Waarom Hollywood geen baat heeft bij LHBTI-personages in blockbusters

Een verdiepend artikel over de houding van de filmindustrie en samenleving tegenover de LHBTI-gemeenschap.

Wat hebben recente blockbusterfilms als Jurassic World: Fallen Kingdom, Thor: Ragnarok en Solo: A Star Wars Story gemeen? Naast het feit dat ze alle drie onderdeel uitmaken van populaire franchises en gemiddeld genomen veel geld in laatje brengen, eigenlijk niet zoveel. Behalve dan dat de producerende filmstudio's in al deze films een LHBTI-personage - of althans de referenties naar de seksuele geaardheid van inmiddels populaire filmkarakters - hebben weggeknipt. Waarom durft Hollywood het toch niet aan om sterke LHBTI-personages te tonen in haar grotere films?

De filmindustrie is niet voor niets een industrie. Er moet geld worden opgebracht en het liefst zoveel mogelijk. Het expliciet tonen van serieuze LHBTI-personages (in de zin van niet louter als grappig bedoelde stereotiepe LHBTI-sidekicks) zal vandaag de dag waarschijnlijk het maken van winst nog steeds belemmeren in plaats van bevorderen. De grote filmstudio's, zoals Dinsey en Universal Studios, lijken immers nog altijd bang voor de maatschappelijke reacties op homoseksualiteit, al wordt dat, logischerwijs, nooit expliciet gezegd.

LHBTI-personages niet welkom in grote afzetmarkten
China is een van de snelst groeiende markten, ook op het gebied van filmentertainment. Steeds meer Hollywoodblockbusters verschijnen in China, maar een regenboogvlag zul je er niet zien wapperen. China heeft LHBTI-personages in films en series namelijk verbannen. Mocht een Hollywoodfilm met een LHBTI-personage kans willen maken op een release in China, dan zullen in de meeste gevallen alle referenties naar niet-heteroseksuele gedragingen moeten worden gecensureerd. Hetzelfde geldt voor landen als Rusland en Indonesië, waar homoseksualiteit nog steeds niet algemeen geaccepteerd is.

Bekijk de afbeelding
Neem Disney's live-action verfilming van het sprookje Beauty and the Beast (2017). Deze miljoenenproductie werd in Koeweit en aanvankelijk ook in Maleisië verboden, omdat slechterik Gaston en diens (schijnbaar homoseksuele) sidekick in één scène samen dansen. Zoiets onschuldigs roept in veel landen, zelfs in de westerse wereld, nog steeds heel veel afkeurende reacties op. Daarmee wordt ook duidelijk waarom het onlangs verschenen Deadpool 2 (voorlopig) niet in de Chinese bioscopen zal verschijnen. In die gewelddadige superheldenfilm hebben heldinnen Negasonic Teenage Warhead en Yukio namelijk een relatie. Dikwijls censureren of verbannen landen dergelijke content om de eigen culturele waarden te beschermen tegen de (in hun ogen) ongewenste westerse invloeden.

Hollywood reageert op de markt
Dat er nauwelijks LHBTI-personages in de grote blockbusterfilms te zien zijn, betekent natuurlijk niet dat deze minderheidsgroep helemaal wordt genegeerd. Vooral in televisieseries als Glee en 13 Reasons Why en de wat kleinere films als de coming-outprent Love, Simon - producties die overwegend lijken te zijn bedoeld voor een wat jongere doelgroep - is er steeds meer sprake van een realistische representatie van de LHBTI-gemeenschap. Schijnbaar is er onder deze doelgroepen wel voldoende draagvlak om dit mogelijk te maken. Dat ligt anders bij de grote blockbusterfilms; films waar veel meer geld mee is gemoeid en waarbij er meer financiële risico's meespelen in de afwegingen.

Bekijk de afbeelding
Dat Marvel bijvoorbeeld voorzichtig is met het expliciet tonen van LHBTI-helden en -heldinnen is vanuit een marktperspectief dan ook wel begrijpelijk. Een belangrijk deel van haar fans lijkt namelijk een conventioneel wereldbeeld te hebben waarin homoseksualiteit niet past, zo valt onder andere op te maken uit de reacties die verschijnen onder Amerikaanse artikelen over dit onderwerp. Filmstudio's reageren dus ook gewoon op de marktvraag en nu de roep om meer LHBTI-representatie en bekende -rolmodellen langzaam toeneemt, zullen de grotere spelers zich daar waarschijnlijk ook voorzichtig aan proberen te gaan wagen. Of toch niet?



Bekijk de afbeelding
Opvallend voorbeeld: Fantastic Beasts 2
Marvel Studios-president Kevin Feige heeft toegezegd dat we op vrij korte termijn een LHBTI-personage kunnen gaan verwachten in het Marvel Cinematic Universe. Op die toezegging werd logischerwijs positief gereageerd vanuit de regenbooggemeenschap. Desondanks zijn er ook mindere berichten. Zo reageerden veel fans negatief en teleurgesteld op het feit dat schrijfster J.K. Rowling de homoseksuele relatie tussen tovenaars Dumbledore en Grindelwald, een relatie die zij nota bene zelf ooit heeft bedacht, in haar script voor het later te jaar te verschijnen Fantastic Beasts and the Crimes of Grindelwald niet zal behandelen. Dit is op z'n minst opvallend, omdat Rowling zelf een uitgesproken strijder is voor gelijke mensenrechten.



Blijft Hollywood LHBTI-onvriendelijk?
Maatschappelijke opvattingen veranderen met de tijd. Dat is niet van de ene op de andere dag gebeurd en het is misschien ook niet realistisch om dat te eisen. Hollywood wordt namelijk ook beetje bij beetje LHBTI-vriendelijker. Zo zeiden Mean Girls-acteurs Jonathan Bennett en Daniel Franzese, beiden homoseksueel, onlangs in een podcast nog dat de positie van homoseksuele acteurs steeds beter wordt. Toen zij doorbraken, werd hen nog met klemtoon geadviseerd om niet uit de kast te komen. Dat zou destijds (de film kwam in 2004 uit) te schadelijk voor hun carrière zijn geweest.

Conclusie: tijden veranderen!
Is Hollywood vandaag de dag ontzettend tolerant tegenover de LHBTI-gemeenschap? Nee, nog niet. Daarbij laat de filmindustrie zich ook deels leiden door de houding van de markt, ofwel de samenleving. Desondanks wordt er in Hollywood wel steeds meer nagedacht over het tonen van LHBTI-rollen in haar grotere producties, maar deze eindigen nog te vaak in de prullenbak van de monteerkamer. Nu is het dus wachten totdat de grotere filmstudio's de stap écht wagen en er eens een keer een duidelijk LHBTI-personage op het grote witte doek te zien zal zijn in een blockbuster.

NieuwsFilm

meest populair