Rumspringa - Ein Amish in Berlin [Netflix]

Rumspringa - Ein Amish in Berlin [Netflix] (2022)

Een weinig indrukwekkende 'bromcom' over een student en zijn nieuwe Amish-huisgenoot, die tot ontplooiing komt in Berlijn.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Mira Thiel| Scenario: Nika Heinrich, Oskar Minkler, Mira Thiel | Cast: Jonas Holdenrieder (Jacob), Timur Bartels (Alf), Rauand Taleb (Bo), Gizem Emre (Ina), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2022

De Amish staan bekend als een strenggelovig volk uit de VS, die schuw zijn voor het moderne leven, technologie en seks voor het huwelijk. Precies alles wat je overboord kan gooien tijdens 'rumspringa': een overgangsritueel naar volwassenheid. In de gelijknamige Netflix-film wordt deze traditie omgedoopt tot een soort 'spring break' voor Amish, waarbij de verlegen Jacob vertrekt van zijn boerderij en in het wilde leven van Berlijn belandt.

Jaloers kijkt Jacob naar de imposante baard van zijn vader. Over hoeveel tijd zal hij ook een vrouw mogen huwen en zijn baard laten staan? Aan het begin van de film vindt de naïeve Jacob zichzelf klaar voor het volwassen leven. Maar als hij zijn veilige Amish-gemeenschap in de Verenigde Staten verlaat om in Duitsland zijn roots te ontdekken, merkt hij al snel dat het leven in de grote stad heel anders is dan wat hij gewend is.

Als een verloren lammetje weet Jacob niet wat hij met zichzelf in Berlijn aan moet, en binnen een mum van tijd wordt de plattelandsjongen beroofd door drie tieners. Gelukkig is daar zijn reddende, gespierde engel Alf om hem uit deze penibele situatie te redden. Zo ongeloofwaardig als het in dit slag films gaat, zijn de twee mannen binnen één dag de beste bro's en elkaars huisgenoten.

De film start als een partyfilm met een Amish-hoofdpersoon, maar strandt al gauw in een reeks soapy gebeurtenissen, zoals feestjes, break-ups en het leren van handshakes. Berlijn functioneert, net als Amsterdam in praktisch elke Nederlandse romcom, als een progressief centrum waar alles gebeurt en iedereen wil wonen. De formule van de nieuwkomer op deze plek is welbekend uit het romcomgenre en brengt ook hier niet veel nieuws.

Jacob wordt gelukzalig in het yuppenbestaan meegetrokken maar blijft tijdens dit proces een verbazingwekkend leeg personage. De Amish komen er in de film vanaf als een stel achtergestelde buitenbeentjes. De waarden die Jacob van huis uit heeft meegekregen worden gebruikt om andere lege personages tegenover ethische vraagstukken te zetten. Maar tegelijkertijd wordt de Amish-cultuur ook ingezet om een lijst aan zondes voor Jacob af te kunnen strepen, die hij allemaal samen met de Berlijners mag begaan.

Tegen het einde van de film probeert men het allegaartje van dramatische poeha, dat het plot moet voorstellen, nog te redden door plots een halve bromance te ensceneren tussen Jacob en Alf. Ze hebben ruzie, gaan weg, komen weer bij elkaar op het vliegveld en Jacob krijgt een kusje op zijn wang. Hij gaat voorlopig nog niet terug naar de boerderij en blijft in Berlijn. De wereld is mooi opgenomen, maar ook niet veel meer dan dat.

Rumspringa - Ein Amish in Berlin is te zien bij Netflix.