Events & Festivals

IFFR 2016 filmoverzicht & cijfers

Een overzicht van alle films die FilmTotaal (tot nu toe) op het IFFR heeft gezien. Welke moet je zien en welke mag je overslaan?

door Kaj van Zoelen om 12:29 in Events & Festivals



Dit jaar zullen Jim Pedd en Kaj van Zoelen wederom verslag doen van het IFFR. Zij zullen tientallen films aan hun kritische oordeel onderwerpen. In onderstaand overzicht zal de komende dagen worden bijgehouden welke films zij hebben gezien en wat ze daarvan vonden. Voor meer IFFR-artikelen, zie de speciale IFFR-pagina

Beoordelingen van Kaj van Zoelen:

The Assassin (Hou Hsiao-Hsien, Taiwan, 2015)
Een prachtig gefilmde martial artsfilm die de conventies van het genre inruilt voor subtiele introspectie. Een meesterwerk van een van de grootste internationale regisseurs van de afgelopen decennia.
[rating_small 5]

Tanna (Martin Butler & Bentley Dean, Australië, 2015)
Bijzonder vanwege het feit dat de film gespeeld wordt door leden van een inheemse stam op een afgelegen eiland, niet zozeer vanwege de uitvoering of het verhaal over de Romeo en Julia van het eiland Tanna.
[rating_small 3.5]

Happy Hour (Ryûsuke Hamaguchi, Japan, 2015)
De meer dan vijf uur lange speelduur breekt deze praatfilm, die soms wel mooie momenten bevat, uiteindelijk toch een beetje op.
[rating_small 3]

Fear Itself (Charlie Lyne, Verenigd Koninkrijk, 2015)
Horrordocumentaire die niet helemaal werkt doordat de montage van beelden uit horrorfilms en de voice-over elkaar tegenwerken. Soms sfeervol, deels dankzij de geluidsmontage.
[rating_small 3]

Bone Tomahawk (S. Craig Zahler, Verenigde Staten, 2015)
Stijlvolle en spannende horrorwestern die lange tijd aan de “hang out-westerns” van Howard Hawks doet denken.
[rating_small 4]

Right Now, Wrong Then (Hong Sang-Soo, Zuid-Korea, 2015)
Een fijne romantische komedie met narratieve spelletjes zoals alleen Hong Sang-Soo ze maakt.
[rating_small 4]

MA (Celia Rowlson-Hall, Verenigde Staten, 2015)
Hypnotiserende hervertelling van het Mariaverhaal, vol surrealistische symboliek.
[rating_small 4]

Chevalier (Athina Rachel Tsangari, Griekenland, 2015)
Leuk absurdisme dat draait om welke van zes mannen de grootste heeft. De Griekse “weird wave” blijft de maatschappij reflecteren.
[rating_small 3.5]

L'Accademia delle Muse (José Luis Guerin, Spanje, 2015)
Droge verhandeling over liefde, passie, verlangen en inspiratie door muses. Soms grappig, soms erg intellectueel en literair.
[rating_small 3]

The Island Funeral (Pimpaka Towira, Thailand, 2015)
Roadmovie waarin je eerst samen met de hoofdpersonen verdwaald raakt, waarna je bij het betoverende eiland uit de titel terechtkomt en zou willen dat het echt bestaat.
[rating_small 4]

11 Minutes (Jerzy Skolimowski, Polen/Ierland/Verenigd Koningkrijk, 2015)
Spannende mozaiëkfilm waarin de stress voor alle personages in razend tempo wordt opgebouwd totdat deze explodeert in een zieke grap.
[rating_small 3.5]

Sex and Broadcasting (Tim K. Smith, Verenigde Staten, 2014)
Mooie documentaire ode aan radiostation WFMU en wat hen uniek maakt, dat door geldproblemen van WFMU onverwacht spannend wordt.
[rating_small 4]

The Bear Tales (Samuele Sestieri, Italië/Finland/Noorwegen, 2015)
Abstracte allegorie van de makers wordt nare nachtmerrie voor de kijker. Een film om een oogje dicht bij te doen.
[rating_small 1]

Sayonara (Fukada Koji, Japan, 2015)
Intelligente, gevoelige sci-fi over het verschil tussen mens en androïde, dat extra cachet krijgt doordat de androïde door een echte androïde wordt 'gespeeld'.
[rating_small 4]

Three Stories of Love (Hashiguchi Ryosuke, Japan, 2015)
Itetwat trage mozaiëkfilm over liefde of het gemis daarvan, die matig begint maar uiteindelijk toch mooi wordt.
[rating_small 3.5]

Mountains May Depart (Jia Zhangke, China/Frankrijk/Japan, 2015)
Een van de hoogtepunten van het festival, waarin Jia Zhangke op intieme wijze China weer kritisch onder de loep legt.
[rating_small 4.5]

The Shell Collector (Tsubota Yoshifumi, Japan/Verenigde Staten, 2016)
Alleen zijn kan heel intiem zijn, maar zijn we wel alleen met de natuur om ons heen? Aparte, originele film.
[rating_small 3.5]

L'ombre des femmes (Phillipe Garrel, Frankrijk/Zwitserland, 2015)
Heerlijke lichtvoetige film over liefde, vreemdgaan, verlangen en vertrouwen (en nog veel meer) van een Franse uitblinker op dat gebied.
[rating_small 4.5]

Arabian Nights: Vol. 1, The Restless One (Miguel Gomes, Portugal/Frankrijk/Duitsland, Zwitserland, 2015)
Duizend-en-één-nacht, maar dan in hedendaags Portugal: ministers en bankiers met permanente erecties, hanen die onheil aanvoelen, ontploffende walvissen en economische misère als gevolg van bezuinigingen.
[rating_small 4]

Califórnia (Marina Person, Brazilië, 2015)
Charmant jaren tachtig coming of age-verhaal over een meisje in São Paulo dat liefde en muziek ontdekt terwijl de wereld AIDS leert kennen en democratie terugkeert naar Brazilië.
[rating_small 4]

The Strange Case of Shiva (Arun Karthick, India, 2015)
Bijzonder debuut waarin geen woord wordt gesproken, maar alles met beelden wordt verteld. Wel een tikkeltje traag.
[rating_small 3.5]

A Woman, A Part (Elisabeth Subrin, Verenigde Staten, 2016)
Ontroerende film waarin een actrice in existentiële crisis raakt en zichzelf probeert te hervinden op 'vakantie' in New York.
[rating_small 4]

Helmut Berger, Actor (Andreas Horvath, Oostenrijk, 2015)
Soms fascinerende, soms saaie en soms walgelijke documentaire over de acteur Helmut Berger.
[rating_small 3]

Original Copy (Florian Heinzen-Ziob & Georg Heinzen, Duitsland, 2015)
Fraaie documentaire over een uitstervend ras: een schilder van filmschilderijën voor Bollywoodfilms (in plaats van posters).
[rating_small 4]

Kaili Blues (Bi Gan, China, 2015)
Poëtische, dromerige en trage film, waarvan minstens een half uur in één take is opgenomen met een go-pro camera.
[rating_small 3.5]

An (Naomi Kawase, Japan/Frankrijk/Duitsland, 2015)
Prachtige film over de liefde voor lekker eten en het bereiden daarvan, en het met je meedragen van een pijnlijk verleden dat je niet los kan laten.
[rating_small 4.5]

Where I Grow Old (Marília Rocha, Brazilië/Portugal, 2016)
Vrolijke en melancholische film over twee vrouwen die twijfelen tussen leven in Brazilië of Portugal.
[rating_small 4]

Strange Love (Natasha Mendonca, India, 2016)
Onsamenhangende, experimentele mix tussen documentaire en fictie waarbij de twee onderwerpen (politieke zangeres en transgender man) interessanter zijn dan de film over hen. Wel met mooie muziek.
[rating_small 2]

An Old Dog's Diary (Shumona Goel & Shai Heredai, India, 2015)
Korte, impressionistische film over avant-garde kunstenaar Francis Newton Souza, die na zijn dood pas goed is gaan verkopen. Met elf minuten net lang genoeg.
[rating_small 3]

Bite (Charlotte Lim Lay Kuen, Maleisië, 2016)
Delicate, gevoelige korte film waarin een ingrijpende gebeurtenis in het leven van een jong meisje alles een andere betekenis geeft.
[rating_small 4]

Love & Friendship (Whit Stillman, Ierland/Frankrijk/Nederland, 2016)
Heerlijke venijnige dialogen in deze hilarische Jane Austen-bewerking waarin Kate Beckinsale schittert als manipulator pur sang, die voor haarzelf en voor haar dochter een rijke man probeert te ritselen.
[rating_small 4]

The Fourth Direction (Gurvinder Singh, India/Frankrijk, 2015)
Spannend drama over de stijgende agressie en angst tussen sikhs en hindoes in de Punjab deelstaat van India, begin jaren tachtig. De cinematografie maakt de groeiende claustrofobie voelbaar, die het conflict bij de bevolking creëert.
[rating_small 4]

As I Open My Eyes (Leyla Bouzid, Frankrijk/Tunesië/België/Verenigde Arabische Emiraten, 2015)
Intieme film over een jonge meid in Tunesië die zangeres wil worden en met haar band politiek getinte nummers zingt, wat haar in de problemen brengt bij familie, vrienden en de politie. Met mooie Tunesische rock.
[rating_small 4]

Beoordelingen van Jim Pedd:

Francofonia (Aleksandr Sokurov, Frankrijk, 2015)
Weinig samenhangende, maar wel veelzeggende reflectie op de rol van kunst in de moderne samenleving. Dat opgehangen aan het verhaal van Louvre-directeur Jacques Jaujard en de Nazi Franz Wolff-Metternich.
[rating_small 3.5]

Beyond Sleep (Boudewijn Koole, Nederland, 2016)
Cinematische ervaring die het schier onmogelijk te verfilmen boek van Willem Frederik Hermans recht aan doet. Niet te missen ervaring.
[rating_small 4.5]

Tanna (Martin Butler & Bentley Dean, Australië, 2015)
Waargebeurd liefdesverhaal in een samenleving waarin dat eenvoudigweg niet kan. Krachtig verhaal dat laat zien wat liefde kan.
[rating_small 4]

High-Rise (Ben Wheatley, Verenigd Koninkrijk, 2015)
De eerste anderhalf uur van High-Rise zijn ontzettend amusant. Maar daarna krijg je het gevoel dat de film te lang duurt. Jammer, maar wel hoogst amusant en lekker gewelddadig.
[rating_small 4]

Bang Gang (A Modern Love Story) (Eva Husson, Frankrijk, 2015)
Seksueel drama gebaseerd op ware gebeurtenissen. Een groep tieners geeft een met seks overladen invulling aan het puberleven in de vorm van massale orgies. Bij vlagen erg grappig, maar verder ook een interessante visuele film.
[rating_small 3.5]

The Event (Sergei Loznitsa, Nederland, België, 2015)
Documentaire van slechts 74 minuten. Door regisseur Loznitsa omschreven als een found-footage film, omdat het prachtige beelden uit Leningrad toont tijdens de revolutie in augustus 1991. Helaas mist de context die nodig is om het een goed te volgen geheel te maken.
[rating_small 2.5]

Préjudice (Antoine Cuypers, België, 2015)
Was erbij gebaat geweest als er iets meer bekend was over de achtergrond van de personages. De sluimerende problemen, die pas helemaal aan het einde enigszins naar voren komen, maar nooit helemaal onthuld worden, kunnen irriteren. Verder wel een sterk gespeeld drama.
[rating_small 3.5]

Gonin Saga (Ishii Takashi, Japan, 2015)
Hilarisch. Maar ook hard en emotioneel. Stijlvol gefilmde vervolgfilm van Ishii Takashi, over twee jonge mannen die wraak willen nemen. Had wat sneller kunnen beginnen (en minder mogen hangen in het verleden) maar is desondanks een geweldige film.
[rating_small 4]

The Assassin (Hsiao-hsien Hou, Taiwan, 2015)
Prachtig gefilmd introspectief. De geest van een huurmoordenaar en de weg van het zwaard staan centraal. Wel bij vlagen iets té traag.
[rating_small 4]

Room (Leonard Abrahamson, Canada, 2015)
Sterk drama over een vrouw en haar kind die jarenlang opgesloten zitten in een klein kamertje. Niet alleen bijzonder aangrijpend in het laten zien van hoe ze daar leven, maar ook de nasleep is sterk. Was perfect geweest bij uitblijven van de wat onnodige voice-over.
[rating_small 5]

L'ombre des femmes (Philippe Garrel, Frankrijk, 2015)
Liefdesdrama over een man en vrouw die allebei vreemdgaan, maar alleen elkaar willen. Onnodig vreemd, maar wel bij vlagen humoristisch,
[rating_small 3]

Évolution (Lucile Hadzihalilovic, Frankrijk, 2015)
Prachtige cinematografie, vol mooie beelden en een interessant uitgangspunt. Wordt ook wel de Franse Under the Skin genoemd. Maar weet dat niveau niet te halen; te vaag en te traag.
[rating_small 2.5]

Ghost Ship (Koldo Almandoz, Spanje, 2016)
Wat regisseur Almandoz precies met Ghost Ship wilde vertellen wist hij zelf ook niet. Bizar experimenteel essay dat wel intrigerende feiten vertelt, maar niet erin slaagt iets zinnigs te vertellen.
[rating_small 1]

Demolition (Jean-Marc Vallée, Verenigde Staten, 2015)
Dramedy die precies de juiste tonen weet te slaan. Bij vlagen echt een onvervalst drama, maar dan weer hilarisch. Sterke film.
[rating_small 4]

Montreal la Blanche (Bachir Bensaddek, Canada, 2016)
Geeft geleidelijk inzicht in het verhaal van taxichauffeur Amokrane, een Algerijn die op Kerstavond een voormalig idool, zangeres Kahina, die dood gewaand werd, tegen komt. Hij besluit haar te helpen. Hun achtergronden geven inzicht in de levens van mensen tijdens de Algerijnse oorlog. Vol scherp dialoog en persoonlijk verhaal. Bij vlagen wat onduidelijk en iets te traag.
[rating_small 3.5]

Anomalisa (Charlie Kaufman & Duke Johnson, VS, 2015)
Geeft interessant inzicht in de man Michael Stone. Hij voelt zich er niet meer toe in staat een band te voelen met andere mensen. Wat leidt tot behoorlijk grappige, maar ook tragische scènes.
[rating_small 4]

Notes on Blindness (Pete Middleton, James Spinney, VK, 2016)
Theoloog John Hull werd in 1983, na jaren van verslechtering van zijn visie, compleet blind. De film is een reflectie op wat het betekent om blind te zijn en te worden. Compleet met prachtige inzichten over de rol van geluid in het menselijk leven en hoe regen je uit blindheid kan trekken.
[rating_small 4]

He Hated Pigeons (Ingrid Veninger, Chili, 2015)
Elias onderneemt een roadtrip door het oogverblindende Patagonië, een reis die hij eigenlijk wilde maken met zijn overleden geliefde. Een prachtige film, die reflecteert op het wat betekent om iemand te verliezen. Echter speelt acteur Pedro Fontaine redelijk verveeld, waardoor het lang niet over komt.
[rating_small 3]

Full Contact (David Verbeek, Nederland, 2015)
Blijft vooral steken in goede ideeën, die helaas niet zo sterk uitgewerkt worden.
[rating_small 3.5]

Bone Tomahawk (S. Craig Zahler, Verenigde Staten, 2015)
Gruwelijk, maar oh zo amusant. Kannibalistische Indianen en een onverschrokken Kurt Russell. Wat wil je nog meer?
[rating_small 4]

The Plague at the Karatas Village (Adilkhan Yerzhanov, Kazachstan, 2016)
Absurdistische film over een dorpje waar de pest heerst. Iedereen ontkent. Heerlijk om naar te kijken, maar duurt even voordat je erin zit. Bij vlagen ook onnavolgbaar.
[rating_small 3.5]

Land of Mine (Martin Zandvliet, Denemarken, 2015)
Huiveringwekkend om te zien. Plaatst je in het perspectief van Duitse krijgsgevangenen en laat je niet meer los.
[rating_small 5]

Love & Friendship (Whit Stillman, Ierland/Frankrijk/Nederland, 2016)
Vooral het dialoog is geweldig in deze verfilming van een novelle van Jane Austen. Kate Beckinsale is de meest villeine vrouw die je je maar kan bedenken.
[rating_small 4]

0 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

NieuwsFilm

meest populair