A Matter of Trust

A Matter of Trust (2022)

Vijf onsamenhangende verhaallijnen draaien om vertrouwen in dit Deense drama. Niet elk verhaal beklijft.

Leestijd: 2 min 24 sec
Regie: Annette K. Olesen | Scenario: Marie Louise Käehne en Annette K. Olesen | Cast: Tryne Dyrholm (Eva), Morten Hee Anderson (Simon), Sofie Juul Blinkenberg (Maja), Ene Øster Bendtsen (Karina), Jakob Cedergren (Adam), Emil Aron Dorph (Emil), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2022

De mozaïekfilm, waarin vele personages meerdere verhalen bevolken, is nog steeds mateloos populair. Niet elke mozaïekfilm kan tippen aan het niveau van Magnolia of Crash, maar het is makers te prijzen als ze op ingenieuze wijze verschillende verhaallijnen met elkaar weten te verweven.

Dat is niet het geval in het Deense drama A Matter of Trust. Net een beetje moeite en met hulp van de Engelse titel is het thema 'vertrouwen' te halen uit de vijf gepresenteerde verhaallijnen. Ze staan op zichzelf en draaien om mensen in moeizame situaties (zowel komisch als dramatisch) waarin ze het vertrouwen in zichzelf en van anderen moeten zien te winnen en vast te houden.

We beginnen met arts Eva die uitgeprocedeerde vluchtelingen begeleidt bij hun terugkeer naar Afghanistan. Al in de vertrekhal krijgt ze te maken met hartverscheurende taferelen. Verder is er een stel dat een AirBnB boekt om vreemd te gaan maar de veel te nieuwsgierige eigenaresse van zich af moet zien te houden.

Het pasgetrouwde stel Simon en Maja gaat naar de begrafenis van een oud-studiegenoot en dan is er nog de jonge Emil die per ongeluk een dickpic naar de halve school stuurt en daarna spijbelt en de bescherming van een begripvolle leraar zoekt. Tot slot zien we een jong meisje met een blauw oog en haar moeder slenteren langs het strand. Zijn ze voor iemand op de vlucht en wat heeft zich dan afgespeeld?

A Matter of Trust bevat een vijftal korte plots bedacht door net zo veel Deense auteurs en bewerkt door de regisseur en medescenarist. De onderlinge samenhang is met wat fantasie thematisch te noemen. Doordat filmmaker Annette K. Olesen de verhalen met elkaar versnijdt wekt ze de indruk dat we verbanden en parallellen moeten zien te ontdekken. Je bent erop bedacht dat een personage van de ene verhaallijn een link heeft met de anderen.

Wat sfeer en toon betreft lopen de verhalen sterk uiteen. Het seksende stel dat geen rust gegund wordt, roept vooral komische situaties op. De meereizende arts moet zich staande zien te houden tussen vluchtelingen die nog liever de dood opzoeken dan naar hun land van herkomst te moeten.

De emotionele lading is het hoogst bij de scholier die zich schaamt voor zijn actie en zich hierdoor op glad ijs begeeft. Toch komen sommige auteurs niet verder dan het schetsen van een vignette, waarbij het beroep op de fantasie en invullingsvermogen van de kijker een brug te ver is. Doordat de kwaliteit en impact van de verhalen zo sterk uiteenlopen kun je A Matter of Trust moeilijk als anders kwalificeren dan een rommelig gezap tussen veelal onaffe situaties waarvan de kwaliteit sterk uiteenloopt.