Koemba: De Zebra Die Zijn Strepen Kwijt Is (2013)

Mooi geanimeerde safarifilm in de geest van Madagascar en The Lion King komt helaas niet in de buurt van het niveau van zijn voorbeelden.

Leestijd: 1 min 36 sec
Regie: Anthony Silverston | Cast (stemmen): Maikel Nieuwenhuis (Koemba), Marc Nochem (Nigel), Simon Zwiers (Thabo), Frans Limburg (Phango), Paul Disbergen (Themba), Wiebe Pier Cnossen (Seko), Beatrijs Sluijter (Zuki), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2013

Een kudde zebra's leeft in een afgeschermd gebied bij een waterbron. Op een dag wordt er een nieuwe zebra geboren. Er is echter iets bijzonders aan de hand met deze jonge telg: Koemba mist een flink deel van zijn strepen. De andere zebra's vrezen dat dit een slecht voorteken is: een zebra zonder strepen zou droogte voorspellen. Als de regen inderdaad uitblijft, verlaat Koemba zijn kudde op zoek naar een legendarische, magische waterbron die hem volgens de verhalen niet alleen strepen zal geven, maar ook het probleem van de droogte zal oplossen.

Koemba: De Zebra Die Zijn Strepen Kwijt Is is een film van het Zuid-Afrikaanse Triggerfish Studio's, een relatief nieuwe speler in animatieland. Hun eerste bioscoopfilm Zambezia verscheen vorig jaar. Dat was een film die zich qua plot niet echt wist te onderscheiden, maar vooral opviel door de prachtige animaties. Ook in Koemba is het vaak echt genieten van het 'tekenwerk', zoals van een zonsondergang die het landschap in prachtige kleuren hult of lichtstralen die door het struikgewas breken... Een mooie vondst is ook de kunstzinnige, kleurrijke verbeelding van het spectaculaire reukvermogen van luipaard Phango, de antagonist van het verhaal.

Helaas is daar het beste wel mee benoemd. Koemba is erg voorspelbaar, niet erg spannend of meeslepend, en op een paar momenten na ook niet echt grappig. Het lijkt wel of de film zichzelf vooral iets te serieus neemt. Er zijn duidelijk invloeden merkbaar van thematisch vergelijkbare films als Madagascar en The Lion King, maar dat niveau wordt nooit behaald.

Koemba heeft als boodschap dat het oké is om anders te zijn. Ironisch genoeg is de film zélf juist opvallend onopvallend. Voor kinderen is Koemba vast genietbaar, maar voor volwassenen valt er niet heel veel lol aan te beleven.