Rambo: Last Blood (2019)

Rambo heeft misschien zijn trauma's overwonnen, maar lijkt zijn identiteit te zijn kwijtgeraakt.

door Thierry Verhoeven om 00:04 in RECENSIES
Rambo: Last Blood poster
Regie: Adrian Grunberg | Cast: Sylvester Stallone (John Rambo), Paz Vega (Carmen Delgado), Adriana Barraza (Maria Beltran), Sergio Peris-Mencheta (Hugo Martínez), Yvette Monreal (Gabrielle), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2019

Sylvester Stallone begint zo onderhand een meester te worden in valse eindes. Een goede tien jaar geleden leek het er nog op dat hij eindelijk afscheid had genomen van zijn twee bekendste personages. Rocky Balboa en John Rambo kregen in respectievelijk 2007 en 2008 door Stallone geschreven en geregisseerde films met hun naam als titel, die allebei eindigden op een toon die leek te impliceren dat we ze niet meer terug zouden zien. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus zagen we Rocky Balboa recentelijk al een comeback maken in de Creed-films en mag nu ook John Rambo weer opdraven in Rambo: Last Blood. Die titel lijkt ernaar te hinten dat dit vijfde deel zijn laatste film zal worden, maar met Stallone weet je dat maar nooit.

Maar wat valt er vandaag de dag nog te doen met iemand als Rambo? In First Blood (uit de tijd dat de naam van het hoofdpersonage nog niet in de titel zat) werd hij opgevoerd als een Vietnamveteraan die zodanig door oorlog was gevormd dat hij nooit meer echt thuis kon komen. Vandaar dat in de vervolgdelen dit eenmansleger dan maar op Amerika's vijanden werd losgelaten. Een vrij bizarre ontwikkeling na het vrij sobere eerste deel, maar in de jaren tachtig kwam je met dergelijke nonsens nog wel weg. Het hielp in ieder geval dat tussen al het krankzinnige wapengekletter thematisch een klein beetje werd ingehaakt op het collectieve Vietnamtrauma waar de Verenigde Staten destijds nog steeds mee worstelden. Maar het land is inmiddels een paar oorlogstrauma's rijker en wel een beetje uitgekeken op onverslaanbare supersoldaten, dus wat te doen? Simpel: gewoon hedendaagse actiefilms kopiëren!

Want jawel, Rambo: Last Blood heeft niets meer van doen met oorlogstrauma's of ondoordachte militaire interventies, maar is domweg een ongeïnspireerde Taken-kloon, waarin de aanwezigheid van John Rambo puur incidenteel is. We treffen hem aan waar de vierde film hem voor het laatst toonde: op de ranch in Arizona waar hij ooit opgroeide. Toch nog een beetje thuisgekomen dus. Hij slijt zijn oude dagen in gezelschap van een Mexicaanse dame en haar kleindochter Gabrielle, voor wie Rambo de surrogaatoom mag uithangen. Aan dit vredige bestaan komt een einde wanneer de rebelse tiener de wijze raad van de man des huizes in de wind slaat om in Mexico haar vader te zoeken. Binnen de kortste keren is ze een seksslavin, zodat Rambo aan de bak mag om de jongedame op te sporen en alle boosdoeners op gruwelijke wijze om te brengen.

Gesneden koek dus, maar voor een pretentieloze actiefilm is het al decennia door gruwelijk geweld geplaagde Mexicaanse grensgebied niet bepaald een fijne setting om een supersoldaat in los te laten. Nu waren delen twee en drie ook niet vies van plat Amerikaans machismo, maar door de haast absurdistische actiescènes konden die films nog worden bekeken als tamelijk onschuldig vermaak. Maar net als de vorige film zwelgt dit vijfde deel in een serieuze toon die al het plezier in de weg zit. De hoge dosis gruwelijkheid laat zich maar moeilijk combineren met de bijna cartooneske schurken, die overigens na enige provocatie door Rambo direct zwaarbewapend in colonne de grens over komen rijden. Naar verluidt is Stallone geen liefhebber van de politiek van Donald Trump, maar er is waarschijnlijk geen enkele film die sterker pleit voor diens plan een enorme muur aan de Mexicaanse grens te bouwen.

In een van de trailers voor Rambo: Last Blood wordt openlijk de associatie gezocht met Logan, de subversieve superheldenfilm die volop inspiratie putte uit het westerngenre. Die associatie is nogal vergezocht, maar hint wel naar wat de film had kunnen zijn. In sommige shots oogt Rambo immers nogal als een oude cowboy die het Wilde Westen heeft overleefd, maar nooit helemaal gewend is geraakt aan de opgerukte beschaving. Maar wat Logan sterk maakte, was vooral de kwetsbaarheid van de hoofdpersoon. Daar is in Rambo: Last Blood weinig van te merken. Heeft zijn hoge leeftijd misschien enige weerslag op zijn krijgskunde? Heeft de vredige leefstijl van de afgelopen tien jaar hem enigszins verzwakt? Nee, hoor. Elk schot is gewoon in de roos. Niets om je zorgen over te maken. Rambo is nog steeds het effectieve eenmansleger van weleer.

Helaas werkt ook de toon niet mee. Voor een neo-western zouden de openingsscènes lekker loom moeten zijn, maar de film heeft de grootst mogelijke haast om maar aan de actie te beginnen. Aldus is er constant opzwepende muziek en komt iedere scène direct tot zijn punt. In plaats van conversaties wat ademruimte te gunnen, vertellen personages elkaar direct wat het plot ze opdraagt. Want God verhoede dat je non-verbaal zou moeten opmaken dat Rambo aan het meisje gehecht is... Wat overigens begint als Taken, wordt halverwege heel even John Wick om te eindigen als Skyfall. En het moet gezegd: de actie in deze derde akte is lang niet onaardig. Degelijk gefilmd en dusdanig voorzien van creatieve kills dat je de ontsierende computeranimatie bijna zou vergeven. Maar toch bevat de weg naar dit eindspel zo veel narratieve hobbels dat het moeilijk blijft er echt met volle teugen van te genieten.

17 Reacties

SAS1982

Gewoon verstand op nul en gaan met die banaan. Ik ga Rambo kijken in iedere geval kijken

Civilian Supreme

Maar wat ik wil weten, is deze net zo goed als Escape plan 2 en 3?

Was al een beetje bang dat het ern standaard actiefilmpje ging worden maar de recensent lijkt niet zo weg te zijn van deel 4 en die vind ik juist geweldig(op wat cgi na)

Barwin

Juist. Zó hoort Rambo dus te zijn. Platte actie. Verstand moet niet te veel de boventoon gaan voeren hé... Weekend maar eens naar de bios...

Robbie66

Wie was vanavond bij RTL Boulevard (de 19de september) die kale eikel die het einde van Rambo 5 even verklapt?
En bedankt.
Ik ben hier zwaar pissed over!!!
Ieder zijn mening maar dit doe je toch niet?
Wat een oetlul zeg!

neo123

Maxim Hartman, tja wat die daar nou deed voor een review , typisch RTL Boulevard.

Richard1977

Wat deze recensent lijkt te vergeten is dat het karakter Rambo verder uitgediept wordt en meer en meer duidelijk wordt dat hij lijdt aan PTSD. Voor Rambo is het in z’n hoofd altijd oorlog ( PTSD) en er is duidelijk sprake van onrust in zijn hoofd. Herbelevingen uit de oorlog en associatie hiermee lopen soms op agressie uit. Dit is geloofwaardig ( vraag maar aan veteranen met PTSD die te maken hebben gehad met geweld en onrechtvaardigheid ). Niet om het geweld om om het onrecht wat hem is aangedaan en de trauma’s die hiermee gepaard gaan. Rambo kan moeilijk aarden in deze maatschappij en dacht rust te vinden op de ranch. Dit verwijst wel degelijk naar “ first blood”. Er zijn nog wel meer verwijzingen te vinden naar de vorige film te vinden. De agressie en het geweld in deze film is verre van films als Taken en dergelijke. Hoewel het geweld over de top is, deed het mij eerder denken aan “ Angel has Fallen“ . Ook hier is er sprake van een vader ( van de hoofdrolspeler ) die lijdt aan PTSD en er alles aan doet om zichzelf en andere te beschermen. Hoewel het geweld in deze anders is als in de vorige films en is een waardig vervolg. Aanrader en voor mij persoonlijk beter dan Escape plan 3 .

Richard1977

Oh en in actiefilms is het geweld veelal over the top ..... verkoopt beter. ????

benoman

Deze recensent moet maar snel zijn ontslag brief aan gaan leveren. Want hij slaat de plank volledig mis. En benoemd zijn meningen als feiten. Als je deze film niet goed vond, kan je beter geen films meer gaan kijken en ander werk gaan zoeken. Wat een onzin!

benoman

@richard1977 jij snapt hem

Pronk47

Gisteren gezien,en ik ben het wel eens met de recensent behalve dat hij van mij 3 sterren krijgt.
Deze film heeft weinig meer te maken met een Rambo film behalve dat Stallone en bij de aftiteling flashback's er in zitten,en hij begon goed en dat gedeelde in Mexico was ook mooi gedaan,tot het moment dat de boeven op de ranch waren voor mijn gevoel ging het te snel en had Rambo het te makkelijk en het was ook wel leuk om te zien hoe hij ze een voor een omlecht behalve de laatste badguy dat was weer te,maar toch een aardige film,hoog tijd om Rambo op pensioen te sturen.

Chris23

De pacing was inderdaad off.
Een hele lange opbouw. (die op zich best funktioneel was.: uitzichtloosheid/spanning door een kwetsbare John Rambo, en je wraakgevoelens fantasy word goed aangewakkerd door de ellende met dat meisje.)
Maar dan komen die mexicanen eindelijk op visite en dan is het binnen 8 minuten gedaan (iets langere versie van de trailer zeg maar), mompeld ie weer wat over surviven en afgelopen Smiley face . (de beelden uit first blood tijdens de aftiteling voelde misplaatst.)
Ik had nog wel wat meer scenes gewild waarin de schurken langzaam beseffen dat ze fuckten met de wrong gringo.
Misschien nog een 2e lichting boeven toen de 1e uit begon te dunnen.
En dat de hoofdboef pas bij de 2e lichting mee zou komen om te "if you wanna do something right do it yourselfen".
Maar dat die hoofdboef dan ook langzaam steeds banger zou worden.
Misschien nog een extra gevaarlijke grote mexicaan (en/of "superwapen") die ze dr bij haalden en die ook ineens bang/verslagen word.
Had denk ik ook beter geweest als hij met dat meisje samen gevangen had gezeten en dat dan tot de grote verassing van dat meisje Uncle John, nadat ie weer een beetje opgeknapt is, een bruute ontsnapping regelt. (in plaats daar van kopie van You Were Never Really Here)
Ik had het zelfs nog wel leuk gevonden als oma en dat meisje (die dan in het begin allemaal survivallessen van ome John hadden gehad eerst waar ze het nut toen nog niet van in zagen (setup/payoff)) ook thuis mee zouden doen met John omdatie to old for this shit aan het worden is om `t allemaal in zn eentje te doen; soort familie effort. (don`t mess with the Rambo`s zeg maar)
Misschien zelfs dat hij zelf dan in dat gevecht dood zou gaan en dat die oma en dat meisje `t af hadden gemaakt aan de hand van wat ze allemaal van `m hadden geleerd. (Last Blood)
Maar nee hoor, niks van dat.
De violence was prima voor een actie film. (dat was eigenlijk nog de enige redeeming quality)
Zeker geen slechte film, maar veel te karige/snelle climax imho. (en ondanks dat ie `r te oud voor is miste ik toch z`n matje en hoofdband ;) (en Jerry Goldsmith`s soundtrack))
Had leuk tussendoorrambofilmpje geweest, maar niet als the final chapter.
Doe d`r nog maar een, Stallone Smiley face

Edit:
Toch ben ik t hier ook wel mee eens :

Ruudolf

Goede film, tenminste als je van Rambo houdt. Totaal overbodig dit quasi intellectueel geanalyseer. Je houdt van Rambo of je houdt niet van Rambo/dit soort films. Recensent houdt duidelijk niet van dit soort films. Waar hij wel van houdt is ook niet belangrijk, maar niet van dit soort films. Voorspellend dus wat recensent hier gaat schrijven als zo iemand hier een podium krijgt en Rambo af gaat kraken. Wat de inhoud van Rambo betreft, deel 5 slaat net zoals deel 1en die andere delen nergens op, maar het gaat Rambo liefhebbers om de rauwe botte actie, zonder poespas, niet ingepakt in een ingewikkeld verhaal, wat uiteindelijk ook nergens op slaat. Wat dat betreft is bijna iedere film af te kraken als het over realistisch gaat . Al komen er nog 100 Rambo delen, laat maar komen, je houdt van Rambo of je houdt niet van Rambo. Rambo zal altijd mijn held blijven. Helaas ziet het er niet naar uit dat er nog een deel 6 zal komen. Ik had Rambo nog graag naar Noord-Korea zien gaan om daar de boel op orde te brengen Smiley face Precies, genieten en verstand op nul, net zoals bij First Blood. Rambo we love you.

Master Of Films

Ruudolf "Wat de inhoud van Rambo betreft, deel 5 slaat net zoals deel 1en die andere delen nergens op"

Ruudolf "Precies, genieten en verstand op nul, net zoals bij First Blood."
Dat is niet waar. Deel 1 heeft wel degelijk meer inhoud tov de andere delen. Ik merk bij vele hier op FT dat men niks weet over de achtergrond van First Blood. Zoals de verschillen tussen het boek en de film. En natuurlijk het maken van de film First Blood, hoe Stallone erover dacht (eind van zijn carrière b.v.) en wat de filmmakers in gedachten hadden. Zonde als je verstand op "nul" gaat zetten bij First Blood waarbij het wel toepasselijk is bij andere Rambo delen.

Ruudolf

Ken het boek niet Master, je zal wel gelijk hebben.
Dat doe je wel handig met dat venster.

Jbonacic

Niet iedere Nederlandse recensent kopieert z'n filmrecensies van hun Amerikaanse collega's, maar Thierry Verhoeven blijkbaar wel. Hij zegt namelijk dat in tegenstelling tot de vorige Rambofilms, deze niet 'als tamelijk onschuldig vermaak' gezien kan worden. De film zou namelijk een duidelijke politieke (pro-Trump) kleur hebben, want de Mexicanen worden afgebeeld als 'bijna cartooneske schurken' (ooit al eens deel 2, 3 en 4 gezien?) en omdat het gevaar toevallig uit Mexico komt, zegt hij dat 'er waarschijnlijk geen enkele film is die sterker pleit voor diens (Trumps) plan een enorme muur aan de Mexicaanse grens te bouwen'. Oke, even een paar feitjes om de lezer uit deze politiek correcte tunnelvisie te halen: 1) Het kernverhaal over Mexicaanse mensenhandelaren stamt uit 2008, lang voordat Trump zich verkiesbaar stelde 2) De enige reden dat er ophef is over deze film, is omdat de bad guys Mexicanen zijn (dat er ook een aantal belangrijke karakters goede Mexicanen zijn doet er blijkbaar niet toe). De Mexicaanse kartelleden hadden kortom best wat menselijker neergezet mogen worden. Ter vergelijking: zelfs over WO2 film heeft nog nooit een recensent geschreven waarin de kritiek was dat de nazi's best wat menselijker neergezet mochten worden? Ik niet. 3) Mexicaanse recensenten hebben geen enkel probleem met de (verzonnen) politieke lading van de film, waarom Amerikaanse recensenten (en hun Nederlandse copycats) dan wel? 4) het gevaar in de film komt niet van het Mexicaanse volk, maar van de Mexicaanse kartels. Kijk voor meer argumenten eens naar dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=EE0_zktXNNk Dat recensenten en gewone filmbezoekers het niet eens zijn komt natuurlijk wel vaker voor, maar een scoreverschil op Rotten Tomatoes van 59% (27% vs 86%) is vrij uniek en geeft aan dat de recensenten in dit geval geen objectieve review hebben gegeven. Veel Amerikanen schijten in hun broek bij de gedachte dat Trump herkozen kan worden en vooral de 'progressieve' filmindustrie en de linkse media zetten zich daarom nu extra af tegen Trump. Dat is ze goed recht, maar ik verwacht wel dat ze objectief blijven. Als recensenten zich gaan gedragen als politieke marionetten en films geen eerlijke beoordeling geven, dan is het einde zoek. Thierry Verhoeven zou zich kapot moeten schamen dat hij zijn vak te grabbel gooit door het klakkeloos kopiëren van Amerikaanse recensies.

Thiver

Jbonacic "Niet iedere Nederlandse recensent kopieert z'n filmrecensies van hun Amerikaanse collega's, maar Thierry Verhoeven blijkbaar wel."

Nee, hoor. Ik hanteer zelfs de regel geen recensies van anderen te lezen totdat de mijne online staat. In dit geval heb ik zelfs een maand later nog geen Amerikaanse recensies gelezen. Ik had nog niet eens meegekregen dat meer mensen dit eruit hadden gehaald... al ben ik zeker niet verrast.

Jbonacic "...en omdat het gevaar toevallig uit Mexico komt..."

Nou ja, het is natuurlijk niet toevallig. Er is wel degelijk iets aan de hand in de Mexicaanse grensregio. Dat is het risico van als lompe actiefilm gaan zitten poken in een zeer reële humane ramp: het wordt moeilijk om er tactvol mee om te kunnen gaan als vermaak het voornaamste doel is. Waarschijnlijk is daarom rondom John Wick zo'n volledig gefictionaliseerde wereld is opgetrokken. Op die manier zal niemand zaken uit de films kunnen verwarren met 'real world issues'.

Jbonacic "1) Het kernverhaal over Mexicaanse mensenhandelaren stamt uit 2008, lang voordat Trump zich verkiesbaar stelde."

Los van het feit dat Donald Trump al decennia heeft geflirt met een gooi naar het presidentschap, is het niet zo dat zijn gedachtegoed in 2008 nog volkomen onbestaand was. Het presidentschap van Trump is niet in 2016 uit de lucht komen vallen; daar is een stevige tien jaar naartoe gebouwd. Republikeinen hebben jarenlang verkondigd dat de VS bedreigd wordt door een barbaarse horde uit Mexico werd, maar daarvoor nooit een pasklare oplossing aangedragen. Trump wist daar handig op in te spelen door simpelweg te zeggen: nou, laten we dan maar gewoon een muur neerzetten. Een grensmuur bouwen is waanzin, maar het plan sluit heel logisch aan op het gecreëerde narratief.

Jbonacic "Ter vergelijking: zelfs over WO2 film heeft nog nooit een recensent geschreven waarin de kritiek was dat de nazi's best wat menselijker neergezet mochten worden? Ik niet."

Natuurlijk is daar wel over geschreven, joh. Dat jij het niet hebt gelezen, betekent niet dat dit niet is gebeurd. Ik weet niet of ik er zelf ooit over heb uitgeweid, maar persoonlijk heb ik bijvoorbeeld moeite met de extreme wijze waarop Duitse soldaten in het veelgeprezen Idi i smotri (Kom en zie) worden neergezet. Dat SS'ers daarin gruwelijke dingen doen, is mij duidelijk genoeg zonder dat ze er hard bij staan te lachen. Maar goed, Russische oorlogsfilms schieten wat mij betreft vaker door in de vilificatie van Duitse soldaten.

Jbonacic "Dat recensenten en gewone filmbezoekers het niet eens zijn komt natuurlijk wel vaker voor, maar een scoreverschil op Rotten Tomatoes van 59% (27% vs 86%) is vrij uniek en geeft aan dat de recensenten in dit geval geen objectieve review hebben gegeven."

Op basis van die cijfers zou je net zo goed kunnen bepleiten dat bezoekers niet objectief zijn...

Jbonacic "Dat is ze goed recht, maar ik verwacht wel dat ze objectief blijven."

Objectiviteit heeft niets te zoeken in de filmjournalistiek.