All Is Lost (2013)

J.C. Chandors opvolger van Margin Call oogt in veel opzichten als de tegenhanger van zijn regiedebuut, maar blijkt toch in het verlengde ervan te liggen.

door Thierry Verhoeven om 20:11 in RECENSIES
All Is Lost poster
Regie: J.C. Chandor | Cast: Robert Redford (onze man) | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2013

Hoewel de survivalfilm een lastig te definiëren genre is, leidt het geen twijfel dat de laatste jaren een aantal interessante films is uitgebracht waarop dit etiket zonder twijfel van toepassing is. 127 Hours, The Grey en The Way Back toonden weliswaar de schoonheid van de natuur, maar staken niet onder stoelen of banken dat de moderne mens nauwelijks is opgewassen tegen haar dodelijke oerkracht. Dat dit soort films bij velen goed in de smaak valt, komt waarschijnlijk door de serieuze vorm van spanning (er is immers een reële kans dat de hoofdpersoon het niet overleeft) en het gegeven dat iedereen zich wel enigszins kan identificeren met een alledaagse persoon in een volkomen reële maar niettemin overweldigende situatie. De makers van All Is Lost lijken zich van dat laatste zodanig bewust dat ze hun overlever niet eens een naam hebben gegeven. De aftiteling noemt hem simpelweg ‘onze man’.

All Is Lost is de derde film in krap anderhalf jaar over eenzaam ronddobberen op zee. Maar waar Life of Pi dit gegeven benaderde vanuit een spirituele invalshoek en Kon-Tiki er een jongensboekavontuur van maakte, kenmerkt All Is Lost zich door een zeer Spartaanse aanpak: er is slechts één personage, vrijwel geen dialoog en een zeer eenvoudig plot. Een korte proloog schetst weliswaar op ingetogen wijze de hopeloosheid van de situatie waarin onze man is beland, maar verder is van een introductie geen sprake. De film begint eenvoudigweg wanneer de naamloze hoofdpersoon geconfronteerd wordt met centrale probleem: zijn boot blijkt midden op zee tegen een drijvende container te zijn gevaren, resulterend in een gat in de romp. Met al zijn communicatiemiddelen aangetast door het zoute zeewater, zal onze man zijn uiterste best moeten doen om het vege lijf te redden.

Wat op papier een bijzonder karige basis voor een film lijkt te zijn, blijkt in de handen van regisseur J.C. Chandor meer dan genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden. Het knappe is dat hij daarvoor nooit gebruik hoeft te maken van externe elementen. Want waar het thematisch vergelijkbare Gravity de ene na de andere uitdaging op de hoofdpersoon afvuurt, blijft in All Is Lost het probleem waarmee wordt geopend steeds aanwezig. Daarnaast is de hoofdpersoon geheel op zichzelf aangewezen en heeft hij geen sidekicks, huisdieren of toekijkende volleybal om tegen te praten. Dialoog en voice-over zijn dan ook nagenoeg afwezig. De enkele keren dat onze man spreekt, is dat puur om zich hoorbaar te maken voor de eventueel luisterende buitenwereld, nooit om de kijker van informatie te voorzien. Daarvoor volstaan de beelden immers.

Wat uiteraard helpt, is dat de naamloze hoofdpersoon vertolkt wordt door Robert Redford. Dat dit Hollywoodicoon inmiddels dik in de zeventig is, weerhoudt hem er niet van een van de beste rollen uit zijn carrière neer te zetten. Zichtbaar in bijna elk shot weet de oude baas die het doorgaans vooral van zijn charme moet hebben, hier alles op fysieke wijze te communiceren. Een mooi voorbeeld daarvan is wanneer zijn personage moet navigeren aan de hand van de sterren. Hiervoor opent hij de doos van een gloednieuwe navigatieset, die blijkt te zijn voorzien van een kaartje met een geschreven boodschap (waarschijnlijk van degene die hem dit cadeau heeft gegeven). Deze tekst wordt nooit zichtbaar of hoorbaar voor de kijker, maar de blik op Redfords gezicht en de achteloze wijze waarop hij de kaart na enkele seconden wegsmijt, vertellen voldoende.

Hoewel de titel en de proloog lijken te duiden op een slechte afloop, blijkt Redfords personage zich initieel nog vrij goed te kunnen redden. Het lukt hem bijvoorbeeld prima om het gat in de romp te dichten, maar helaas is een dergelijke mate van zelfredzaamheid niet voldoende in dusdanig overweldigende omstandigheden. Vooral als blijkt dat onze man niet geheel onfeilbaar is. Hij maakt namelijk fouten die weliswaar volkomen begrijpelijk zijn, maar uiteindelijk net het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen. Stukje bij beetje krijgt hij de hopeloosheid van de situatie door en komt het inzicht dat de dood een zeer reële afloop is. Gaandeweg zien we daarom meer en meer shots vanuit de zee. Onze man wordt steeds meer één met de natuur die hem probeert te doden.

Regisseur Chandor wist enkele jaren geleden veel indruk te maken met zijn regiedebuut Margin Call, dat op intelligente wijze de oorzaken van de financiële crisis liet zien. Hoewel zijn opvolger een stuk minder complexe materie behandelt, blijkt er thematisch toch enige verwantschap te bestaan tussen beide films. All Is Lost toont namelijk een gewone man die het slachtoffer wordt van de fouten van grote, anonieme bedrijven, waar hij zich vervolgens geheel alleen doorheen moet zien te worstelen. Daarbij hoeft hij niet te rekenen op enige hulp van degenen die deze problemen hebben veroorzaakt. Sterker nog: ze zijn zich niet eens van hem bewust. Hoewel dit voor sommigen misschien wat vergezocht zal klinken, lijkt het met het oog op de betrokkenheid van Chandor en de politiek geëngageerde Redford niet ondenkbaar dat beide heren net iets meer wilden maken dan een simpel overlevingsdrama. Dat is ze gelukt.

34 Reacties

Rubbert

Ik ben zeer benieuwd naar deze film. Laatst Margin Call nog gezien, en was inderdaad indrukwekkend.

WesleyK

Zeker een indrukwekkende film en zeer simplistisch (op de goede manier).
Aan het einde geeft de film zeker het gevoel dat alles verloren is.
Redford in misschien wel zijn beste rol.

tuonra

Ik zal hier het verhaal plakken dat ik al eerder onder de directe link naar deze film op deze site had gepost:

" Door menig positieve recensie had ik me nog zo veel voorgesteld van deze film, maar van die hooggespannen verwachting was na zo'n 5 min niets meer over.
Wat een onrealistische aanfluiting! Redford wordt wakker en ziet dat er een groot gat in z'n boot zit, en gaat dan op z'n dooie gemakje eerst wat rondlopen. "WTF? Is he on drugs?" roep ik meteen tegen m'n scherm. "Fix the hole, fix the hole!" maar neehoor, meneer gaat eerst een reeks vreemde toeren uithalen (verlaat z'n boot (geen lifeline/zwemvest!), gooit drijfanker uit, en gaat doodleuk een stukje zeilen zodat er nog meer water door het gat stroomt..)
Na nog wat meer geroep richting scherm was ik het zat en zette de film af.. Dit is geen zeezeiler. Zelfs iedere zoetwatermatroos had tips kunnen geven om de film geloofwaardiger te doen overkomen..
Jammer van de inspanning van Robert Redford, maar dit is mijn tijd niet waard. "

Kortom, het meeste van de film heb ik dus niet eens gezien, maar de "zeemanschap"-technische missers aan het begin maakte het geheel al meteen onmogelijk om verder aan te zien..
Eeuwig jammer dat J.C. Chandor voor de nautische onderdelen geen adviseur heeft geraadpleegd, want z'n eerder film "Margin Call" was geweldig..

Jonathancrane

tuonra "Ik zal hier het verhaal plakken dat ik al eerder onder de directe link naar deze film op deze site had gepost:

Eeuwig jammer dat J.C. Chandor voor de nautische onderdelen geen adviseur heeft geraadpleegd, want z'n eerder film "Margin Call" was geweldig.."

2 duimen omhoog, helemaal mee eens.

Banned

Margin Call was geweldig maar ik kan geen goeie reden bedenken waarom ik dit zou willen zien.

sonnycorleone

Je lijkt peter r de vries wel! Die zat van de week bij dwdd te verkondigen, dat als 'n film of tv serie niet waarheids getrouw is kan 't hem niet bekoren! Nu begrijp ik z'n bekrompen mening over de heineken film, die overigens in grote lijnen 'n kopie is van zijn eigen boek! Dat geschreven is met medewerking van een van de ontvoerders zelf! Hoe betrouwbaar is dat? Niet! Ben benieuwd naar de recensie over z'n eigen film! Waar ten eerste geen van de acteurs op de ontvoerders lijkt! Ten tweede ze engels spreken ipv mokums! En dat ie er zelf zo nodig 'n rolletje in heeft, zal de film ook geen goed doen! All is lost daar in tegen is altijd de moeite waard al was 't alleen maar omdat de inmiddels legendarische robert redford nog steeds op niveau acteerd! En ja, dat zeg ik op voorhand!

Hogader

Deze film een tijd geleden gezien tijdens het PAC-Festival.

Ondanks dat ik ook kon zien dat hij goed gemaakt was, is het voor mij toch een mindere film. De reden waarom is heel simpel.

Door het "sullige" gedrag van de hoofdpersoon (de enige persoon) kon ik totaal geen medelijden met hem krijgen en had op een gegeven moment zelfs de gedachte: "Tja als je niet eens wilt overleven, dan zink ook maar met je schip."

Waar de film bedoeld is je te laten meeleven met het personage, zorgen de handelingen van ditzelfde personage ervoor dat ik juist wil dat hem iets ergs overkomt. Vrijwel iedere logische stap om jezelf in veiligheid te krijgen slaat hij glashard over.

sonnycorleone

Hogader "Deze film een tijd geleden gezien tijdens het PAC-Festival.

Waar de film bedoeld is je te laten meeleven met het personage, zorgen de handelingen van ditzelfde personage ervoor dat ik juist wil dat hem iets ergs overkomt. Vrijwel iedere logische stap om jezelf in veiligheid te krijgen slaat hij glashard over."
De beste stuurlui staan aan wal! ; )

Hogader

sonnycorleone "De beste stuurlui staan aan wal! ; )"

Jup maar ik kreeg het maar niet geloofd dat iemand de oceaan op gaat in zijn eentje in een kleine zeilbootje en dan zo slecht voorbereid was. Fouten zijn menselijk, maar ik verwacht wel dat iemand die zo'n gevaarlijk avontuur aangaat een beetje voorbereid is.

sonnycorleone

Hogader "Jup maar ik kreeg het maar niet geloofd dat iemand de oceaan op gaat in zijn eentje in een kleine zeilbootje en dan zo slecht voorbereid was. Fouten zijn menselijk, maar ik verwacht wel dat iemand die zo'n gevaarlijk avontuur aangaat een beetje voorbereid is."
Dat snap ik wel! Maar ik ga de film bekijken vanuit bewondering voor de al 77 jarige nog steeds charismatische acteur die blijkbaar nog altijd zelf de stunts doet! That's all!

tk1989

Vond Margin Call een zeer goede film maar deze overtreft Chandor's eerste wat mij betreft. Ik heb helemaal niets met boten dus alle nautische missers gaan volledig aan mij voorbij, maar wat voor mij overbleef was feitelijk Gravity zonder het irritante geneuzel van Bullock. Ik was volledig geïntrigeerd door de cameravoering en de hoofdpersoon. Ok, hij doet soms rare dingen (zoals zich scheren tijdens het zinken van zijn boot) maar deze acties spreken voor de hoofdpersoon en geven hem toch karakter. Vooral het einde greep mij, het getuigt van veel lef om een film zo af te sluiten. Aanrader!

Goov25

sonnycorleone "Je lijkt peter r de vries wel! Die zat van de week bij dwdd te verkondigen, dat als 'n film of tv serie niet waarheids getrouw is kan 't hem niet bekoren! Nu begrijp ik z'n bekrompen mening over de heineken film, die overigens in grote lijnen 'n kopie is van zijn eigen boek! Dat geschreven is met medewerking van een van de ontvoerders zelf! Hoe betrouwbaar is dat? Niet! Ben benieuwd naar de recensie over z'n eigen film! Waar ten eerste geen van de acteurs op de ontvoerders lijkt! Ten tweede ze engels spreken ipv mokums! En dat ie er zelf zo nodig 'n rolletje in heeft, zal de film ook geen goed doen! All is lost daar in tegen is altijd de moeite waard al was 't alleen maar omdat de inmiddels legendarische robert redford nog steeds op niveau acteerd! En ja, dat zeg ik op voorhand!"

Ontzag voor een comment dat zó lang is en zó weinig toevoegt.

sonnycorleone

Goov25 "Ontzag voor een comment dat zó lang is en zó weinig toevoegt."
Wie ben jij dan! Wijsneus!

Frietgezicht

Haha dat commentaar van Peter R was idd komisch.Kritiek op The Killing was grappig maar zeiken op Prison Break lachwekkend want dat was einde van seizoen 1 en zelfs ik had al zoveel belachelijks gezien in PB het hele seizoen. Sopranos kon meneer nog net uitkijken haha. The Wire maybe? Lijkt mij wel grappig als Petertje recensies gaat schrijven.

sonnycorleone

Frietgezicht "Haha dat commentaar van Peter R was idd komisch.Kritiek op The Killing was grappig maar zeiken op Prison Break lachwekkend want dat was einde van seizoen 1 en zelfs ik had al zoveel belachelijks gezien in PB het hele seizoen. Sopranos kon meneer nog net uitkijken haha. The Wire maybe? Lijkt mij wel grappig als Petertje recensies gaat schrijven."
Grappig! Lachwekkend zou dat zijn, de man weet 't verschil niet tussen fictie en werkelijkheid!

Frietgezicht

Hij gaat natuurlijk die Heineken film overal promoten. Laten we hopen op kut recensies die hij moet verdedigen.

sonnycorleone

Frietgezicht "Hij gaat natuurlijk die Heineken film overal promoten. Laten we hopen op kut recensies die hij moet verdedigen."
'T lijkt mij stug dat de rest van de wereld hier op zit te wachten! Te lang geleden, en inmiddels niet meer zo spectaculair als toen! Maar het gaat de vries er alleen maar om dat z'n naam op 't affiche staat! Ik hoop zo dat je gelijk krijgt! p.s dit is niet helemaal off topic, robert redford heeft gerrit jan hein gespeeld(the clearing)! Ligt dus in verlengde van heineken enz!

Frietgezicht

Ik heb jaren relatie gehad met Amerikaanse en er ook veel geweest en als ik het niet mis heb hebben ze weinig interesse in zo'n vernaal uit een ander land. Deze film gaat sowieso geen box-office succes worden.
Matige films als National Treasure werden juist goed ontvangen door de Amerikaanse geschiedenis die erin verwerkt is.

Swampman

Deze film ga je alleen al kijken vanwege 'grand old man' Redford.

sonnycorleone

Swampman "Deze film ga je alleen al kijken vanwege 'grand old man' Redford."
I'll rest my case! Goed weekend!

Goov25

sonnycorleone "Wie ben jij dan! Wijsneus!"

Haha. Alsof dat er iets toedoet >Smiley face

SilentF0rce

Wow! Wat een positieve recensie!
Ik vind dit zelf één van de slechtste films van 2013.

Ten eerste is de film echt ongelofelijk saai. Ik geloof dat drie kwart van Tuschinski in slaap was gevallen tijdens het PAC-festival vorig jaar.

Waar bijvoorbeeld Burried er heel goed in slaagde om een film met maar één acteur boeiend en spannend te houden, lukte dat bij deze film totaal niet. Misschien omdat er zo goed als niet gesproken wordt?
De keuzes die de hoofdpersoon maakte waren af en toe erg raar en ik leefde totaal niet mee met Redford door zijn onverschillige houding.

Als er nog wat originele gebeurtenissen hadden plaats gevonden was het misschien nog een beetje uit te houden geweest, maar nu was de film ontzettend voorspelbaar.

Wat mij betreft 1,5*

sonnycorleone

Goov25 "Haha. Alsof dat er iets toedoet >Smiley face"
Irritant mannetje!

Prometheus69

Ik heb de film zelf nog niet gezien, dus ik ga af op de hierboven geschreven recensie.

De film begint meteen met een incident, zonder verdere introductie van de hoofdpersoon. Dus eigenlijk weet je dus niets van hem of wat hij heeft meegemaakt. Misschien heeft hij iets meegemaakt, waardoor het knullig gedrag achteraf heel goed verklaarbaar kan zijn. Je weet het uiteindelijk dus niet.

Maar omdat Robert Redford erin speelt, ga ik hem toch gewoon kijken. Die oude baas verdient respect.

Prometheus69

tuonra "
Jammer van de inspanning van Robert Redford, maar dit is mijn tijd niet waard. ""

Je bent niet de enige die valt over het nautische gedeelte. Grappig is dat de meeste kritiek over de film alleen gaat over dit onderdeel. Maar wat mij wel opvalt, vooral in de engelse recensies, dat iedereen valt over een ander onderdeel van het nautische deel. Waar jij je aan stoort, zie ik nergens anders terug over het nautische gedeelte. Blijkbaar heeft iedereen een ander idee, wat realistisch is...

sonnycorleone

Net de film gezien! Niets op aan te merken! Knap gemaakt, erg goed geacteerd en mooie beelden! De film muziek is ook niet verkeerd! terecht 4 sterren, en zeker belachelijk dat robert redford niet genomineerd is voor 'n oscar!

SunChaser

Als film is t goed
Maar plottechnisch n rommeltje
Die man is midden op zee maar kan niet eens goed navigeren en waarom heeft ie geen digitale beacon waarmee ze m op kunnen sporen. Kost nog geen 1000 dollar
Waarom geen gps locator

Chris23

Spannende en donkere film(deed me aan Open Water denken)
Kzag veel raakvlakken met de onwinbare strijd van ouder worden en doodgaan.(Hoe erg je je ook verzet en hoe veel kleine overwinninkjes je ook kan behalen....brrrr) Film had meer sense gemaakt als hij aan het eind niet gered zou worden.

SunChaser "waarom heeft ie geen digitale beacon waarmee ze m op kunnen sporen."

I.d.d.
Maarrrr ... er word nergens in de film aan gegeven in welk jaar het zich af speelt, geloof ik.
Zou kunnen dat zo`n apparaat nog niet bestond.
(Hij had ook trouwens beter dat fakkelpistool kunnen gebruiken bij dat eerste schip, i.p.v. die ¨handfakkel¨, maargoed ; beste stuurlui idd)

Thiver

tuonra "Wat een onrealistische aanfluiting! Redford wordt wakker en ziet dat er een groot gat in z'n boot zit, en gaat dan op z'n dooie gemakje eerst wat rondlopen. "WTF? Is he on drugs?" roep ik meteen tegen m'n scherm. "Fix the hole, fix the hole!" maar neehoor, meneer gaat eerst een reeks vreemde toeren uithalen (verlaat z'n boot (geen lifeline/zwemvest!), gooit drijfanker uit, en gaat doodleuk een stukje zeilen zodat er nog meer water door het gat stroomt..)"

Als je nog even had verder gekeken, was de reden daarvoor volkomen duidelijk: hij probeert de boot bij de container vandaan te krijgen om grotere schade te voorkomen. Interessant trouwens dat je tijdens het kijken in het Engels commentaar levert... :}

tuonra "Na nog wat meer geroep richting scherm was ik het zat en zette de film af."

Het gat wordt nog in het eerste halfuur gedicht, dus een echte kans heb je de film duidelijk niet gegeven. Ga hem nog maar eens bekijken voordat je weer een ongefundeerde mening komt lopen verkondigen.

SilentF0rce "Waar bijvoorbeeld Burried er heel goed in slaagde om een film met maar één acteur boeiend en spannend te houden, lukte dat bij deze film totaal niet. Misschien omdat er zo goed als niet gesproken wordt?"

Het aardige is juist dat dit de omgekeerde Burried is. Die film had geen praktisch geen visueel aspect maar enkel een acteur met zijn dialogen. All Is Lost bevat geen dialogen, maar weet alles visueel te communiceren.

Prometheus69 "De film begint meteen met een incident, zonder verdere introductie van de hoofdpersoon. Dus eigenlijk weet je dus niets van hem of wat hij heeft meegemaakt. Misschien heeft hij iets meegemaakt, waardoor het knullig gedrag achteraf heel goed verklaarbaar kan zijn."

Mwoah, dat zou betekenen dat de makers geen verklaring hebben en je dus zelf maar wat moet fantaseren. Daar geloof ik niet in. Ik denk eerder dat het te maken heeft met de onfeilbaarheid van de hoofdpersoon en zijn rol als adience avatar, die overweldigd door de situatie toch wat steekjes laat vallen. Vanuit je bioscoopstoel is het natuurlijk makkelijk commentaar geven, maar geconfronteerd met een levensbedreigend probleem houden weinig mensen echt het hoofd koel.

Chris23 "Kzag veel raakvlakken met de onwinbare strijd van ouder worden en doodgaan.(Hoe erg je je ook verzet en hoe veel kleine overwinninkjes je ook kan behalen....brrrr) Film had meer sense gemaakt als hij aan het eind niet gered zou worden."

Mooi gevonden, die analogie voor het ouder worden. Echter, wat betreft het einde: wie zegt eigenlijk dat hij het haalt? Bij een tweede kijkbeurt zag ik immers dat het multi-interpretabel is. Hij zwemt zelfs letterlijk richting het licht en een uitgestoken hand.

Prometheus69

Thiver "Mwoah, dat zou betekenen dat de makers geen verklaring hebben en je dus zelf maar wat moet fantaseren. Daar geloof ik niet in. Ik denk eerder dat het te maken heeft met de onfeilbaarheid van de hoofdpersoon en zijn rol als adience avatar, die overweldigd door de situatie toch wat steekjes laat vallen. Vanuit je bioscoopstoel is het natuurlijk makkelijk commentaar geven, maar geconfronteerd met een levensbedreigend probleem houden weinig mensen echt het hoofd koel."

Ik heb het toch ook niet over fantaseren. Heel vaak kijk je een film, waarbij de motieven van de hoofdrolspeler niet helemaal duidelijk is. Vooral bij een boekverfilming heb je zoveel achterliggende informatie vanuit het boek die bij een verfilming het grote scherm niet haalt.

Om een voorbeeld te geven van een andere film. In de extended version van Aliens vond ik de verhaallijn van Ripley en haar dochter echt een toegevoegde waarde. Dat gaf in de eind scenes, waarbij ze op zoek gaat naar Newt een veel duidelijkere motivatie weer, waarom ze het zo belangrijk vind om Newt te vinden.

Wat ik al eerder gezegd heb, ik heb bovenstaande film nog niet gezien, dus ik weet niet of zijn motivatie omtrent een aantal situaties in deze film duidelijk naar voren komt.

Thiver

Maar we hebben het hier niet over een boekverfilming met onverfilmde passages of een film waar vanwege de lengte scènes uit zijn verwijderd. All Is Lost is simpelweg een zeer Spartaanse film waarin de motivatie van de hoofdpersoon niet verdergaat dan overleven.

Prometheus69

Thiver "Maar we hebben het hier niet over een boekverfilming met onverfilmde passages of een film waar vanwege de lengte scènes uit zijn verwijderd. All Is Lost is simpelweg een zeer Spartaanse film waarin de motivatie van de hoofdpersoon niet verdergaat dan overleven."

Zijn motivatie is inderdaad overleven, maar de beslissingen die hij hieruit neemt zijn afhankelijk van zijn kennis, kunde en ervaringen.

Omdat die laatste drie bij iedereen individueel anders is, kan je ook verschillende gedragingen verwachten. Als je weinig van de achtergrond van een hoofdpersoon af weet, kunnen zijn gedragingen in de film op jezelf vreemd overkomen.

Als jij of ik in dezelfde situatie als de hoofdpersoon terecht zouden komen, dan zullen jij of ik waarschijnlijk ook op verschillende manieren reageren. Dat komt omdat jij waarschijnlijk een ander achtergrond zal hebben als ik.

Je geeft het zelf ook al een beetje aan in je eerder commentaar. In een levensbedreigende situatie probeer maar dan je hoofd koel te houden. Het hoofd koel houden in zo'n situatie is weer afhankelijk van je kennis, kunde en ervaringen. Als alle drie in ruime mate aanwezig is, dan is de kans groot dat je normaal logisch gedrag zal vertonen.

burnett

Hallo,
Verschillende meningen over de film, maar anders heeft reageren ook zo weinig toe te voegen.
Persoonlijk vond ik deze film erg slecht, deze man had niets te zoeken midden op de oceaan. Nu zeil ik zelf ook en dat zal niet helpen, maar sommige dingen moeten ook niet zeilers op zijn gevallen. Ik noem als voorbeeld de hoospompen die Robert niet als eerste start als hij water ziet, maar als het zo ongeveer aan zijn middel staat. Elke 5 minuten werd een fatale beslissing genomen, het was een godswonder dat hij het zo lang volhield.
Maar voor de mensen die het over de acteer boeg gooien, vanaf het eerste moment dat Robert een gat in zijn boot kreeg is de uitdrukking op zijn gezicht NOOIT verandert. Hij keek vanaf het moment dat zijn boot geraakt werd geconstipeerd... ook al had hij succes.
Waarom ik de film af keek? Hij was lachwekkend en de beelden waren wel mooi, maar voor vier sterren moet je wel heel veel kunnen slikken...

DrNukey

Ik ben benieuwd wat onze eigen solozeiler Henk van de Velde voor commentaar zou geven tijdens het zien van deze film. Die film zit echt vol nautische fouten. De grootste vond ik wel dat hij in staat was zo'n schip zonder veel moeite - terwijl hij binnen zat - weer te kantelen nadat ze ondersteboven was komen te liggen met de zeilen nog in top. Tijdens de storm was het lijk van het zeil aan het flapperen alsof er geen wind in stond. Daarnaast ga je eerder reven in zo'n storm dan een zeil bijzetten. En van een reddingsvest aantrekken tijdens een storm had hij zeker ook nog nooit gehoord?

Een film moet 'kloppen', anders erger ik me er verschrikkelijk aan.

All Is Lost