Blu-ray recensie: 'The Jungle Book'

Blu-ray recensie: 'The Jungle Book'

Geweldige uitgave van een ontroerend sprookje.

Regie: Jon Favreau | Cast: Neel Sethi (Mowgli), Bill Murray (Baloo), Ben Kingsley (Bagheera), Idris Elba (Shere Khan), Lupita Nyong'o (Raksha) e.a. | Release: 14 april 2016 | Speelduur: 104 minuten
Sprookjesfilms zijn sinds Alice in Wonderland, Oz the Great and Powerful en Maleficent flinke hits waren helemaal terug van weggeweest. Met een kleine twist natuurlijk: ditmaal worden de verhalen in live-action uitgebracht. Zo ook het beroemde verhaal van The Jungle Book, ooit een animatiefilm, gebaseerd op de werken van Rudyard Kipling. De verfilming van het klassieke verhaal werd uiterst positief ontvangen en bleek een flinke box office hit.

The Jungle Book vertelt het verhaal van mensenjoch Mowgli, die bij de wolven in de jungle opgroeit. Hij voelt zich echter niet meer thuis in de jungle als op een dag de angstaanjagende tijger Shere Khan (Elba), die zichtbaar getekend is door de mens, verschijnt. Hij wil de jonge knul doden, maar voordat hij daaraan toekomt vlucht Mowgli met behulp van panter Bagheera (Kingsley) en honingbeer Baloo (Murray) weg naar de mensenwereld. Onderweg leert hij zichzelf kennen en komt hij een reeks aparte junglebewoners tegen, waaronder de slang Kaa (Scarlett Johansson) en de zingende Gigantopethicus King Louie (Christopher Walken).

Media: 1x Blu-ray | Video: 1.85:1 / 16x9 | Audio: DTS-HD MA 7.1: Engels / DTS-HD HR 5.1: Frans | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels | Retail release: 24 augustus 2016 | EAN: 8-717418-486624 | Met dank aan: Disney
Disney heeft ervoor gekozen de schijf lekker toegankelijk te maken. Na taalselectie krijgt je optioneel twee extra's te zien: voor een nieuwe attractie in Disneyland Parijs (met Ratatouille als thema) en voor de animatiefilm Zootopia. Vervolgens biedt het menu een paar eenvoudige opties.

Beeldkwaliteit

De beelden zijn van de hoogste kwaliteit. Uiteenlopende featurettes hebben laten zien dat het jongetje Neel Sethi zich tijdens de opnames voornamelijk op grote greenscreen sets met acteurs in motion capture pakken bevond, maar dat zie je op geen enkele manier terug in de film. De beelden zijn uiterst gedetailleerd en tonen een levendige jungle. Opvallend is ook de hoeveelheid detail die je ziet op bijvoorbeeld de vacht van dieren: zo zie je de kleinste haartjes. Verder zijn de kleuren natuurgetrouw: er zijn tientallen tinten groen te zien in de verschillende planten, om maar wat te noemen. Ook de donkere scènes komen goed tot hun recht.

Audio

De audio is net zo hoogstaand als de beelden. Disney koos voor een DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack, die alles perfect naar voren brengt. In relatief stille scènes hoor je nog steeds overal om je heen junglegeluiden, van tsjilpende vogels tot ritselende bladeren. Dialoog is ook erg goed, altijd helder en goed te verstaan. Het krijgt ook altijd de prioriteit ten opzichte van andere geluiden. Een moment springt er overigens bovenuit: als het hard aan het regenen is in de jungle hoor je hard de druppels vallen en merk je hoe bijzonder veel werk er zit in het realistisch maken van de geheel digitale omgeving.

Extra's

• The Jungle Book opnieuw uitgevonden: Een half uur durende documentaire waarin een groepje mannen het heeft over het maken van de film. Zo vertellen ze over het plannen van de digitale beelden, het ontwerpen van de jungle en over het bewerken van het bronmateriaal. Ook technische uitdagingen, zoals het realistisch laten spreken van de dieren, komen voorbij.
  • Ik ben Mowgli: Naar het schijnt hebben duizenden kinderen auditie gedaan voor de rol van Mowgli, maar natuurlijk kon er maar een iemand gekozen worden. Dat werd Neel Sethi, over wie deze featurette gaat.
  • King Louie's tempel: Laag na Laag: Een korte kijk op het lied dat King Louie zingt.
  • Audiocommentaar van regisseur Jon Favreau: Tijdens de film geeft Jon Favreau desgewenst commentaar bij de beelden. Het zorgt voor leuke inzichten met specifieke verhalen bij sommige beelden.

Prachtig en ontroerend sprookje op fantastische Blu-ray uitgave

The Jungle Book is een prachtige film, waarbij de beelden zo realistisch zijn dat je geen enkel moment het gevoel hebt te kijken naar een geheel digitale wereld. Gelukkig koos Disney ervoor de film, net zoals die in de bioscoop te zien was, een hoogwaardige Blu-ray uitgave te geven, met als gevolg prachtige beelden en audio en prima extra's. Overigens krijgt The Jungle Book een vervolg, en heeft Disney nog 17 andere live-action sprookjes gepland.