Zero Dark Thirty (2012)

For ten years one woman never stopped searching for the most wanted man in history

Reviews (7)

Glennekeeeee

Avatar

Bigelow is tegenwoordig de golden girl director in Hollywood. Met The Hurt Locker versloeg ze even lekker haar ex-man voor de oscars en Zero Dark Thirty kreeg ook weer lovende kritieken. Een vrouw met ballen die rouw de ellende kan weergeven op het grote scherm.
Mijn verwachtingen waren dan ook groot. Spijtig genoeg viel de film me toch licht tegen. Een wanproduct is ZDT allerminst maar een topper vind ik het persoonlijk evenmin. Als drama vind ik de film te vlak (De personages worden nooit echt uitgediept, gevolgen nooit echt goed getoond) en als Thriller nergens spannend (op de finale na). De film veranderd ook gedurende de film. Waar in het begin de film zich eerder lijkt te profileren als een documenaire-achtig verhaal moet stilaan de vastgelegde Hollywood-procedure gevolgd worden met karikaturale personages. Spanning is dus nauwelijks te vinden. Ok, je weet hoe het afloopt maar dat wilt niet zeggen dat er geen spanning kan gevonden worden. De finale is dan wel weer topkwaliteit en daardoor alleen al krijgt de film een punt extra. Volledig zonder muziek, rauw, donker, realistisch op een paar details na is de inval écht een toppunt van de film en het lange wachten was dan wel nét iets te lang, het maakt zeker en vast een aantal zaken goed.


ZDT is niet de topper die ik had verwacht. Als drama zijn de personages te vlak geschreven en nergens goed uitgewerkt, als thriller is er op de finale na geen enkele spanning te besmeuren. Toch is het verhaal op zich onderhoudend genoeg maar de matigheid ontspringt het niet.

6/10

Magalaan

Avatar

Prima film, veel ingetogener dan we van Amerikaanse films gewend zijn. Daarmee is het realistischer, maar hoe realistisch het echt is blijft natuurlijk de vraag. Heeft men echt in de keuken bij de NSA en CIA mogen kijken?

Wat de film wel mooi laat zien is hoe ook in deze kringen bureaucratie en interne politiek een rol spelen. Ook worden we wat meer bewust van hun beperkingen, waar we doorgaans hun efficiëntie en macht overschatten.

Tarkus

Avatar

Onlangs 'Code Name: Geronimo' gezien, een film die over precies hetzelfde handelt als deze film.
Beide films verschillen hier en daar toch een klein beetje wat het verhaal betreft, maar gezien de reputatie van regisseur Kathryn Bigelow ben ik eerder geneigd deze film meer te geloven dan de andere. Al zijn de verschillen wel heel miniem.
Deze film toont ook veel meer van de voorbereidingen die gebeurden voor de eigenlijke actie, het elimineren van Bin Laden.
Alles komt veel geloofwaardiger over en is dus overtuigender.
Kortom een prima film over een van de belangrijkste gebeurtenissen van deze eeuw en dit vooral voor Amerika, dat eindelijk zijn wraak heeft gekregen op de aanslagen van 9/11.
De cast doet het uitstekend met Jessica Chastain voorop.
Let ook op de kleine rol van James Gandolfini als de CIA directeur, het zou, helaas, een van zijn laatste rollen zijn, daar hij onlangs plots is overleden.
Gebaseerd op ware feiten dus en echt een aanrader, niet heel veel actie maar een goed gedocumenteerd verslag van de klopjacht op staatsvijand No. 1 van de VS.

Shifty777

Avatar

Waar The Hurt Locker nog Amerikaans patriottisme uitstraalde en meer een 'entertainment film' was, laat Zero Dark Thirty ook de donkere c.q. slechte kant van de Amerikanen zien en is de film realistischer. Dat maakt de film wel ook wat langdradiger, mede door het vele gebruik van moeilijke namen en vakjargon, maar dat wordt in de finale goedgemaakt. Realistische en straffe film, zeker de moeite waard en absoluut geen herhalingsoefening. Een hele andere invalshoek als The Hurt Locker, maar niet minder geslaagd Smiley face

benjamin

Avatar

De jacht op Bin Laden: het zou een platte propagandafilm kunnen opleveren, maar gelukkig kreeg Bigelow het materiaal in handen. Daarom ook dat we de klassieke beelden van 9/11 niet te zien krijgen, maar enkel het geluidsmateriaal. Dat begin grijpt je direct vast en de komende 2,5 uur laat de film je niet los.

De film volgt Maya (een zoals altijd uitstekende Chastain) die helemaal geobsedeerd is door de 'war on terror' en de zoektocht naar Bin Laden - en dan vooral naar dat ene spoor dat haast niemand zo serieus neemt als zijzelf. Meer weten we niet: de film geeft geen achtergronden of privélevens - al vertelt Maya wel ergens al veel vrienden verloren te hebben. De zoektocht zelf is niet opgesmukt om er meer drama uit te halen, maar wel vlot verteld, prima geacteerd en verveelde niet. Al hadden die tussentitels van mij niet gehoeven.

Tegen het einde haalt Bigelow dan nogmaals de actieregisseur in haar naar boven voor de eigenlijke raid. Ook deze is weer haast minimaal in beeld gebracht (zonder soundtrack), maar houdt je wel op het puntje van je stoel. Daarna volgt nog een fenomenaal eindshot dat helemaal bevestigt dat de jacht op Osama gewoon straffe cinema is geworden.

En o ja, er is wat controverse van beide kanten. Op zich een goed teken, want dat betekent dat er niet duidelijk partij wordt gekozen. Maar Bigelow slaagt erin om geen standpunt in te nemen of duidelijk haar kijkers voor te kauwen wat ze moeten denken. Je kan zelf oordelen, zij en Boal geven gewoon het materiaal. Geen propaganda dus.

Banned

Avatar

Maya (Jessica Chastain) neemt in de laatste scène van Zero Dark Thirty plaats een privé vliegtuig van het leger waarna ze de vraag krijgt : Waar wil je naartoe ? Ze blijft sprakeloos zitten en begint te huilen. Een prachtige laatste scène die het decenium tussen 11/09 en de dood van Osama Bin Laden in vraag stelt en samenvat. Naast een film te zijn over de klopjacht naar Bin Laden vormt zich op de achtergrond een sterke personage studie. Maya, de CIA agente, geeft zich volledig over aan de zoektocht en raakt geobsedeerd. Na de dood van Bin Laden beseft ze dat ze alleen en niemand is. Het laatste shot toont haar jarenlange bezieling en bezorgd ons een mooi kippenvel momentje wat de film netjes en stil afsluit

Jessica Chastain levert hier weer een oscar waardige prestatie af. Als Maya draagt ze met gemak deze 150 minuut durende film. Ik durf haast te zeggen dat haar personage boeiender was dan de zoektocht naar Bin Laden zelf. Katheryn Bigelow weet haar hoofdpersonage geen minuut uit het oog te verliezen door zich bijvoorbeeld volop te focussen op de zoektocht.
Zo zit er een scène in de film waar een paar hoge piefen van de CIA aan het discussiëren zijn over het feit of Bin Laden in dat huis zou kunnen zitten. Maya geeft aan ook iets te willen zeggen waarna ze meteen afgesnauwd wordt : "Wie is zij nu weer ?" Waarna ze geïrriteerd antwoord : "Ik ben de klojo die dat huis gevonden heeft." Een leuk momentje maar tegelijk een prachtige scène die Maya menselijk maakt. Ondertussen leeft ze al een paar jaar voor haar job, zoekt ze dag in dag uit naar Bin Laden en krijgt ze plots te horen dat eigenlijk niemand van haar bazen weet wie ze is. Je zou van minder gefrustreerd raken. Dit soort kleine scènes zorgen ervoor dat Maya niet overkomt als een geobsedeerde bord kartonnen robot.

Begrijp me niet verkeerd Zero Dark Thirty blijft vooral over de zoektocht naar Bin Laden gaan. Toch zal dit niet menig filmkijker kunnen bekoren. Laat ons zeggen dat de zoektocht op den duur net wat te langdradig wordt. Ondanks dat je regelmatig wordt opgeschrikt door een aantal onverwachte bomaanslagen. Spannend tot aan het laatste halfuur wordt het nooit maar dat hoeft in de eerste plaats ook niet. Zo'n zoektocht verspreid over een aantal jaren is ook niet constant explosief en actie rijk. Zero Dark Thirty is zeker niet saai want Bigelow en Mark Boal blijven het tempo redelijk hoog houden alleen is de vraag of je persoonlijk zolang geboeid kan zijn door het onderwerp.

Het laatste halfuur mag Bigelow weer laten zien dat ze ook een perfect actie regisseur is. De inval en moord op Osama Bin Laden is realistisch, razend spannend en zelf griezelig te noemen. De halfuur durende scène is intrigerende cinema die een goeie blik werd op de operatie. Ik had zo m'n bedenkingen bij Zero Dark Thirty. Ik was vooral bang dat het patriottisme er weer vanaf zou druipen. Bewonderenswaardig is dit over de hele lijn nergens het geval! En daarvoor al een dikke vette pluim van Bigelow.

The Hurt Locker viel me tegen maar Zero Dark Thirty overtuigde me al een stuk meer. Al zal het laatste perfecte shot van de film daar wel voor iets tussen zitten. Trouwens Alexandre Desplat schreef een heel mooi en knap muziek-thema voor de film. Mocht de film de oscar winnen voor beste film zal ik zeker niet met een verzuurde smoel achterblijven. 8/10

Megantonneke

Avatar

(Spoilers!)
Kathryn Bigelow levert hiermee een goed gemaakte en goed geacteerde film af. Ik vind het echter jammer dat geen enkel van de karakters in de film de in beeld gebrachte "enhanced interregation methods" in vraag stelt. Terwijl er genoeg getuigenissen zijn van 'operatives' die dit wel deden. De film laat zelfs uitschijnen dat informatie verkregen door deze martelpraktijken cruciaal waren voor het opsporen van Osama, wat regelrechte geschiedvervalsing is. Ik had van Bigelow beter verwacht. Wat ik dan weer wel sterk vind is dat de commando-operatie zelf wel realistisch en zonder opsmuk in beeld gebracht is en zelfs als een soort anticlimax aanvoelt. Goed gemaakt maar toch jammer, misschien geen propaganda maar revisionistisch op zijn minst.