Dorsvloer Vol Confetti

Dorsvloer Vol Confetti (2014)

Boekverfilming over jong meisje dat zich subtiel los probeert te worstelen uit het strenggelovige milieu.

Leestijd: 2 min 30 sec
Regie: Tallulah Schwab | Cast: Hendrikje Nieuwerf (Katelijne), Suzan Boogaerdt (moeder), Tom van Kessel (Rogier), Steven van Watermeulen (vader), Genio de Groot (opa), Yannick de Waal (Christiaan), Marie Louise Stheins (oma) | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2014

Dorsvloer Vol Confetti, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Franca Treur, gaat over de twaalfjarige Katelijne. Katelijne groeit eind jaren tachtig op in een boerengezin in Zeeland. Een strenggelovig boerengezin, waar weinig ruimte is voor zelfontplooiing. Als enig meisje heeft ze het lastig tussen haar zes broers. Waar haar broers mogen werken op de boerderij en lekker buiten kunnen ravotten, wordt van Katelijne verwacht dat ze zich als een echt kuis meisje gedraagt. Haar grote fantasie is haar enige vrijheid en geeft haar de moed zich subtiel te ontworstelen uit het strenggelovige milieu.

Schwab heeft de Zeeuwse sfeer goed weten te vangen. Niet alleen de religieuze kant, maar vooral ook de Zeeuwse nuchterheid. Best knap als je bedenkt dat Schwab zelf is opgegroeid in Noorwegen. Een echte Zeeuw zal haar misschien wel op schoonheidsfoutjes kunnen betrappen, maar dat zij haar op voorhand vergeven.

Verrassend is vooral Hendrikje Nieuwerf, die voor een vijftienjarige een nog vrij kinderlijk meisje weet neer te zetten met haar uitstraling en handelingen. Het past perfect bij het personage Katelijne, die door haar beschermde opvoeding logischerwijs wat achterloopt in haar ontwikkeling en daardoor misschien wat naïever en onschuldiger is dan andere leeftijdsgenootjes. Of is dat alleen het beeld waarmee ze anderen op een verkeerd spoor probeert te zetten, want heel subtiel weet ze toch ook een ondeugende kant door te laten sijpelen.

Het kalme tempo van de film had een grote valkuil kunnen zijn, maar Schab heeft goed aangevoeld dat het perfect past bij de vrome gemeenschap waarbinnen het verhaal zich afspeelt. Ondanks de beperkte ontwikkelingen die plaatsvinden, heerst nooit het idee dat er niets gebeurt. Het versterkt juist de sobere sfeer, die soms bijna verstikkend maar nooit als iets slechts kan aanvoelen en vergroot de sympathie voor de speelse en stiekem een beetje ondeugende Katelijne.

De vrome sfeer is ook visueel sterk doorvertaald. De kleding van de personages is basic, van het witte ondergoed met grauwe gloed tot aan de sobere zondagskleding. Maar ook de Zeeuwse natuur schept een duidelijk beeld van rust en reinheid. Wanneer Katelijne tot bloei komt en haar fantasie of haar behoeftes de vrije loop laat, verandert het beeld van sober naar vrolijk en levendig. Niet alleen de kleuren zijn dan feller, ook het geluid komt tot leven. Of het nu de sterker aanwezige muziek is of de geluiden van de stad als ze bij haar tante op bezoek is, het staat in schril contrast met de realiteit waarin Katelijne opgroeit. Maar altijd blijft de bovenliggende toon beheerst en subtiel.

Dorsvloer Vol Confetti is een kundig plaatje van een gereformeerd Zeeuws boerengezin in de jarig tachtig, dat de sfeer van het boek goed heeft weten te vangen. De zware kant wordt goed afgewisseld met humor en de vrolijke fantasie van Katelijne. Zo blijft de film toch prettig luchtig.