A Través de Mi Ventada 3: A Través de Tu Mirada [Netflix]
Recensie

A Través de Mi Ventada 3: A Través de Tu Mirada [Netflix] (2024)

Afsluitend deel van de Spaanse trilogie gaat gebukt onder dezelfde makken als de voorgaande twee delen. In ieder geval consistent.

in Recensies
Leestijd: 2 min 41 sec
Regie: Marçal Forés | Scenario: Eduard Sola | Cast: Clara Galle (Raquel), Julio Peña (Ares), Hugo Arbues (Apolo), Eric Masip (Artemis), Andrea Chaparro (Vera), Ivan Lapadula (Gregory), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2024

In het aanbod van Netflix staat een aanzienlijke hoeveelheid young adult-titels met een vleugje erotiek. Het succes van series als Élite is daar het stomende bewijs van. Dat tieners daarin zich wel erg volwassen ge- en misdragen en zij vaak worden gespeeld door acteurs die tien jaar ouder zijn is een saillant detail. De Spaanse boekverfilming A Través de Mi Ventada draait weliswaar om wat oudere personages, maar past verder feilloos in deze trend.

Met A Través de Mi Ventada 3: A Través de Tu Mirada zijn we aanbeland bij het (hopelijk) laatste deel van Marçal Forés' trilogie naar de schrijfsels van Ariana Godoy. Na veel aantrekken en uiteindelijk afstoten is het punt bereikt waarop schrijver Raquel weliswaar professionele successen boekt, maar op persoonlijk vlak heeft gebroken met haar grote liefde Ares. Ze heeft een weinig geslaagde relatie aangeknoopt met ene Gregory maar kijkt nog steeds smachtend door het slaapkamerraam naar haar buurman.

Ares komt uit de rijke familie Hidalgo, waarin de zoons allemaal vernoemd zijn naar Griekse mythologische figuren. Zonder gebrek aan pretentie heten zijn broers Apolo en Artemis. Zelf staat Ares op het punt om met zijn nieuwe vriendin behang uit te zoeken voor een gezamenlijk appartement in Stockholm, maar iedereen weet natuurlijk dat zijn hart eigenlijk uitgaat naar Raquel. Om tot die conclusie te komen moet de kijker zich eerst worstelen door afgezaagde subplots over het aanstaande vaderschap van Artemis en de seksuele warboel in het hoofd van Apolo.

Het is simpel: deze film valt binnen een genre dat je wel of niet trekt. Het is dan ook tamelijk flauw om een dergelijke titel meteen neer te sabelen vanwege de hoge mate van voorspelbaarheid en de gezapige erotische escapades. Maar een niveau dieper bekeken blijkt dat Godoy - en in haar kielzog Forés - moeite heeft om een plausibel en evenwichtig plot te construeren. De lange aanloop van de voorgaande delen blijft ook hier een groot euvel. Er wordt zo veel bijgesleept, ogenschijnlijk in een poging om een wijds universum te scheppen, dat de hoofdmoot erbij inschiet.

Dit keer wordt hoofdpersoon Raquel gedegradeerd tot een bijfiguur. De scenarist geeft de patserige Hidalgo-familie een even groot podium en die bestaat nou eenmaal niet uit bijster interessante personages. Waar in Élite door de vele onaangename personages een prettig soort camp ontstaat, lijkt in de wereld van Godoy elk personage even belangrijk. Dat hun verhaallijnen nauwelijks in elkaar grijpen helpt ook niet bepaald. Bovendien is het even flink graven wie ook alweer wie was, terwijl het vorige deel amper een jaar geleden uitkwam.

A Través de Tu Mirada, dat zich vrij laat vertalen als 'vanuit jouw gezichtspunt', loopt onvermijdelijk uit op een apotheose van Hollywoodachtige proporties. Dat dit gepaard gaat met een tamelijk surrealistische reddingsactie doet de afloop weinig goed. Bovendien is het opmerkelijk dat deze romantische film zich vrijwel geheel rond de kerst- en nieuwjaarsperiode afspeelt, maar Netflix hem in februari uitbrengt.

A Través de Mi Ventada 3: A Través de Tu Mirada is te zien bij Netflix.