'Scoop': een indringende film over het BBC-interview met prins Andrew en zijn vriendschap met een kinderpooier

'Scoop': een indringende film over het BBC-interview met prins Andrew en zijn vriendschap met een kinderpooier (2024)

Het is altijd een goed moment om over Epstein en alle zaken daaromtrent te praten.

Leestijd: 3 min 54 sec
Regie: Philip Martin | Scenario: Geoff Bussetil, Peter Moffat| Cast: Billie Piper (Sam McAlister), Rufus Sewell (prins Andrew), Gillian Anderson (Emily Maitlis), Keeley Hawes (Amanda Thirsk), Connor Swindells (Jae Donnelly), Kate Fleetwood (Annette Witheridge)| Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2024

Koningshuizen: je kunt niet me ze, maar ook niet... oh wacht, de wereld kan eigenlijk prima zonder ze. Zeker als er zulke onverkwikkelijke praktijken aan het licht komen als die van de Engelse 'Party Prince' Andrew en zijn vriendschap met de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein. Het BBC-programma Newsnight wist Andrew in 2019 te strikken voor een exclusief interview: het was de eerste en enige keer dat hij zich publiekelijk over de zaken uitliet. Scoop laat de aanloop en afloop van dit beruchte interview zien door te focussen op de betrokkenen bij de BBC, de koninklijke persvoorlichting en op de prins zelf.

Deze gedramatiseerde versie van de gebeurtenissen is gebaseerd op het boek Scoops, geschreven door voormalig BBC-journalist Samantha McAlister, die zichzelf een grote rol toedicht in de totstandkoming van het interview en ook het hoofdpersonage van de film is. We zien Sams journalistieke gedrevenheid, overleg met contactpersonen van het koninklijk huis en vangen ook glimpen van haar privéleven op en de impact die haar werk daarop heeft.

Het zou makkelijk zijn om Sam, die door de machinaties bij de BBC-redactie op een gegeven moment op een zijspoor wordt gezet, als de heldin van dit verhaal te zien, maar Scoop gaat genuanceerd om met de morele kwesties. De film besteedt aandacht aan de motieven, de acties en vooral de tekortkomingen van alle betrokkenen. We zien de verschillende kanten van Sam, van hoofdredacteur Amanda Thirsk, interviewer Emily Maitlis en koninklijk persofficier Annette Witheridge. De enige die er echt ondubbelzinnig bekaaid vanaf komt is Andrew.

Andrew is de prins met de vlotte babbel die mensen voor zichzelf inneemt, maar ook dat is eigenlijk iets negatiefs. Annette, die vanuit het koningshuis het interview regelt, is er door de 'charmes' van de prins van overtuigd dat het een goede zaak is om Andrew de natie te laten zien dat hij deugt en bereidt het interview minutieus met hem voor. Maar de prins deugt natuurlijk níet. Hij is een leugenaar en eigenlijk alleen maar een groot kind, die denkt dat hij met een fabricatie van het verleden wel wegkomt. Hier is onrecht in het spel.

De verontwaardiging van de kijker richt zich op Andrew, maar ook op de persvoorlichters en het team van de BBC, dat wellicht toch niet het onderste uit de kan haalt. De film wakkert deze gevoelens aan, maar laat ook steeds zien dat dit hele proces mensenwerk is. Soms lopen de dingen niet zoals je wilt en beoordelingsfouten maakt iedereen. In die zin is Scoop geen belerende film, al blijft uiteindelijk wel overeind staan dat het team van Newsnight er goed aan heeft gedaan om de prins te interviewen en zo "de machtigen ter verantwoording te roepen en de zwakken een stem te geven."

Regisseur Philip Martin (The Crown, Catherine the Great) biedt in Scoop enerzijds een minutieuze reconstructie van de gebeurtenissen, maar deinst ook niet terug voor fictieve invulling en scènes die zuiver het dramatisch effect dienen. We zien Andrew een kamermeisje terecht wijzen wegens het niet goed ordenen van zijn pluche beesten en interviewer Emily krijgt een briljante ingeving in het park door een gesprek over haar hond bijvoorbeeld. De mix van feiten (waarover ook nog gedebatteerd kan worden) en fictie werkt prima. Zeker voor wie niet precies op de hoogte is van de hele affaire is Scoop een zowel spannende als ingetogen film.

Billie Piper in de hoofdrol is zeer expressief. De warmbloedige Sam is venijnig naar haar collega's toe, maar als een kind zo opgewonden als ze voor de eerste keer in Buckingham Palace wordt uitgenodigd. Ze moet teleurstellingen verwerken, maar viert ook haar triomf. Piper legt het er soms wat dik bovenop, maar dat vergroot alleen maar de betrokkenheid van de kijker, zelfs als ze in het verhaal een stapje terug moet doen. Gililan Anderson als de interviewer en Rufus Sewell als Andrew spelen publieke figuren, maar hun vertolkingen bieden genoeg dramatiek om er geen saaie imitaties van te maken.

Het lijkt een nogal willekeurig moment om nu - vijf jaar later - weer de aandacht op het befaamde Newsnight-interview te vestigen. Andrew zegt zelf in het interview dat er geen goed moment is om over "mr. Epstein en alle zaken daaromtrent" te praten. Zoals bij zoveel dingen, heeft de prins het daarmee faliekant bij het verkeerde eind. Corrumperende macht en de rol van de media om die bloot te leggen doen altijd ter zake. Deze indringende film brengt dat nog maar eens onder de aandacht.

Scoop is te zien bij Netflix.