Toegetakeld Door de Liefde (2013)

Eigenzinnig, origineel debuut van Ari Deelder is bij vlagen hilarisch.

Leestijd: 2 min 59 sec
Regie: Ari Deelder | Cast: Raymond Thiry (Arie), Anna Hermanns (Sonja), Stefaan Degand (De Dikke), Hans Dagelet (Huisbaas), e.a. | Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2013

Toegetakeld Door de Liefde is de debuutfilm van de Rotterdamse regisseuse Ari Deelder. Zij won in 2010 met het scenario voor Toegetakeld Door de Liefde de Lang Rotterdams-competitie van het Rotterdam Media Fonds en kreeg zo de financiële steun om de film te gaan maken. Het script is gebaseerd op het boek Door de Liefde Toegetakeld van schrijver en acteur Aat Ceelen.

De Rotterdamse schrijver Arie heeft na de publicatie van zijn eerste roman te kampen met een enorm writer’s block. Zijn voorgaande roman was erg succesvol maar het lukt hem maar niet om een vervolg op papier te krijgen. De uitgeverij die hem financieel ondersteunt, begint haar geduld te verliezen en Arie zoekt tevergeefs zijn heil in de drank om inspiratie te krijgen. Alles zit tegen, maar het tij lijkt te keren wanneer hij op een dag de tram neemt en stapelverliefd wordt op de voluptueuze roodharige bestuurster. Voordat hij ook maar haar naam heeft achterhaald, wordt haar tramlijn opgeheven. De smoorverliefde Arie dwaalt vanaf dat moment hele dagen en nachten rusteloos door de stad, op zoek naar inspiratie en zijn naamloze muze. Eindelijk ziet hij haar en achterhaalt hij haar naam: Sonja. Ook komt hij erachter dat zij een vriend heeft, een vervelende zakenman die Arie hatelijk de bijnaam ‘de dikke’ geeft. Langzaam komt Arie tot het besef dat hij Sonja niet kan krijgen en dit is het begin van een aftakeling naar de waanzin.

Deelder levert een bijzondere film af. De beelden die de kijker te zien krijgt, worden vooral gevormd vanuit de psyche van het hoofdpersonage. De herkenbare setting van de havenstad wordt dan ook veel afgewisseld met vreemde en absurdistische beelden die afkomstig zijn uit de fantasie en de dromen van Arie. Daarbij gebruikt de film ook op een bijzondere manier animatietechnieken om de psychologische toestand van Arie duidelijk te maken. De animaties zijn leuk gemaakt en leveren ook een wezenlijke bijdrage aan de narratieve voortgang van het verhaal. Ook de soundtrack, van de hand van de New Cool Collective, sluit naadloos aan bij de beelden. De band maakt ook nog zijn opwachting in de film: ze treden op onder de naam Euromasters.

Ondanks het vrij zware verhaal is de film geen onvervalst drama te noemen. De film is doorspekt met zwarte humor en zal het publiek op momenten zelfs hardop laten lachen. De scène waarin de meest norse, Rotterdams ogende barman ter wereld in een donkere, rokerige bruine kroeg met veel vertoon een fleurige cocktail klaarmaakt is misschien wel een van de grappigste Nederlandse filmscènes ooit gemaakt. Na De Marathon lijkt de Rotterdamse humor ineens de weg naar de bioscoop te hebben gevonden.

Toegetakeld Door de Liefde zit erg goed in elkaar en zit boordevol humor en emotie. Toch moet de kanttekening geplaatst worden dat de film voor sommigen iets te traag en absurdistisch zal zijn. De film volgt niet altijd de gangbare cinematografische regels en dit kan verwarrend werken. Voor degenen die dit geen probleem vinden is Toegetakeld Door de Liefde een fijne verrassing. Het is een film die totaal anders is dan alle andere Nederlandse filmproducties, en dat is bedoeld in de meest positieve zin. Ari Deelder bewijst niet alleen maar de ‘dochter van’ te zijn (Jules Deelder krijgt al in de eerste minuten van de film zijn cameo, alsof de regisseuse wil zeggen: dat hebben we ook weer gehad, nu gaat het om mij!) maar ook zelf een hoop in haar mars te hebben.