Maze Runner: The Scorch Trials (2015)

Het middendeel van de Maze Runner trilogie strijkt een aantal plooien van het eerste deel glad, maar maakt ook weer nieuwe kreukels.

door Arjan Welles om 22:58 in RECENSIES
Maze Runner: The Scorch Trials poster
Regie: Wes Ball | Cast: Dylan O’Brien (Thomas), Kaya Scodelario (Teresa), Thomas Brodie-Sagster (Newt), Ki Hong-Lee (Minho), Dexter Darden (Frypan), Alexander Flores (Winston), Jacob Lofland (Aris), Rosa Salazar (Brenda), Patricia Clarkson (Ava Paige), Aidan Gillen (Jansons) e.a. | Speelduur: 131 minuten | Jaar: 2015

Amper een jaar geleden bracht filmmaker Wes Ball de verfilming van het eerste boek in de Maze Runner-trilogie van schrijver James Dashner uit. In de tsunami van avonturenfilms met en over adolescenten die veelal hetzelfde stramien volgen, leek Balls verfilming bij voorbaat kansloos. Dit pakte uiteindelijk anders uit. Er viel een boel af te dingen op de wel heel schoon verbeelde actie, waarbij levens weliswaar op het spel stonden, maar weinig bloed vergoten werd. Ook richtte Ball zijn pijlen grotendeels op hoofdpersoon Thomas die met een flink gevalletje geheugenverlies in een immens doolhof werd gedropt. Het ontsnappen uit het dodelijke labyrint bleek een kwestie van goede samenwerking met de andere jongens en die ene meid Teresa die allen hetzelfde lot als Thomas beschoren waren. Vreemd was het dan ook dat in het eerste deel van het drieluik de groepsdynamiek weliswaar werd aangezet, maar niet echt grondig werd uitgewerkt. Een waarschuwing vooraf: geheel spoilervrij over de afloop van het eerste deel van de trilogie is deze recensie niet.

Deeltje één eindigde met Thomas en zijn nieuwe vrienden buiten het doolhof. Ze blijken, zo wordt al snel duidelijk, onderdeel van een geheim overheidsexperiment, bedoeld om de sterkste jongelingen over te houden. Wat precies de grotere functie van Thomas en zijn leeftijdsgenoten is, blijft lange tijd in mysteriën en vaagheden gehuld. Het onderbuikgevoel van de jongen zegt hem dat het niet pluis is in de instelling waar krachtige overlevers zoals hij zijn neergezet. Dagelijks wordt een clubje uitverkoren, maar waarvoor dan precies weet Thomas niet te doorgronden. De buitenwereld, zo wordt hem verteld, is gevaarlijk en meedogenloos en wordt geregeerd door het geheimzinnige kwaadaardige WCKD. We kunnen eruit opmaken dat de pubers maar het beste binnen kunnen blijven en luisteren naar het aanwezige gezag. Nooit een slim plan als dit zo duidelijk wordt ingepeperd. Als Thomas samen met een andere jongen op onderzoek uitgaat, komt hij achter de schokkende waarheid. Hij zit niet bij een stel kinderlievende weldoeners. Er zit voor Thomas en consorten niets anders op dan te ontsnappen en op zoek te gaan naar een verzetsgroepering die zich ergens in de bergen van de nu dystopische wereld ophoudt. New York ligt in puin en onder een flinke laag woestijnzand. The Big Apple wordt bevolkt door grotere gevaren die enkel met slim denken, snel handelen en goede samenwerking te lijf kunnen worden gegaan.

Dashner en daarmee ook terugkerend verfilmer Ball hebben een aantal van de belangrijkste plotelementen van het eerste deel overboord gegooid en zijn daarmee in feite een geheel nieuwe weg ingeslagen. Het mysterie van het doolhof is ontrafeld en het is nu de grote boze buitenwereld die het gevaar vormt. Aan het einde van The Maze Runner bleek de vastomlijnde horrorwereld waaruit de pubers moesten ontsnappen onderdeel van een groter geheel. De plannen die het nieuwe gezag met de kids heeft, zijn niet bijster origineel. Zonder iets te verklappen: hetzelfde geldt ook voor de gevaren waar Thomas en zijn vrienden na hun geslaagde ontsnappingspoging tegenaan lopen. Wat deze opvolger echter krachtiger maakt is de grotere aandacht die is besteed aan het uitwerken van de groep als geheel. Elk van de leden heeft zijn of haar eigen krachten, die zeer bruikbaar zijn in het uitvoeren van de gezamenlijke missie. Door zo sterk de nadruk te leggen op het groepsgevoel komen er ook mogelijkheden tot oponthouden, submissies en zelfs wat emoties als niet iedereen het er levend vanaf brengt. Het gezichtspunt is nog steeds dat van hoofdpersoon Thomas, maar Ball heeft wat meer een helikopterview ingezet.

Bij de grote hoeveelheid bijfiguren vallen meer mitsen en maren te plaatsen. Zo speelt de regisseur voortdurend met de dunne scheidslijn tussen goed en slecht. Dat wordt op een gegeven moment niet alleen voorspelbaar maar ook uiterst vervelend en veel te gemakkelijk. De diverse groeperingen die hun hachje moeten zien te redden in een postapocalyptische wereld handelen zoals het hen uitkomt. Zo kan het gebeuren dat de voormalige labyrintrenners het ene moment ondersteboven aan een touw vastgebonden het bloed naar hun hersenen voelen stromen en wat scènes later de lieden verantwoordelijk voor deze gevangenschap zij aan zij met ze mee knokken. Het lukt Ball daarnaast maar niet om echt orde te scheppen in de vele gezelschappen die de wereld rondtrekken op zoek naar rebellie en een ingang om het establishment aan te vallen. Chaos is hierdoor niet een sfeerverhogend omstandigheid maar juist een obstakel. Vooral als ze elkaar ook weer naar het leven staan wordt het een nodeloos gecompliceerde janboel. Op het visuele vlak scoort Ball wel punten. De beeldvoering is ruw, grauw en uitzichtloos met veel aardetinten en weinig licht.

Zoals wel vaker het geval in middendelen van een trilogie is ook The Scorch Trials (de Nederlandse vertaling De Schroeiproeven bekt toch wat minder lekker) een opmaat naar een apotheose. Dit tweede deel is van soortgelijke kwaliteit als zijn voorganger, al zijn de kaarten nu wel anders geschud. De karakterontwikkeling van de hoofdpersonen is met meer aandacht en focus vormgegeven, maar het mysterie dat het plot drijft, baart minder opzien. De kwaliteit van deel drie, The Death Cure zal bepalen hoe het finale oordeel over deze filmreeks zal luiden. Prequel The Kill Order mag namelijk niet de doorslag geven.

12 Reacties

chrissie107

Gisteravond gezien en vond het toch wel tegenvallen. Dit is toch beetje een zombiefilm geworden die slecht leentjebuur heeft gespeeld bij world war z.
De epiloog van de vorige film, dat ze toe zijn aan de nieuwe proef, wordt in deze film vreemd genoeg helemaal aan voorbij gegaan en de film slaat dus ook een volledig andere weg in. Er is dus blijkbaar geen proef meer....heel erg vreemd.

Ik weet niet waar de reviewer het over heeft m.b.t. de specifieke krachten van de overige groepsleden. Ik had juist het gevoel dat ze er maar een beetje bij hangen en alleen maar doel hebben om met Thomas ergens heen te rennen. Rennen, dat doen ze wel heel erg veel in deze film.

De sets zien er inderdaad oogverblindend uit maar dat zie je tegenwoordig wel bijna bij alle grote blockbusters.

adofmirosch

Deel 1 vind ik een toffe film, deze binnenkort ook even bezoeken.

SanneWinchester

Gisteren avond ook gezien, ik had het boek letterlijk een dag van te voren uitgelezen en ik haat het om die persoon te zijn maar: het boek was beter. Wat in de vorige reactie ook al geschreven werd; het verhaal gaat ineens een compleet andere kant in en er is helemaal geen proef meer, terwijl dat juist het hele doel in het boek was. Ik begrijp dat er veranderingen moeten zijn in het verhaal (wie wil er nou een groepje jongeren alleen maar door de verlaten stad zien rennen 2 uur lang). Maar juist dé grote mindfucks en plottwisten zitten gewoon helemaal niet in deze film. Wat ik persoonlijk erg jammer vind, het had een hele goede film kunnen zijn. Maar al bij al was hij vermakelijk en vond het niet saai of traag worden. Het was alleen helaas niet wat ik er persoonlijk van verwacht had.

Lennardude

SanneWinchester "Gisteren avond ook gezien, ik had het boek letterlijk een dag van te voren uitgelezen en ik haat het om die persoon te zijn maar: het boek was beter. Wat in de vorige reactie ook al geschreven werd; het verhaal gaat ineens een compleet andere kant in en er is helemaal geen proef meer, terwijl dat juist het hele doel in het boek was. Ik begrijp dat er veranderingen moeten zijn in het verhaal (wie wil er nou een groepje jongeren alleen maar door de verlaten stad zien rennen 2 uur lang). Maar juist dé grote mindfucks en plottwisten zitten gewoon helemaal niet in deze film. Wat ik persoonlijk erg jammer vind, het had een hele goede film kunnen zijn. Maar al bij al was hij vermakelijk en vond het niet saai of traag worden. Het was alleen helaas niet wat ik er persoonlijk van verwacht had."

Ik heb de boeken ook gelezen en ik vond het eerste deel al verschrikkelijk slechte verfilming van het boek, het was zo anders gedaan dus het is voor mij geen verassing dat deze ook erg tegenvalt. Ik kijk hem thuis wel keertje als hij uit is.

MisterMarvel

Ik heb de boeken niet gelezen maar vond deel 1 zelf nog best vermakelijk. M'n vriendin vind het leuke films dus het bios avondje voor deze film is ook al ingepland. Vind tot nu toe the Maze Runner toch leuker dan die hele Hunger Games maar ieder zo zijn smaak

SuPa

Heb de boeken niet gelezen, maar de eerste film heeft me echt positief verrast. Het pakte me vanaf het begin en als je de boeken niet heb gelezen weet je dus ook niet hoe ze daar terecht zijn gekomen en waarom. Als ik dit wel had geweten zou de film een stuk minder spannend zijn voor me.

Kijk daarom ook uit naar de tweede film en ga em zeker in de bios bekijken.

Olrik

Ik was geen groot fan van de eerste Mazze Runner, maar op zich was het wel een aardige film. Dit tweede deel blijkbaar ook.

WeaponX

Heb de film gisteren gezien. Het is een soort van Young Adult meets Walking Dead. In de recensie staat dat er hier meer op bij figuren werd gefocused terwijl ik juist vond dat de focus echt 99% van de film op Thomas lag en dat in de eerste Maze Runner andere personages ook nog screentijd hadden. Het is een totaal andere film, de mysterie en spanning van het eerste deel is een beetje weg, de sets en effecten de zombies, Cranks genoemd in de film. zijn erg goed naar mijn mening, ookal worden we zombie-gewend, deze zagen er toch vet ranzig uit zijn prachtig maat met al dat vluchten in de film voelt het echt als een grote opbouw en moest me denken aan Deathly Hallows Part 1. Overall vermakelijke film, maar het is wel een stuk minder dan deel 1.

flep

Gisteren gezien. Ik heb me goed vermaakt. Ken de boeken niet. Goede actie, mooie sets, personages zijn goed, fris verhaal. Wat mij betreft als cijfer een 8! En wat ik erg fijn vind is dat ondanks het een 2e tussendeel is, het deel wat betreft verhaal goed wordt afgerond in tegenstelling tot veel 2e deels van de meeste films. Hierdoor ben ik met een zeer tevreden gevoel naar huis gegaan en kijk uit naar deel 3.

Serafijn

airbender "Ik heb de boeken gelezen en was er altijd fan van, maar na de film gezien te hebben en hoe meer ik erover nadenk begin ik het heel bagger te vinden."
Ik vond deel 1 leuk, maar aan het eidne werd er ff nog in 10 min een plot doorheen geraust. En dat werd in deel 2 een beetje verder gezet, maar nog steeds niet goed uitgewerkt.

Ik heb de boeken niet gelezen, maar het verhaal in de films stoort me ENORM.

Dat er een virus is, prima. Dat groepen jongeren immuun blijken en je wilt testen wie de sterksten zijn, ook prima. Maar hoezo bouw je daar labyrinten voor? En nog erger: Waarom ga je er speciaal monsters voor creeren om er als gevaar in te zetten, terwijl je al HORDES zombies buiten hebt lopen die je voor hetzelfde doel had kunnen gebruiken? It just doesn't make sense. Dus door deel 2 te kijken, vond ik deel 1 ineens onzinnig en slecht. Tenzij er nog een andre reden voor die monsters uit deel 1 was. Je zag ze in deel 2 alleen ff voorbij komen in wat tanks.

En dan deel 2. Je jongeren zijn immuun. Ja, dan is de spanning natuurlijk weg als je ze door een woestijn met zombies laat rennen, want ze zijn immuun dus dat is niet zo veel gevaar. Weet je wat? Laten we er eentje gebeten wworden en dan ineens zeggen dat ze TOCH niet allemaal immuun zijn! Ja dat is handig, doen we. Hoepla, spannings element terug in t verhaal. Zo zo ZO slecht geschreven dit.....

Desalniettemin zijn het spannende films, dat wel. En qua actie/horror een stuk enger dan andere young adult films. Maar het verhaal is nog steeds enorm random. Monsters er in, zombies er in... doen we deel 3 op hetw ater met een kraken of zo? Ook wel spannend. Hopelijk wordt dat in film 3 nog recht gebreid, of is t in de boeken beter/anders/duidelijker, want zo voelt t allemaal enorm willekeurig.

MasterTim

Gisteren gezien en ik vind het wel een goede film. Deel 1 vond ik wel beter en spannender. In het eerste deel was er nog sprake van een mysterie. Waarom de jongeren in het labyrint zaten en wat er buiten was, was toen het grote mysterie. In dit deel valt de spanning wat weg al hoef je je zeker niet te vervelen. Het draait in dit deel wel erg om Thomas. Je ziet constant dezelfde blik in beeld. Al had hij in deze film naar de WC gemoeten dan had je hem nog in beeld gezien (bij wijze van spreken) Smiley face Ik kijk wel al uit naar het laatste deel. Dat belooft wel interessant te worden.

Maze Runner: The Scorch Trials