Featured

Alles wat je moet weten over Marvel's 'Civil War'

Wat brengt de toekomst het Marvel Cinematic Universe?

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Jim Pedd op 15.10.2014 om 14:15 in Featured
Gisteren werd iets meer duidelijk over de toekomst van het Marvel Cinematic Universe. Robert Downey Jr. bleek getekend te hebben voor Captain America 3 en het daarin als Iron Man / Tony Stark op te zullen nemen tegen Steve Rogers / Captain America (Chris Evans). In dit artikel vertellen we je alles dat je moet weten over de Civil War comics en wat het Marvel Cinematic Universe ons mogelijk gaat brengen.

De Civil War comic
In 2006 en 2007 publiceerde Marvel de zevendelige Civil War comics. Daarin gaan de zaken mis op het moment dat een groep relatief onbekende superhelden probeert de slechterik Nitro te verslaan. Er breekt een grote veldslag uit en een groot deel van de stad waar deze zich afspeelt, wordt vernietigd. Zeshonderd burgers komen om het leven, waaronder zestig kinderen. Het gevolg: grote publieke onrust.

Daarop besluit de Amerikaanse regering tot de Superhero Registration Act (SRA). De gedachte is dat superhelden zonder overkoepelend orgaan dat ook maar enige controle op hen uit kan oefenen, potentieel los kunnen slaan en dan geen verantwoording hoeven af te dragen. Tony Stark is daar in eerste instantie op tegen, maar realiseert zich dat de kans groot is, dat de zaken in de toekomst nog eens mis kunnen gaan. De maatregelen die dan genomen worden zijn potentieel nog veel draconischer. Dus hij verandert van mening en wordt de belangrijkste woordvoerder van het SRA initiatief.

Steve Rogers echter, is het er absoluut niet mee eens. Hij redeneert vanuit zijn ervaringen in de Tweede Wereldoorlog en gelooft dat de autonomie en geheimhouding van de identiteit van superhelden het voor hen mogelijk maakt niet alleen hun persoonlijke levens, maar ook hun geliefden te beschermen. Dat zij zich zouden moeten registreren en dan ook nog als een soort politiemacht voor de regering zouden moeten functioneren klinkt hem gevaarlijk in de oren.

Er ontstaan dus twee kampen: die van Tony Stark en die van Steve Rogers. Stark werft de steun van een grote groep helden en dwingt zij die het er niet mee eens zijn zich bij zijn initiatief te voegen. Rogers daarentegen duikt onder en richt een nieuwe groep Avengers op: de Secret Avengers. Na een paar kleinere schermutselingen, breekt een veel grotere strijd los in New York City, waar een grote groep superhelden het tegen elkaar opneemt.

Captain America en Iron Man vechten en Cap lijkt aan de winnende hand. Dan ziet hij de vernietiging om zich heen en besluit hij zich over te geven. Hij wordt gearresteerd en vervolgens wordt Tony Stark tot de directeur van S.H.I.E.L.D. gemaakt. Op weg naar zijn proces, wordt Steve Rogers vermoord.




Cinematic Universe
In het filmuniversum van Marvel wordt er naar het schijnt sinds Captain America: The Winter Soldier toegewerkt naar de Civil War. Eén van de scènes die daarop duidt, werd laat in het productieproces toegevoegd en speelt aan het einde van de film. Daarin zien we hoe Black Widow (Scarlett Johansson) zich voor een parlementaire commissie moet verantwoorden voor het falen van S.H.I.E.L.D. en de grote vernietiging die volgde uit de slag aan het einde van de film.

Het is de eerste keer dat zoiets in de films gebeurt en hint naar grotere gebeurtenissen die eraan zitten te komen. Aan het einde van die film is S.H.I.E.L.D. in zijn huidige vorm opgeheven en organiseren de Avengers zelf een initiatief. Daarmee verdwijnt de vorm van regeringscontrole die eerder bestond. In Joss Whedons Avengers: Age of Ultron financiert Tony Stark de organisatie zelf en bouwt hij ter ondersteuning de robot Ultron (James Spader) en het Iron Legion.

De zaken gaan mis en aan het einde van de film zou Stark flink gedesillusioneerd geraakt zijn. Hij stopt als Iron Man en voelt zich verantwoordelijk voor de gruwelen die Ultron veroorzaakt heeft. Hierin ligt verder naar het schijnt ook de reden waarom Stark in de films achter een controlerend orgaan voor superhelden staat.

Vooral omdat de Avengers niet langer onder controle van S.H.I.E.L.D. staan, voelt Stark dat zoiets nodig is. Helden moeten zich laten registreren en verantwoording gaan afdragen voor eventuele ongelukken. Captain America 3 zou hier naar verluidt om gaan draaien. Een deel van die discussie gaat over het nieuwe Avengers-team dat volgens de geruchten wordt opgericht door Steve Rogers.

Hij zou het stokje van Tony Stark overnemen tegen het einde van Age of Ultron en leiding geven aan een team dat bestaat uit superhelden als Falcon (Anthony Mackie), War Machine (Don Cheadle), Quicksilver (Aaron Johnson), Scarlet Witch (Elizabeth Olsen), Black Widow en The Vision (Paul Bettany).

Het Civil War-verhaal zou dan de hoofdrol in Phase 3 gaan spelen. Er zouden dan helden komen, zoals Doctor Strange en Ant-Man en mogelijk ook de Black Panther. De kans lijkt verder klein dat Rogers om het leven komt in deze verhaallijn. In ieder geval zal dit in Cap 3 niet gebeuren, al loopt het contract van Chris Evans met Marvel wel bijna af. De werktitel die vaak genoemd wordt in verband met Cap 3, Fallen Son, duidt in elk geval op een einde aan de samenwerking van Rogers en de Amerikaanse regering.

Verder zou dan na Phase 3, in Phase 4, een samenwerking gelanceerd worden tussen de nieuwe Avengers, die overgebleven zijn na de Civil War. Daarin zouden de helden moeten samenwerken om het op te nemen tegen de big bad van het Marvel Cinematic Universe: Thanos (Josh Brolin).




De geplande films
Wat de toekomst precies gaat brengen is helaas nog moeilijk te vertellen. Bovenstaande is vooral gebaseerd op de meest voorkomende geruchten met betrekking tot deze verhaallijn en verhalen over de films die al aangekondigd zijn. Voorlopig komen op deze volgorde nieuwe Marvel-films uit:
Avengers: Age of Ultron - 23 april 2015
Ant-Man - 6 augustus 2015
Captain America 3 - 5 mei 2016
Doctor Strange - 16 juli 2016
Guardians of the Galaxy 2 - 28 juli 2017
Verder komen er nog zes onbenoemde films aan tot 2019. Daar zal ergens ook Thor 3 en Avengers 3 in zitten. Wat denken jullie? Zal de Civil War in het Marvel filmuniversum zo gebeuren als hierboven omschreven?

survey solutions


30 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

UsurPia

Avatar

Als deze verhaallijn zo wordt doorgezet hebben ze echt een enorme klapper te pakken. Ik kan niet wachten Smiley face

jaime91

Avatar

Wat ik begrepen heb, en wat ik mis in jullie artikel is dat Spider-Man een cruciale rol speelt in de Civil War comic. Hij is als het ware de stem van het publiek aangezien hij zowel met Iron Man mee vecht en uiteindelijk over stapt naar Captain America als ik het goed begrepen heb.

Nu is de vraag, wie zou Spider-Man's rol dan nu moeten vervullen aangezien die rechten natuurlijk bij Sony liggen. Ik denk namelijk niet dat ze zo gemakkelijk een andere personage dat zouden kunnen laten doen. Wellicht wil Sony het toch op een akkoordje gooien met Marvel aangezien dat voor hen ook wel heel voordelig kan zijn.

Het lijkt er nu namelijk op dat Sony van alles aan het proberen is om die franchise maar succesvol te houden, maar ondanks dat The Amazing Spider-Man 2 wel een succes was lopen de cijfers wel terug, was de film niet zo succesvol als Sony gehoopt had en kreeg de film veel kritiek te verduren. Het is ook niet voor niets dat de derde Spidey film pas in 2018 zou moeten uitkomen.

Nadeel voor Sony is dan wel dat Kevin Feige het voor het zeggen heeft, maar hopelijk neemt Sony toch die beslissing en weten ze iets te regelen met Marvel.

Steenvoorden

Avatar

Blijf het jammer vinden, dat Spider-man niet in dit verhaal zal mee genomen kunnen worden, hij had best wel een belangrijke rol in Civil War.

Peter Parker eerst kiezend voor Team Iron-Man, kwam er achter dat de wet niet betrouwbaar was, en ging zich er tegen verzetten, maar het kwaad was al geschiet, en Peter Parkers leven (en dat van zijn nabestaanden) zou nooit meer het zelfde zijn

DanielC

Avatar

Ze zullen het verhaal vast een beetje aanpassen, aangezien de identiteit van alle helden uit de MCU al bekend is bij het publiek. Cap heeft een museum, Tony is algemeen bekend en Widow heeft gegeven op het net gezet.


Ze zullen tweestrijd meer laten draaien om de overname door het leger. Cap is echt een armyboy, en Tony wil zijn technologie niet vrijgeven om nare gevolgen te voorkomen + er zullen meer helden zijn die hun identiteit nog geheim willen houden en niet voor de overheid willen werken. Daar zal dus de Civil War van gaan komen.

My guess ;)

Carnage

Avatar

Inderdaad spider-man was een belangrijk key person in de civil war comic reeks.

Dat verklaart ook de gerucht dat marvel en sony in gesprekken waren, zou awesome sony en marvel ERGENS tot een besluit kunnen komen. Zodat zij daadwerkelijk een groot marvel universum kunnen uitbreiden, ze zullen de fans blij maken en waarschijnlijk zullen hun zakken ook worden gevuld.

als sony akkoord gaan, kunnen ze na de civil war hoofdstuk voor spider-man altijd een soort gelijke weg inslaan brand new day etc etc
kunnen ze aantal dingen niet perse rebooten maarandere acteurs casten, verhaallijn kieze die ze zelf willen.

Ik hoop dat er gewoon een besluit komt.

jaime91

Avatar

Carnage "Inderdaad spider-man was een belangrijk key person in de civil war comic reeks.

Dat verklaart ook de gerucht dat marvel en sony in gesprekken waren, zou awesome sony en marvel ERGENS tot een besluit kunnen komen. Zodat zij daadwerkelijk een groot marvel universum kunnen uitbreiden, ze zullen de fans blij maken en waarschijnlijk zullen hun zakken ook worden gevuld.

als sony akkoord gaan, kunnen ze na de civil war hoofdstuk voor spider-man altijd een soort gelijke weg inslaan brand new day etc etc
kunnen ze aantal dingen niet perse rebooten maarandere acteurs casten, verhaallijn kieze die ze zelf willen.

Ik hoop dat er gewoon een besluit komt."


Maar voor zowel Sony als Marvel zou er dan een voordeel mee te behalen moeten zijn. Stel, Sony gooit het op een akkoordje met Marvel dat is dan sowieso voor hun heel voordelig aangezien ontzettend veel mensen naar The Avengers gaan. Dat zal sowieso wel weer een gigantisch succes worden. En dat kunnen ze sowieso wel gebruiken aangezien het met Sony volgens mij niet zo heel goed gaat.

Maar waarom zou Marvel Sony helpen? Voor Marvel zou het veel slimmer zijn als ze het Sony gebeuren zouden afwachten totdat Sony uiteindelijk de rechten teruggeeft ipv daar nu geld tegenaan te smijten. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat Marvel het dan zou toestaan dat Sony zijn Amazing Spider-Man 3,Venom en Sinister Six films nog maakt en vervolgens de rechten aan Marvel teruggeeft. Ze zullen denk ik dan sowieso een jaartal moeten noemen waarbij de rechten terug naar Marvel gaan.

Iets anders kan ik niet bedenken. Het is een ingewikkelde kwestie in ieder geval, hopelijk staat Sony een beetje op goede voet met Marvel en doen ze allebei niet al te lastig.

Secret1994goesFilm

Avatar

N-I-C-E :D
Ziet er wel episch enzo uit... maar dan zal het wel heel speciaal zijn omdat er geen échte slechterik is... Het zijn gewoon 2 helden die élk een team kiezen...

jaime91

Avatar

Secret1994goesFilm "N-I-C-E :D
Ziet er wel episch enzo uit... maar dan zal het wel heel speciaal zijn omdat er geen échte slechterik is... Het zijn gewoon 2 helden die élk een team kiezen..."

Naja waarschijnlijk wordt Stark de slechterik aangezien het een Captain America film is. Ik ben sowieso benieuwd hoe ze de screentime gaan verdelen. Bij DC maken ze er een VS film (Batman V Superman) van en komt de sequel Man Of Steel 2 pas later, dat gaan ze dus bij Marvel met Cap niet doen.

Dan ben ik benieuwd hoe ze ervoor gaan zorgen dat het een Captain America film wordt, en geen Iron Man film.

sjef

Avatar

Ik heb de strips niet gelezen maar wat ik hierboven lees klinkt heel goed qua verhaal. Nu maar hopen dat alles goed word uitgewerkt. Captain America is mijn favoriet dus ben benieuwd wat zijn lot is in MCU. Maar waarom nu al nieuws over Cap 3 / Avengers 3 als Avengers 2 nog niet eens uit is :P

warrior2011

Avatar

Klinkt goed! Maar zoals al gezegd wordt de aanwezigheid van Spider-man zou het nog beter maken..

eltorro

Avatar

Cap die bijna wint van Iron manO+

rainking

Avatar

Het is al een paar keer gezegd, Spider-Man heeft een belangrijke rol in de Civil War comics. Tony Stark krijgt hem zo ver dat hij tijdens een persconferentie z'n masker afdoet en z'n naam noemt. Hierna komen er een aantal vijanden achter hem aan, loopt hij over naar Cap z'n team en wordt zijn tante May zelfs geraakt door een kogel die voor hem bestemd was. Dit leidt naar het One More Day verhaal en dat is alleen aan te raden voor mensen met een sterke maag.

Wie er ook een aardig belangrijke rol in hebben, zijn de Fantastic Four. Reed bouwt samen met Tony en Hank Pym (Ant-Man) een gevangenis in de Negative Zone. Susan is het er helemaal niet mee eens en voegt zich bij de groep van Captain America.

Er zal ook nog wel iets met de X-Men geweest zijn, maar dat weet ik zo gauw niet meer.

benjamin

Avatar

jaime91 "Maar waarom zou Marvel Sony helpen? Voor Marvel zou het veel slimmer zijn als ze het Sony gebeuren zouden afwachten totdat Sony uiteindelijk de rechten teruggeeft ipv daar nu geld tegenaan te smijten. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat Marvel het dan zou toestaan dat Sony zijn Amazing Spider-Man 3,Venom en Sinister Six films nog maakt en vervolgens de rechten aan Marvel teruggeeft. Ze zullen denk ik dan sowieso een jaartal moeten noemen waarbij de rechten terug naar Marvel gaan"


Nu ja, Marvel zal ook weten dat niet iedereen zit te wachten op wederom een reboot van het hele spel, dus wat dat betreft kunnen ze beter Garfield (die dat trouwens prima doet) gebruiken als ze hem nodig hebben.

monkeybeer

Avatar

Geen spoiler tag boven het artikel?

WeaponX

Avatar

Klinkt geweldig, kan niet wachten. Dit is een universum opbouwen en verhaallijnen goed gebruiken! Nu nog hopen dat Spider-Man er in komt. Zal goed zijn voor Marvel en zeker voor Sony.

WeaponX

Avatar

rainking "Het is al een paar keer gezegd, Spider-Man heeft een belangrijke rol in de Civil War comics. Tony Stark krijgt hem zo ver dat hij tijdens een persconferentie z'n masker afdoet en z'n naam noemt. Hierna komen er een aantal vijanden achter hem aan, loopt hij over naar Cap z'n team en wordt zijn tante May zelfs geraakt door een kogel die voor hem bestemd was. Dit leidt naar het One More Day verhaal en dat is alleen aan te raden voor mensen met een sterke maag.

"


Hoezo voor mensen met een sterke maag? :o

jaime91

Avatar

benjamin "Nu ja, Marvel zal ook weten dat niet iedereen zit te wachten op wederom een reboot van het hele spel, dus wat dat betreft kunnen ze beter Garfield (die dat trouwens prima doet) gebruiken als ze hem nodig hebben."

Ja dat hoop ik zo! Ik moet er niet aan denken als er weeeeer een andere acteur Spider-Man gaat spelen en de hele zooi weeeeer gereboot wordt. Daar heb ik zo geen zin in.

Als dat gaat gebeuren sla ik de eerste film gewoon over. Of hij moet op Netflix komen.

Turbowizard

Avatar

Ik heb de strips nooit gelezen , ik begrijp alleen niet waarom ze dan al met de thanos verhaallijn zijn begonnen.spiderman erin zou heel erg vet zijn

jaime91

Avatar

Turbowizard "Ik heb de strips nooit gelezen , ik begrijp alleen niet waarom ze dan al met de thanos verhaallijn zijn begonnen.spiderman erin zou heel erg vet zijn"

Hoezo niet? Uiteindelijk zullen ze wel bij Thanos aankomen, die is alleen nog iets verder naar achteren geschoven.

Wat ook niet heel vreemd is aangezien Thanos volgens mij de ultieme badguy is. Daar willen ze blijkbaar nog iets langer mee doen.

Glennekeeeee

Avatar

jaime91 "Hoezo niet? Uiteindelijk zullen ze wel bij Thanos aankomen, die is alleen nog iets verder naar achteren geschoven.

Wat ook niet heel vreemd is aangezien Thanos volgens mij de ultieme badguy is. Daar willen ze blijkbaar nog iets langer mee doen."


ja maar anderzijds, vind ik dat we dan wel echt veel nutteloos getease gaan krijgen van thanos tegen dat hij eindelijk een volwaardige rol zal krijgen

Carnage

Avatar

Weapon X, hij bedoelde dat er in one more day peter parker dingen gaat doen dat niet een plezierige effect heeft, vervolgens gaat dat verder in wat in brand new day is eigenlijk een soort semi reboot voor spider-man.

rainking

Avatar

WeaponX "Hoezo voor mensen met een sterke maag? :o"


One More Day wordt beschouwd als het allerslechtste Spider-Man verhaal ooit. Nadat z'n tante door die kogel geraakt is, vraagt hij andere helden om hulp, maar zelfs Doctor Strange kan niet helpen. Uiteindelijk maakt hij een deal met Mephisto, een duivel. Z'n tante zal blijven leven in ruil voor het huwelijk met Mary Jane.

Chrischzz

Avatar

Als Sony, Spider-Man niet wil afgeven, moet Marvel gewoon een nieuwe Spider-Man verzinnen..

Arachnid-Boy..



=)

alexanderleveld

Avatar

Stel je zou nou willen beginnen aan de comics van Marvel, dan is dit toch bijna onmgoelijk. Aangezien er nu ondertussen al zoveel uit is in verschillende namen, groepen etc.

WeaponX

Avatar

Carnage "Weapon X, hij bedoelde dat er in one more day peter parker dingen gaat doen dat niet een plezierige effect heeft, vervolgens gaat dat verder in wat in brand new day is eigenlijk een soort semi reboot voor spider-man."


ah oke dankje voor de uitleg

WeaponX

Avatar

rainking "One More Day wordt beschouwd als het allerslechtste Spider-Man verhaal ooit. Nadat z'n tante door die kogel geraakt is, vraagt hij andere helden om hulp, maar zelfs Doctor Strange kan niet helpen. Uiteindelijk maakt hij een deal met Mephisto, een duivel. Z'n tante zal blijven leven in ruil voor het huwelijk met Mary Jane."


Dankje voor de uitleg. Dacht dat je bedoelde met sterke maag dat er iets vies gebeurt in de comic. Maar ik heb gelezen waar het over gaat en het klinkt niet echt goed nee haha.

rainking

Avatar

alexanderleveld "Stel je zou nou willen beginnen aan de comics van Marvel, dan is dit toch bijna onmgoelijk. Aangezien er nu ondertussen al zoveel uit is in verschillende namen, groepen etc."


Het kan best wat werk zijn inderdaad, maar zeker niet onmogelijk. Het voordeel van tegenwoordig is het internet. Je kan van alles aan informatie over karakters en verhaallijnen opzoeken, zodat je in ieder geval een beetje van de achtergrond weet.

Ikzelf koop geen losse comics, maar de gebundelde boeken, de zogenaamde trade paperbacks en hardcovers, die meestal een heel verhaal verzamelen, zodat je niets mist.

Toen ik 3 jaar geleden begon met boeken te kopen, kocht ik ook regelmatig event boeken, verhalen die vaak van invloed zijn op bijna iedereen in het universum. Zo leerde ik weer over andere karakters die ik nog niet kende en me ook wel interessant leken.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

The Infinity Gauntlet (waar de Marvel films langzaam naartoe werken)

afbeelding


Secret Wars (helden en schurken worden op een planeet gedropt om elkaar te vernietigen)

afbeelding


Civil War (zie boven)

afbeelding


House Of M (Scarlet Witch creëert een alternatieve wereld)

afbeelding


Avengers Assemble (Avengers en Guardians Of The Galaxy)

afbeelding


War Of Kings (Inhumans)

afbeelding


En dan heb je er nog veel meer, zoals Fear Itself, Avengers VS X-Men, Annihilation, Avengers/X-Men - Utopia, Age Of Ultron en Realm Of Kings.

Wat ook wel interessant is, zijn de Marvel Firsts boeken. Daarin zijn comics verzameld waarin karakters voor het eerst verschenen. Zelf heb ik alleen Marvel Firsts 1960s, waar bijvoorbeeld Amazing Fantasy #15 tussen zit, de eerste Spider-Man.

afbeelding

bigmichiel

Avatar

Hmmz, zo te zien ben ik een van de weinige die dit echt helemaal niets lijkt. De hele civil war reeks staat me niet bepaald aan qua verhaal. Gelukkig heeft Marvel me al eerder verrast, misschien deze keer ook. Aan de andere kant, niet alles wat ze maken is goud. De eerste Captain America vond ik vreselijk slecht (3 zittingen nodig gehad, 3x in slaap gevallen). Van de week heel het eerste seizoen van Marvel Agents of S.H.I.E.L.D. gekeken maar ook daar zitten maar weinig top momenten in en is het meer een soap serie. Hopelijk dat seizoen 2 daar verandering in gaat brengen.

Banned

Avatar

Wat een ingewikkelde soep allemaal.

Hancock

Avatar

Tot nu toe op the Guardians na vond ik alle disney marvel's maar tegenvallen. Spiderman 2 en de Xmen daarentegen vond ik eigenlijk best vermakelijk.
Ik zie het allemaal wel . Zit er niet bepaald om te springen ...gaaaap

nieuwslaatste nieuws

meest populair