Nijntje de film

Nijntje de film (2013)

De peuterende en kleuterende doelgroep zal zich uitstekend vermaken met nijntjes eerste bioscoopavontuur. Regisseur Hans Perk heeft zich echter flink vergist in hun aandachtsspanne.

Leestijd: 3 min 34 sec
Regie: Hans Perk | Cast (stemmen): Eva Poppink (nijntje), Hanna Verboom (nina), Marc-Marie Huijbregts (knorretje), Isa Hoes (moeder pluis), Barry Atsma (vader pluis), Huub van der Lubbe (dierenoppasser), e.a. | Speelduur: 71 minuten | Jaar: 2012

Vijfentachtig jaar oud is Neerlands trots Dick Bruna inmiddels. De besnorde tekenaar en kinderboekenschrijver bedacht halverwege de jaren vijftig het schattige konijntje nijntje pluis - je schijnt het geheel pedagogisch onverantwoord zonder hoofdletter te moeten schrijven - voor zijn zoontje. Het uitgangspunt voor Bruna was dat zijn tekeningen herkenbaar en duidelijk moesten zijn. Geen ingewikkelde vormen of fijne lijnen en alleen primaire kleuren. Hoe simpel nijntje, haar vriendjes en haar omgeving er voor het verwende volwassen oog ook uit mogen zien, Bruna's inzicht en stijl grenst juist door de onmiskenbare eenvoud aan het geniale. Nijntje is door de hele wereld omarmd. Zonder nijntje geen Hello Kitty.

Zelfs de pluizenbol van Bruna is niet ontkomen aan de digitale revolutie. Sinds enige jaren zijn tijdens het kinderuurtje op televisie al afleveringen van een animatieserie rond nijntje te bewonderen. Niet meer plat als in de boeken van Bruna, maar driedimensionaal. In haar eerste film wordt nijntje samen met haar vriendjes nina en knorretje door haar ouders mee op sleeptouw genomen in de dierentuin. Het wordt niet een relaxed dagje aapjes kijken, maar het jonge drietal wordt door pa en ma pluis flink aan het werk gezet. Ze moeten op zoek naar een heuse schat. Om deze te vinden moeten ze vijf raadsels oplossen. De eerste opdracht is het vinden van een geel dier. Vol goede moed en doorzettingsvermogen beginnen nijntje en haar vriendjes aan de speurtocht.

De regie van nijntje de film is in handen van Hans Perk, een animator die zijn sporen nationaal en internationaal ruimschoots heeft verdiend. Perk werkte onder andere mee aan de eerste echte lange Hollandse animatiefilm Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel en mag voor zijn eerste lange animatiefilm als regisseur aan de slag met een scenario van Emmy-winnaar James Still. De Nederlandse stemmen worden onder meer verzorgd door Eva Poppink, Marc-Marie Huijbregts, Hanna Verboom, Isa Hoes en Barry Atsma. Met de basis van deze nijntjefilm zit het dus wel snor, maar houdt Perk wel voldoende rekening met zijn doelgroep?

Perks animaties zijn in lijn met de oorspronkelijke tekeningen van Dick Bruna. Eenvoudig, herkenbaar en allercharmantst. De makers gooiden het oeuvre van Bruna niet achteloos in de computer maar schotelen de kijkertjes een combinatie voor van met stop-motion tot leven gewekte figuurtjes, aangevuld met digitale achtergronden en speciale effecten. Het is Perk bovendien te prijzen dat hij niet is meegegaan in de immer aanhoudende 3D-hype, want zo'n brilletje ligt bij een kind van drie natuurlijk na tien minuten platgetrapt op de grond. Perk wordt heel wat werk bespaard door de simpele gezichtsuitdrukkingen van de figuurtjes. Eigenlijk beweegt alleen het mondje van de door Marc-Marie Huijbregts ingesproken knorretje en dan nog alleen om emoties uit te drukken. Volwassenen zullen zich hier wellicht aan storen, maar de doelgroep zal het waarschijnlijk niet eens opvallen.

Voor kinderen zal echter de lengte van dit nijntjeavontuur een veel groter obstakel vormen. Zeventig minuten aandacht vragen van jonge bioscoopgangertjes is een behoorlijke opgave. Het pientere konijn moet met haar twee vriendjes vijf opdrachten uitvoeren en wordt ondertussen ook nog geconfronteerd met enig oponthoud en minieme tegenslagen. Het gevaar dreigt dat hierdoor de kleintjes de rode draad uit het oog zullen verliezen. Door de herhaling van de liedjes aan het begin en aan het eind van elke opdracht - zelfs de animaties zijn gecopypaste - hoopt Perk de kids bij de les te houden, maar de vraag is of ze dit geduld kunnen opbrengen.

De poging om interactie met het publiek op te roepen door schreeuwende kinderen op de geluidsband te monteren is wel een originele en komische vinding. Daarnaast is dit nijntjeavontuur geheel in de geest van Bruna educatief verantwoord, speels en prikkelt het de fantasie van de kids waarvoor het bedoeld is. Er valt weinig af te dingen aan de lieve, positieve boodschap die Perk verkondigt en om sommige grapjes zullen zelfs de opvoeders kunnen (glim)lachen. Ondanks de creatieve insteek valt het echter te betwijfelen of veel ouders hun kroost naar de bioscoop zullen slepen. nijntje de film gedijt toch het best in de huiskamer, waar de dvd naar gelieven kan worden afgezet en weer hervat.