Absolutely Fabulous: The Movie (2016)

Het vreemdste vriendinnenstel van Groot-Brittannië lijkt de moord op Kate Moss op hun geweten te hebben en slaat op de vlucht. Een lange aflevering van de populaire komedieserie.

Leestijd: 3 min 22 sec
Regie: Mandie Fletcher | Cast: Jennifer Saunders (Edina Monsoon), Joanna Lumley (Patsy Stone), Julia Sawalha (Saffron), Jane Horrocks (Bubble), Chris Colfer (Chris), Celia Imrie (Claudia Bing), Mark Gatiss (Joel), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2016

Leuk weetje voor op een verjaardag: het personage Patsy Stone, type opgestoken blond haar, kettingrokend, cokesnuivend en naar eigen zeggen niet meer gegeten sinds 1973, ontstond toen serieus actrice Joanna Lumley als een voorloper van haar alter ego een interview gaf in de talkshow van de Amerikaanse comédienne Ruby Wax. Pas later ontstond de serie Absolutely Fabulous, het geesteskind van Jennifer Saunders. Leuk weetje daarover is weer dat de komedieserie ontstond uit een sketch van French & Saunders, waarbij de personages anders heetten maar het concept van een volwassen dochter en een kinderlijke moeder al aanwezig was. Zoals bij wel meer sitcoms is Patsy als sidekick eigenlijk veel geslaagder dan hoofdpersoon Edina Monsoon. Ab-Fab, zoals het in de volksmond heet kwam voor het eerst op de buis in 1992 en kent in totaal zes seizoenen en een aantal specials. De serie was op haar hoogtepunt in de derde reeks. De revival die in 2001 begon, was van beduidend lagere kwaliteit. Ditzelfde mag gezegd worden van de eerste (en hopelijk laatste) bioscoopfilm rond de serie. Sommige dingen lijken misschien een goed idee, maar moet je gewoon met rust laten.

Tja, want wat moet je nou zeggen van Ab-Fab: The Movie anders dan dat het een pijnlijk gevalletje vergane glorie is. Bedenkster, schrijfster en hoofrolspeelster Saunders had beduidend meer geld te besteden, maar dat is vooral gaan zitten in grotere sets en meer locaties. Leuk om te zien wat het uitzicht is vanuit de beroemde keuken, maar Saunders had het hogere budget beter kunnen besteden aan een heel legertje geslaagde scenaristen. Zoals wel vaker het geval is bij televisieseries die het tot film schoppen, hebben we ook hier te maken met een aaneenschakeling van losse sketches. Deze bestaan uit veel gênante valpartijen, misverstanden, veel te grote ego’s en aan elkaar gelijmd met eindeloze hoeveelheden ‘sweety darlings’. Nog wel een aardige toevoeging is Chris Colfer, de getalenteerde Glee-ster als huisvriend en manusje-van-alles.

Kapstok voor dit alles is een mager verhaaltje over Eddie die haar uiterste best doet om een boek uit de grond te stampen over haar leven en carrière als pr-dame van de sterren. Niemand zit echter te wachten op haar memoires en Edina heeft nog steeds niet door dat haar concullega’s haar dulden, maar eigenlijk een hartgrondige hekel aan haar hebben. Edina krijgt veel voor elkaar vanwege haar brutale inslag en het gigantische bord voor haar kop. Dan doet het gerucht de ronde dat Kate Moss zonder vertegenwoordiging zit. Op een decadent feestje probeert Eddie, met hulp van haar kleindochter de aandacht van het topmodel te vangen, maar dat loopt uit op een ongeluk waarbij Moss in de Thames belandt. In een poging haar blaam te zuiveren en de publiciteit te ontlopen, reist Edina met beste vriendin Patsy naar Zuid-Frankrijk.

Er doet zich het merkwaardige feit voor dat Patsy als personage een veel grotere ontwikkeling doormaakt dan haar partner in crime Edina. Zo mag ze zelfs nog even door als transgender om zo een rijke adellijke dame aan de haak te slaan. Er wordt een blik aan bekende koppen, van Stella McCartney tot Baby Spice Emma Bunton en van zangeres Lulu tot Mad Men-ster John Hamm opengetrokken, maar deze lijken enkel aanwezig om de grote leegtes op te vullen. Ook bij deze verfilming van een televisieserie moeten we niet alleen constateren dat het op de buis allemaal veel leuker was, maar vooral dat het oprekken van een aflevering naar speelfilmlengte simpelweg niet werkt. Deze poging om een populaire Bitse sitcom naar het grote doek te brengen is hopeloos mislukt. Hierbij is er een belangrijke parallel te ontdekken tussen de levens van de dames en deze bioscoopfilm: het moet er allemaal gelikt en glamoureus uitzien, maar het is opgeklopte onzin. Absolutely Fabulous: The Movie doet de naam dus geen eer aan. Nou ja: een film is het wel, dus die toevoeging klopt.