Algemeen

"The Matrix Reloaded en Revolutions waren één grote ellende om te maken"

Voormalig crewlid doet een boekje open over de werkmethodes.

door Arjen Rooseboom om 12:31 in Algemeen
The Matrix is en blijft voor velen één van de beste scifi-films ooit gemaakt. Diens sequels Reloaded en Revolutions werden wat minder ontvangen, maar hebben nog steeds hun momenten in de zin van voortreffelijke actiescènes. Mede verantwoordelijk daarvoor was cameraman Bill Pope die de hele trilogie op beeld vastlegde.

Hij zal, in tegenstelling tot veel terugkerende crewleden, deze keer niet het camerawerk verzorgen voor het aankomende The Matrix 4 vanwege zijn verplichtingen bij Marvel's Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings. Maar diezelfde Pope geeft in de podcast van collega Roger Deakins ook nog een andere reden waarom hij het project laat schieten:

"Alles wat goed was aan de eerste ervaring, was niet goed aan de laatste twee. Er was TE veel druk. In mijn hart vond ik ze niet leuk. Ik vond dat we een andere richting op moesten gaan en er onstond wrijving met veel persoonlijke problemen en volgens mij kwam dat over op het scherm.

De Wachowski's hadden in een boek van Stanley Kubrick gelezen: "Acteurs moet je verslijten voor natuurlijk spel". Dus deden we telkens 90 takes! Soms wil ik Kubrick echt opgraven en hem vermoorden. Zo'n lange shoot van 276 dagen is geestdodend en verdooft de film. Er zit een limiet aan".

Fun Fact: Wellicht is dit de reden dat Pope nog nooit met een grote naam als regisseur David Fincher heeft samengewerkt, want ook die staat bekend als de ultieme perfectionist die niet tevreden is met 99%.

John Toll
Inmiddels zijn de opnames van The Matrix 4 (release vooralsnog in 2022) weer hervat met John Toll achter de lens. Zeker geen verkeerde vervanger, want hij stond eerder aan het roer van spektakelfilms als Braveheart, The Thin Red Line, The Last Samurai, Iron Man 3 en Jupiter Ascending.

12 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Master Of Films

Avatar

The Matrix Reloaded en Revolutions waren één grote ellende om te zien. Zeer blij dat The Matrix geen open einde hebt, en gewoon kan (her)kijken zonder Reloaded en Revolutions. Daartegen was The Animatrix wel een leuke bonusje voor The Matrix.

ThysRomani

Avatar

"Soms wil ik Kubrick echt opgraven en hem vermoorden"

Hahahaha hilarisch!

milo007

Avatar

Ik geloof wel dat het er druk aan toe ging. Een vervolg maken op een instant klassiekr als The Matrix kan nooit rustig zijn. Volgens mij hebben de Wachowski's er slecht aan gedaan om de vervolgen zelf te regisseren. Ze hebben hun opmars in Hollywood eigenlijk zelfhandig verknoeit.

eltorro

Avatar

Werken met veel takes is voor de ene persoon fijn en voor de ander minder. Dit lijkt me geen reden dat de opnamens echt een 'hell' waren, het was gewoon niet zijn manier van werken.

Acteurs die hebben samengewerkt met David Fincher hebben bijvoorbeeld aangegeven dat de vele takes erg bevrijdend werken. Ze hebben namelijk meer de ruimte om fouten te maken en zijn daarom relaxer.

Interessant onderwerp dit 'werkwijzen regisseurs'. Misschien kan Filmtotaal hier vaker wat mee doen.

Artificialis

Avatar

Reloaded en Revolutions waren topvermaak. De actiescènes, set pieces, muziek en verdieping van de digitale wereld had zeker een hoge entertainmentwaarde. Het mysterie dat hierdoor verdween was in de tweede helft van The Matrix natuurlijk ook al verloren gegaan. Neo die op volle kracht zijn tegenstanders domineert is een mooi contrast met zijn kwetsbare positie in het origineel.

Master Of Films

Avatar

eltorro "Acteurs die hebben samengewerkt met David Fincher hebben bijvoorbeeld aangegeven dat de vele takes erg bevrijdend werken. Ze hebben namelijk meer de ruimte om fouten te maken en zijn daarom relaxer."

Zou het?

For his latest film, “Mank” which is due out on Netflix later this year, star Amanda Seyfried says David Fincher shot 200 takes of a single scene, taking an entire week.

“I was part of scenes with tons of people in it and we would do it for an entire week,” Seyfried says of her part in the film. “I can’t tell you how many takes we did, but I would guess 200, maybe I could be wrong and could be way off. Um, I could be underestimating by five days of one scene when I didn’t have one line… ‘You think I can just relax?’ No, because there are probably about nine or 10 different camera angles that had been on me at one point.”


Daartegen noemde Jeff Cronenweth (cinematographer van o.a. Gone Girl, The Social Network & Fight Club) zijn werkmethode nogal 'onderwijzend'.

Steve-O

Avatar

Ik vind Reloaded en Revolutions heerlijk maar de eerste film blijft de beste van de drie.

Pascal08

Avatar

Ik vond de vervolgen misschien wel beter dan het origineel.

Bintzak

Avatar

Volgende week vakantie maar eens deze films weer opnieuw bekijken, jointje erbij om goed in de film op te gaan.

Jeroen Pasman

Avatar

Niet alléén om te maken, ook om naar te kijken !

Maac

Avatar

De twee vervolgen zijn geen meesterwerken zoals het eerste deel, maar ik heb ze nog vaak gekeken. Ik heb me nooit kunnen vinden in de kritiek.

centr1no

Avatar

@ Master of Films & eltorro
Het komt maar zeer zelden voor dat iemand openlijk commentaar geeft op de werkwijze van een (nog levende) regisseur omdat dat gelijk staat aan carrière zelfmoord.

milo007 "Ze hebben hun opmars in Hollywood eigenlijk zelfhandig verknoeit."
Denk het niet. In ieder geval niet met de 2 Matrix vervolgen. Die hadden namelijk een prima opbrengst en dat is wat telt.
Speed Racer en hun latere projecten Cloud Atlas en Jupiter Ascending waren net wat te 'niche' voor het grote publiek en mistten een echt pakkend concept zoals The Matrix dat wel had waardoor de inkomsten achterwege bleven.

NieuwsFilm

meest populair