"The Matrix Reloaded en Revolutions waren één grote ellende om te maken"

"The Matrix Reloaded en Revolutions waren één grote ellende om te maken"

Voormalig crewlid doet een boekje open over de werkmethodes.

The Matrix is en blijft voor velen één van de beste scifi-films ooit gemaakt. Diens sequels Reloaded en Revolutions werden wat minder ontvangen, maar hebben nog steeds hun momenten in de zin van voortreffelijke actiescènes. Mede verantwoordelijk daarvoor was cameraman Bill Pope die de hele trilogie op beeld vastlegde.

Hij zal, in tegenstelling tot veel terugkerende crewleden, deze keer niet het camerawerk verzorgen voor het aankomende The Matrix 4 vanwege zijn verplichtingen bij Marvel's Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings. Maar diezelfde Pope geeft in de podcast van collega Roger Deakins ook nog een andere reden waarom hij het project laat schieten:

"Alles wat goed was aan de eerste ervaring, was niet goed aan de laatste twee. Er was TE veel druk. In mijn hart vond ik ze niet leuk. Ik vond dat we een andere richting op moesten gaan en er onstond wrijving met veel persoonlijke problemen en volgens mij kwam dat over op het scherm.

De Wachowski's hadden in een boek van Stanley Kubrick gelezen: "Acteurs moet je verslijten voor natuurlijk spel". Dus deden we telkens 90 takes! Soms wil ik Kubrick echt opgraven en hem vermoorden. Zo'n lange shoot van 276 dagen is geestdodend en verdooft de film. Er zit een limiet aan".

Fun Fact: Wellicht is dit de reden dat Pope nog nooit met een grote naam als regisseur David Fincher heeft samengewerkt, want ook die staat bekend als de ultieme perfectionist die niet tevreden is met 99%.

John Toll
Inmiddels zijn de opnames van The Matrix 4 (release vooralsnog in 2022) weer hervat met John Toll achter de lens. Zeker geen verkeerde vervanger, want hij stond eerder aan het roer van spektakelfilms als Braveheart, The Thin Red Line, The Last Samurai, Iron Man 3 en Jupiter Ascending.

NieuwsFilm

meest populair