The Man on the Other Side [Netflix] (2019)

Stasi-spionnen verleiden BRD-secretaresses in deze Duits-Singaporaanse spionagefilm.

Leestijd: 2 min 42 sec
Regie: Marcus Lim | Scenario: Marcus Lim | Cast: Mari Bensel (Sophie Zimmermann), James Carney (Engelsman), Nils Schulz (Dieter Schäffer) e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2019

Het vak van de 'Romeo' behelst meer dan enkel rozen en serenades: door de Oost-Duitse Stasi werd dit type spion ingezet om West-Duitse vrouwen te verleiden voor politiek gevoelige informatie. De lowbudgetfilm The Man on the Other Side, weet het historisch interessante onderwerp te strikken, maar voor het grootste mysterie in de film wordt nooit een antwoord gevonden: wat doet deze film op Netflix?

De West-Duitse secretaresse Sophie Zimmerman zwicht voor een nieuwe vorm van koude oorlogsvoering: seksspionage. Na de Tweede Wereldoorlog kampt West-Duitsland met een mannentekort, wat alleenstaande vrouwen op hoge functies een gewild doelwit maakt voor Romeo-spionnen. De geheim agent Dieter Schäfer heeft dan ook het hart van de verlegen Sophie veroverd en haar ervan overtuigd om topgeheime informatie van de West-Duitse overheid te delen met de Stasi. Dit gaat echter gruwelijk fout wanneer de overdracht van de informatie in de soep loopt en Sophie in een ongure kelder wordt opgesloten door een gezichtsloze organisatie.

Met de spionnenoorlog tussen de Bondrepubliek en de DDR hebben de makers van de film een boeiend onderwerp te pakken, dat weinig bekendheid geniet buiten de Duitse grenzen. Onder leiding van de half-Duitse, half-Singaporaanse regisseur Marcus Lim hebben ze het beste gemaakt van een klein budget. De rauwe en donkere stijl weet de schimmige spionnenwereld van de jaren zeventig in Duitsland goed te pakken, maar kan niet alle mankementen van een lowbudgetfilm verhullen.

Op meerdere vlakken kan The Man on the Other Side niet op tegen zijn equivalenten bij Netflix op het gebied van casting, productieontwerp en scenario. De kijker moet zich eerst door een traag begin heen worstelen met veel tekstuele uitleg en tergend lange dialogen om alle stukken op het bord te krijgen. Wanneer Sophies ontsnappingspogingen uit de kelder worden verstoord door haar verdenking van andere personages, kan het dubbelspel pas echt beginnen. Eindeloze uitleg maakt plaats voor het uitpluizen van alle leugens en bedrog die Sophie in hun greep houden.

The Man on the Other Side trapt af als een onrealistische lowbudgetfilm, maar slaat halverwege om in een acceptabele thriller, waarin niemand te vertrouwen is en de grootste valstrik de liefde blijkt te zijn. In contrast tot kaskrakers als Tenet en No Time To Die laat de kleine film zien dat er niet veel middelen nodig zijn voor een spionagefilm om de intriges van de Koude Oorlog te ensceneren. Het leverde de film erkenning op bij meerdere filmfestivals en maakte zelfs een ronde door de Singaporaanse bioscopen, maar dreigt zijn glans te verliezen op een streamingdienst zoals Netflix.

De plek van The Man on the Other Side naast soortgelijke films of series op de streamingdienst, zoals de recente spionageserie Kleo, speelt oneerlijke vergelijkingen in de kaart. Experiment wordt op filmfestivals beloond voor makers met een kleine portemonnee, maar op een streamingdienst is de kijker meedogenloos in het wegklikken van een goedkope film met een slome start. Het is het lot dat The Man on the Other Side waarschijnlijk beschoren is op het kleine scherm, terwijl dat niet zou hoeven gelden bij een geduldige bioscoopbezoeker.

The Man on the Other Side is te zien bij Netflix.