De hoogtepunten van Cannes 2016

De hoogtepunten van Cannes 2016

De films om naar uit te kijken, de Nederlandse aanwezigheid en een moeilijke jurk van Amal Clooney.

Cannes 2016 is weer achter de rug en het was weer een film met een mooie uiteenlopende competitie waarbij sommige films zoals I, Daniel Blake tot de grote verrassingen behoorde, terwijl The Last Face van Sean Penn een grote misser bleek.

Een van de grootste hoogtepunten moet toch wel de Nederlandse aanwezigheid zijn op Cannes dit jaar. Elle van Paul Verhoeven was een van de laatste films, die in première ging en gooide hoge ogen. Kans op de Palme d'Or werd niet uitgesloten en hoewel het bij de uitreiking achter het net viste, is deze film volgens de recensies een film om naar uit te kijken. We hoeven dan ook niet lang te wachten op de release want de film draait vanaf 2 juni in de Nederlandse bioscoop.

Een Nederlandse film, die wel een prijs binnen wist te slepen, was The Red Turtle van Michael Dudok de Wit. Deze won de juryprijs binnen het Un Certain Regard- programma. Ook op deze film hoeven we niet lang te wachten om te bekijken, want deze gaat op 20 juni in première. Ook de Duitse komedie Toni Erdmann, dat in de prijzen viel heeft een Nederlands tintje. De Nederlandse actrice Hadewych Minis speelt namelijk een bijrol in deze film, dat werd bekroond door de Fipresci, de organisatie van internationale filmcritici. Volgens de journalisten is de Duitse productie de beste film in de competitie van Cannes dit jaar.

De competitie was behoorlijk uitgebreid met maar liefst 22 films. En niet een van de films won alle prijzen. Alleen de Iraanse film Forushande van regisseur Asghar Farhadi won twee prijzen, namelijk voor beste acteur en scenario. Deze film gaat over het verhaal van een koppel wiens relatie moeilijk wordt als ze Arthur Miller's Death of a Salesman opvoeren. Hier moeten we nog even op wachten, want deze is pas 8 september in de bioscoop te zien.

Een van de films, die het nieuws haalde door boegeroep van de journalisten na afloop van de persscreening was Personal Shopper van Olivier Assayas. Een grote verrassing was, dat deze toch een prijs voor beste regisseur mocht ontvangen. De jury was duidelijk verdeeld (volgens jurylid Vanessa Paradis waren zij de jury die het langste van alle jury's ooit had overlegd) omdat de prijs voor beste regisseur naar twee films ging. Ook Cristian Mungiu kreeg de prijs voor Bacalaureat, die vanaf 22 september bij ons te zien is. Of de jury of (een deel van) de pers gelijk had rond Personal Shopper kunnen we pas in oktober beoordelen. De film staat momenteel gepland voor een release van de 22ste van die maand.

Maar Cannes draait natuurlijk ook om de missers. De grote flop van het festival is dit jaar The Last Face van Sean Penn. Als er een prijs voor meest pijnlijke persconferentie zou zijn, ging deze ook zeker naar die van deze film, waar Sean Penn met trillende stem en tranen in zijn ogen zijn teleurstelling niet kon verbergen. Ook de cast waaronder zijn ex Charlize Theron (de twee zorgden ervoor nooit naast elkaar te staan tijdens de photocalls) leken de minuten af te tellen tot deze contractuele verplichting achter de rug zou zijn.

Opmerkelijk was de selectie van veel films van vrouwelijke regisseurs in de competitie. Voorgaande jaren deed de afwezigheid hiervan nogal wat stof opwaaien, maar dit jaar waren er aardig wat films met een vrouwelijke centrale rol (waaronder Elle met Isabelle Huppert) en een vrouw aan het roer als regisseur binnen het programma. American Honey van Andrea Arnold was de enige die in de prijzen viel. Zij kreeg voor haar film de juryprijs. Het is ook de film waar de meeste Oscar buzz voor was na de première voor de rol van Shia LaBeouf.

Naast de films, gaat het bij Cannes natuurlijk ook om de galapremières en de jurken. Een van de eerste grote premières vormde Money Monster, die met een cast bestaande uit onder meer Julia Roberts, George Clooney en Dominic West plus Jodie Foster als regisseur kon rekenen op in ieder geval die grote namen om over de rode loper te paraderen. Julia Roberts bleek toen ze de trap op liep geen schoenen aan te hebben, waarmee ze alle regels van Cannes (denk hakkengate van vorig jaar) aan haar spreekwoordelijke laars lapte. Maar de volgende dag werd dit een voetnoot, dankzij de aanwezigheid van Amal Clooney op de rode loper. Waar echtgenoten normaal een beetje op de achtergrond blijven tijdens het lopen over de rode loper, poseerde zij ook mee met de castleden. Om het nog pijnlijker te maken, wilde haar jurk niet bepaald meewerken, en dat zorgde voor hilarische foto's van Jodie Foster en Julia Roberts die als boeren met kiespijn lachten. Hoort er allemaal bij.



NieuwsFilm

meest populair