Mijn Avonturen door V. Swchwrm

Mijn Avonturen door V. Swchwrm (2012)

Deze familiefilm gebaseerd op het boek van Toon Tellegen is een achtbaanrit van filosofische associaties en de geniale fantasie van een jonge schrijver.

Leestijd: 3 min 29 sec
Regie: Froukje Tan | Cast: Dennis Reinsma (Swchwrm), Hans Dagelet (Opa), Georgina Verbaan (Koningin), Yara Brand (Madeleine), René van ’t Hof (Meester), Marjan Luif (Agent), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2012

Het is altijd prettig als een film niet in een hokje te stoppen valt. Het maakt hem voor een producent wellicht lastig te marketen, maar op papier onverenigbare genres kunnen zeer geslaagde combinaties opleveren. Neem nou het van eigen bodem afkomstige Mijn Avonturen door V. Swchwrm, een verfilming van het gelijknamige kinderboekenweekgeschenk van succesauteur Toon Tellegen. Na het serieuze en intense Links is het de tweede speelfilm van Froukje Tan, die arthouse en familiefilm met elkaar tracht te versmelten. Tellegen gooide er ook nog een flinke bak filosofie tegenaan, wat de zaak eigenlijk alleen nog maar riskanter maakt. Het resultaat van deze onvoorstelbare hybride is een originele en pakkende feelgoodfilm waarin complexe thema’s op behapbare en creatieve wijze verwerkt zijn.

V. Swchwrm (dat je zo'n beetje uitspreekt als 'Sjroem') is het pseudoniem van een schrijver in de dop. Het negenjarige jochie dat erachter schuilgaat, wil met zijn boeken de wereld veranderen. Het is de bedoeling dat na het lezen van zijn pennenvruchten de mensheid voorgoed ophoudt met oorlog voeren en ziek worden. De laatste zin van zijn schrijversdebuut heeft Swchwrm al: “en toen begon het te sneeuwen”, maar alles hangt af van de eerste zin die maar niet op wil komen borrelen. Zijn inspiratie haalt de basisscholier uit zijn directe omgeving en vooral zijn fantasie. Zo bemoeit de Koningin zich tegen zijn werk aan door hem regelmatig op te komen zoeken en haar commentaar te leveren. Swchwrm vindt nog de meeste steun bij Madeleine, het mooiste meisje van de klas, en zijn opa.

Het grootste probleem dat Tan zal moeten overwinnen is dat de kids in de leeftijd van de hoofdpersoon misschien het verhaal wel een tikkeltje te moeilijk kunnen vinden. Toch kunnen ouders hun kroost gerust achter hun spelcomputer vandaan sleuren en meenemen naar de bioscoop. Swchwrm prikkelt de fantasie van kinderen en nodigt ze uit om mee en door te denken. Misschien denken volwassenen wel geheel ten onrechte dat kinderen alles maar moeten snappen om de aandacht vast te kunnen houden. Er is namelijk ook nog zoiets als de ongrijpbare verwondering, waar Tan dan ook aan appelleert.

De creatieve geest van Swchwrm, wiens echte naam we nooit te weten zullen komen, gaat werkelijk alle kanten uit, wat uitmondt in een onvoorspelbare achtbaanrit van associaties en spitsvondigheden. Hierbij wordt de vraag wat echt is en wat verzonnen compleet overboord gegooid en afgeserveerd als niet ter zake doende. Ook Swchwrm zelf heeft nog geen idee wat hij allemaal aanmoet met de stortvloed aan ideeën die in zijn hoofd opkomen.

De bijrollen, die worden ingevuld door grote namen, weten de bizarre belevingswereld van de jonge schrijver door de diverse episodes van zijn artistieke zoektocht te leiden. Zo stelt de verwende Koningin in de vorm van Georgina Verbaan onze jonge held voor de opdracht om alle oorlogen en sterfgevallen de wereld uit te helpen en ook nog eens vijf minuten op zijn hoofd te gaan staan. Als Swchwrm zijn ouders verloren heeft, gaat de jongen langs bij de politie, vertegenwoordigd door Marjan Luif, die hem bijstaat in zijn zoektocht. Hij moet ze toch ergens gelaten hebben? Swchwrms meester raakt helemaal van slag als hij zijn mooie nieuwe collega ziet en weet opeens niets meer zeker van wat hij zijn klas wil bijbrengen. Het zijn slechts enkele vermakelijke voorvallen die dit hartelijke familieavontuur cachet geven.

Dennis Reinsma heeft de hoofdrol met een kinderlijke verwondering op zijn schouders genomen zonder irritant, pedant of te oud voor zijn leeftijd over te komen. Tan laat al na twee speelfilmprojecten zien zich thuis te voelen in compleet verschillende genres. Dat geldt eveneens voor scenarist Helena van der Meulen, want in de bioscoop draait momenteel ook het door haar neergepende Hemel. Net als in het werk van Tellegen, die in een cameo als beroemde schrijver nog even voorbij komt, hebben de makers zich niet bezig gehouden met de oninteressante vraag of Swchwrm nu voor kinderen, volwassenen of allebei bedoeld is. Dit onalledaagse familieavontuur is door de gedurfde insteek en creatieve uitvoering met weinig te vergelijken.