Tweede Wereldoorlog met een droom: zorgen dat hun familienaam op een of andere manier vereeuwigt wordt. Dat is hem natuurlijk gelukt, maar deze film toont de weg daar naartoe. Van tractors via airconditioners naar luxe auto's. Maar kan Ferruccio's wens ooit echt vervuld worden of zit er voor eeuwig een emotioneel gat in hem?

De beste biografische films gaan over hoogstens een handjevol momenten uit iemands leven. Om een Italiaans voorbeeld te noemen: House of Gucci ging niet over hoe het modemerk is ontstaan tot nu, maar uitsluitend over het moment dat een van de erfgenamen van het imperium zijn toekomstige vrouw ontmoette tot aan waar ze hem liet vermoorden en er voor opgepakt werd. En zelfs daar gingen heel wat jaren overheen. Lamborghini wil graag enkele decennia samenvatten in anderhalf uur.

Dat heeft als gevolg dat er scènes zijn als de bloederige dood van Ferruccio's jonge vrouw waar hij enkele seconden om rouwt door in zijn garage wat voorwerpen te meppen, en het is direct door naar het volgende onderwerp. Mira Sorvino's scènes als Ferruccio's tweede echtgenote zijn op een hand te tellen, en ze heeft niks anders te doen dan verdrietig zijn.

De meeste tijd wordt gevuld met Ferruccio die ideeën heeft en ze door anderen laat realiseren en uitvoeren. Om de speelduur een beetje te rekken verschijnt er af en toe een raamvertelling waarin Ferruccio 's nachts op straat racet tegen Enzo Ferrari, wat uiteindelijk niets om het lijf blijkt te hebben.

Kennelijk wilde hoofdrolspeler Frank Grillo een keer iets anders doen dan zijn gebruikelijke humorloze, inhoudsloze actiefilms. Prima dat de man een poging heeft gedaan, en heeft bewezen dat het serieuzere acteerwerk niet voor hem is. Grillo's Lamborghini is een man die simpelweg het meest aanwezig is in de film, wat loopt te schetsen op papiertjes en af en toe bedrukt kijkt wanneer het even niet mee zit (wat nooit lang is omdat de volgende 'en toen' al klaar staat).

Omdat er zoveel verteld wordt, wordt er een hoop niet verteld. Ferruccio wil graag trekkers produceren die van topkwaliteit zijn maar evengoed door boeren goedkoop kunnen worden aangeschaft. Hij maakt die tractor, maar vervolgens schiet het verhaal door naar tien jaar later en spreekt hij er met geen woord meer over. Tijdens een feest draagt een bekende zanger een lied aan Ferruccio op omdat hij de held van Italië is. Waarom? Geen idee.

De schaarse momenten waarin geracet wordt laten niet veel zien, omdat de gebruikte auto's in bruikleen zijn en geen deukje mogen oplopen. Er is zelfs één shot dat moet doorgaan voor een scheurend prototype, maar eigenlijk is het gewoon een stilstaande auto en een schuddende camera. Alle begrip voor deze voorzichtige aanpak, maar was er geen enkel budget voor een paar beelden waarin een met de computer geanimeerde Lamborghini over het asfalt vliegt?

Tegen het einde blijkt het er om te gaan dat Ferruccio iemand is met een leegte in zijn hart dat niemand kan vullen. Dat is iets dat Mira Sorvino's personage moet uitspreken, want de film zelf communiceert dit niet. Er volgt nog een scène met zijn inmiddels volwassen zoon wiens leven volledig aan Ferruccio voorbij gaat. Á la [i]Citizen Kane[/] zitten ze aan de uiteinden van een hele lange, lege tafel (die niet eens in zijn geheel in beeld komt). Nog enkele mijmeringen, en de aftiteling komt in beeld.

Er is nog nooit eerder een autobiografische film gemaakt over Lamborghini, en dat komt omdat er nooit een hoogtepunt was dat het navertellen waard is. Ferruccio had een uniek levenspad, maar het was niet dramatisch. Het uiterlijk van de hedendaagse Lamborghini, dat is pas origineel. Maar dat is dan weer iets dat niet aan bod komt. Alleen de koplampen die automatisch omhoog klappen. Maar ach, dat kon de auto van Bassie en Adriaan ook.

Lamborghini: The Man Behind the Legend is te zien bij Prime Video.