Blu-ray recensie - 'The Two Faces of January'

Prima uitgave met ietwat ongeïnspireerde extra's.

Regie: Hossein Amini | Cast: Kirsten Dunst (Colette MacFarland), Viggo Mortensen (Chester MacFarland), Oscar Isaac (Rydal), Daisy Bevan (Lauren), David Warshofsky (Paul Vittorio) | Speelduur: 98 minuten | Bioscooprelease: 26 juni 2014 | FilmTotaal recensie: 3,5 ster

Hossein Amini kennen we vooral als de man achter scenario's van films als Drive, 47 Ronin en Snow White and the Huntsman. Met The Two Faces of January, waarvan hijzelf het scenario verzorgde, maakte hij zijn regiedebuut. In interviews maakte hij kenbaar hoe graag hij deze film wilde maken: hij keek daar al vijftien jaar naar uit. Nu is de film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Patricia Highsmith, verkrijgbaar op Blu-ray en Dvd.

De film speelt zich af in het jaar 1962. Het stijlvolle Amerikaanse koppel Chester en Colette MacFarland (Mortensen Dunst) vertoeft in Athene waar ze tijdens een uitstapje naar de Akropolis de jonge Grieks sprekende Amerikaan Rydal (Isaac) tegenkomen. Hij werkt als gids en probeert tegelijkertijd toeristen op te lichten. Als het echtpaar hem voor een diner uitnodigt in hun exclusieve hotel, wordt hij ingezet om te helpen het lichaam van een schijnbaar bewusteloze man te verplaatsen. Rydal raakt hiermee ongewild verstrikt in het grimmige web van het duo en probeert hier uit te geraken. Maar dat wordt bemoeilijkt voor de liefde die hij voelt voor Colette.

Waardering

Critici waarderen de film volgens RottenTomatoes erg positief. Daar staat The Two Faces of January op basis van 99 getelde recensies op 81 procent. 19 waren er negatief, de rest positief. "Met mooie beelden, complexe personages en Hitchcock-achtige plottwists, biedt The Two Faces of January een aangename traktatie voor liefhebbers van romantische thrillers."

En onze eigen recensent Fabian Melchers geeft de film in zijn recensie 3.5 ster. Hij schrijft dat de film als thriller wat beklemmender kon zijn, maar dat de gespannen driehoeksverhouding tussen de hoofdrolspelers Mortensen, Dunst en Isaac sterke momenten oplevert. Regisseur Amini laat in elk geval talent voor acteursregie zien, concludeert hij.

Maar hoe positief de recensenten ook waren, het publiek is minder positief over de film. Op onze eigen filmpagina (stem zelf!) staat de film na vijf stemmen op een 6.8. Kijken we naar de IMDb, valt op dat de film daar nog minder goed beoordeeld wordt. Daar staat The Two Faces of January slechts op een 6.3, na 10,466 stemmen.

Box Office

Tegen welk budget The Two Faces of January gemaakt is, weten we niet. Wel is duidelijk dat deze geen goud opgebracht heeft aan de wereldwijde box office. Wereldwijd staat de film (die in sommige landen nog draait) op 8,8 miljoen dollar. Daarvan komt nog geen half miljoen dollar uit de Verenigde Staten.

In Nederland draaide de film tot slot slechts drie weken. 137.497 euro werd er in die weken verdiend, wat niet alleen te wijten valt aan het geringe aantal schermen (28 in zijn premièreweek) waarop de film te zien was. Het publiek liep waarschijnlijk gewoon niet warm voor de productie. Van de 172 films die in Nederland tot nu toe uitgebracht werden dit jaar, staat de film op plek 132.

Blu-ray: The Two Faces of January | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2014 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.35) | Geluid:: Engels DTS-HD Masters 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Deleted Scenes, Bloopers, Featurettes | EAN: 8-716777-949450 | Met dank aan: A-film

The Two Faces of January is sinds is 28 oktober te koop op Blu-ray en Dvd. Het betreft een reguliere Blu-ray keepcase met voorop één van de posters van de film. Logischerwijs toont deze de drie hoofdrolspelers, Viggo Mortensen, Kirsten Dunst en Oscar Isaac. Verder tref je de filmtitel in het groot aan en het logo van de Berlinale. Ook staan minstens net zo prominent als de namen van de hoofdrolspelers, voorop de films waaraan de crew gewerkt hebben. Het lijkt erop dat A-film probeert de verkoop een extra boost te geven op die manier.

Achterop het hoesje vind je nog een foto van de drie hoofdrolspelers en een drietal kleinere beelden van hen. Verder staat er een uitgebreide synopsis van de film op de hoes, tref je de gebruikelijke technische details aan en tot slot nog informatie over de extra's.

Beeld & geluid

Met de beeldkwaliteit zit het wel snor bij deze uitgave. Zo hier en daar zijn er wel wat scènes waarin de kleuren niet natuurlijk overkomen, maar misschien was dat de bedoeling van filmmaker Amini. Vooral in sommige donkere scènes valt op dat het er niet heel mooi uitziet. Toch druipt uiteindelijk het jaren zestig sfeertje lekker van het scherm en komt het Griekse landschap tot z'n recht in veel opnames.

Het geluid is verder prima. Er zit nauwelijks muziek op de achtergrond en als die er wel zit, overheerst die niet. Het dialoog is daardoor perfect te volgen en dat is natuurlijk waar deze film als psychologische thriller bovenal om draait. Echt te klagen valt er dus niet over het geluid en beeld van de film.

Extra's

Er zitten een paar extra's op deze uitgave van A-film. Naast trailers van Inside Llewyn Davis, The Zero Theorem en Tracks aan het begin van de film, tref je nog een trailer van The Two Faces of January zelf aan, verwijderde scènes en bloopers. Belangrijkst echter is een viertal featurettes, die allemaal tussen de tweeënhalve en drie minuten duren.

Deze dragen simpele titels als verhaal, personages, stijl en film noir. In elk van die extra's lichten de drie hoofdrolspelers en regisseur Amini het onderwerp uit de titel toe. Zo vertelt Kirsten Dunst in personages dat het personage van Viggo Mortensen naarmate de film vordert een monster wordt en dat ze die transformatie geweldig uitgevoerd vindt worden.

Nog een mooie extra handelt over de stijl van de film, en hoe deze specifiek de sfeer van de jaren '60 overbrengt. Dat komt heel mooi over vinden de hoofdrolspelers, om de simpele reden dat het er niet te dik bovenop ligt. Het is dus niet zo in your face en daarom erg mooi.

Ondanks dat de extra's allemaal wat kort duren, vinden we ze redelijk interessant om naar te kijken. Toch hadden we graag diepgaandere extra's gezien, bijvoorbeeld specifiek over de reden waarom regisseur Amini zo graag een film in het noir-genre wilde maken. Dat soort dingen ontbreken en de extra's die er nu bij zitten, hoe leuk ook om naar te kijken, voelen wat plichtsmatig en als een onnodig verkooppraatje (je hebt de Blu-ray immers al gekocht).

Conclusie: Prima uitgave met ietwat matige extra's

The Two Faces of January is het regiedebuut van Hossein Amini en werd door critici beter ontvangen dan door het publiek. Mocht je deze film toch besluiten te kopen, levert A-Film en een product af. De beelden van Griekenland zijn sfeervol en de dialoog is goed te volgen. De extra's zijn voelen helaas wat plichtsmatig, maar dat is dan ook de grootste kritiek.