Remainder

Remainder (2015)

Tom Sturridge moet zijn leven bij elkaar puzzelen nadat hij geheugenverlies heeft opgelopen.

Leestijd: 2 min 7 sec
Regie: Omer Fast | Cast: Tom Sturridge (Tom), Cush Jumbo (Catherine), Arsher Ali (Naz), Ed Speleers (Greg), e.a.| Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2016

Het boek Remainder van Tom McCarthy verscheen in 2007 en groeide door mond-tot-mondreclame uit tot een ware culthit. Een verfilming liet even op zich wachten, wellicht door het wat lastige bronmateriaal.

De film begint wanneer er een zwaar object van een steiger valt en terecht komt op Tom, een toevallige voorbijganger. Hij wordt wakker met geheugenverlies en heeft enkel een paar flarden aan herinneringen. Als hij een flinke schadevergoeding ontvangt, besluit hij dit te gebruiken om zijn geheugen op te frissen. Hij neemt de flarden die hij nog heeft als uitgangspunt en probeert deze te recreëren in de hoop dat hij hiermee meer herinneringen zal terugkrijgen.

Remainder heeft weinig dialoog. Zelfs de naam van de hoofdpersoon kom je niet te weten en door de schaarse gesprekken die hij met anderen heeft kom je ook niet veel over hem te weten. Hij wekt niet bijzonder veel sympathie op, maar hij blijft wel fascineren. Dat is met name te danken aan de manier waarop Tom Sturridge hem speelt. Je ziet dat er veel in hem omgaat en je probeert uit te vogelen wat dat is. Daarnaast ben je met hem mee aan het puzzelen, omdat je wil weten wat die flarden betekenen.

De film leunt vanwege het gebrek aan conversaties of voice-over sterk op het visuele en het geluid. Aan beide is te zien dat Omer Fast (die hiermee zijn speelfilmregiedebuut maakt) hiervoor werkte als videokunstenaar. De cameravoering creëert een benauwd gevoel en de omgevingsgeluiden zijn vaak sterker dan de geluiden op de voorgrond. Samen met de desoriënterende muziek van Schneider TM dragen deze stilistische keuzes sterk bij aan de paranoïde ervaring van zowel het hoofdpersonage als de kijker.

Fast nam met deze materie voor zijn eerste film een behoorlijk risico. Allereerst week hij in veel opzichten af van het boek, waardoor liefhebbers van het boek misschien teleurgesteld zullen zijn in het eindresultaat. Daarnaast is moeilijk te zeggen tot welk genre de film behoort. Aan de ene kant is het een thriller, maar de uitvoering is zo apart dat hij filosofisch ingestelde kijkers wellicht meer zal aanspreken. Je krijgt de antwoorden niet op een presenteerblaadje en na afloop blijf je met vragen zitten. Als je daarvan houdt, zul je de film kunnen waarderen. Voor liefhebbers van films met een duidelijk begin, midden en einde, zal Remainder geen prettige kijkervaring zijn. Voor liefhebbers van films die net even anders zijn des te meer.