Somebody I Used to Know [Prime Video]

Somebody I Used to Know [Prime Video] (2023)

Een romantische komedie als kauwgom waar de smaak vanaf is

Leestijd: 2 min 7 sec
Regie: Dave Franco | Scenario: Dave Franco, Alison Brie | Cast: Alison Brie (Ally), Jay Ellis (Sean), Kiersey Clemens (Cassidy), Danny Pudi (Benny), ea. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2023

Somebody I Used to Know begint sterk, als een romantische komedie met een wat rauwer randje. De humor is minder cliché, en ook al volgt het verhaal de genreconventies, voelt het toch aan alsof er toch een verassing op de loer licht. Helaas wordt die verwachting niet waargemaakt. Dit project van getrouwd koppel Dave Franco en Alison Brie brengt niets nieuws op het gebied van romcoms en wordt al snel saai, als kauwgom waar de smaak vanaf is.

Als de reality tv-show die Ally's grote doorbraak betekende wordt gecanceld, besluit ze terug te gaan naar haar geboorteplaats om haar moeder te bezoeken en wat tijd voor zichzelf te nemen. Terug op de plek waar ze is opgegroeid, omringd door mensen waar ze zich ooit sterk verbonden mee voelde, herleeft ze het verleden en vraagt ze zich af of ze destijds de juiste keuze heeft gemaakt om te vertrekken.

De personages geven weinig smaak aan het verhaal. Brie's personage hangt aan elkaar van stereotypes en clichés, en dat van haar tegenspeler is praktisch een leeg omhulsel. Waar het verhaal in eerste instantie lijkt te draaien om Ally en haar ex Sean, speelt de echte spanning zich af tussen haar en de nieuwe verloofde van Sean. Sean zelf functioneert alleen als een obstakel tussen de beide vrouwen en hun dromen en toekomstplannen. Iets wat ze uiteindelijk samen moeten overwinnen.

Na deze grote teleurstelling is er nog even hoop op de hereniging van Alison Brie en Danny Pudi, maar ook deze maakt de verwachtingen niet waar. De twee speelden jarenlang leuk samen in de sitcom Community. Die inmiddels alweer een tijdje is gestopt maar nog steeds te zien is op Netflix. Je zou verwachten dat dit duo de humor wel terug kan brengen in de tot dan toe weinig aandacht opeisende film, maar ook dit is niet het geval. De twee krijgen amper de kans om gebruik te maken van hun komische chemie.

De relatief bekende cast is het sterkste punt van Somebody I Used to Know, en zelfs dat kan de film niet uit de middelmaat trekken. Een écht goede romantische komedie is sowieso al lang niet meer verschenen, en hoewel er potentie was, kan ook Somebody I Used to Know deze rol niet vervullen. Kijk je deze op Valentijnsdag, dan zal de chemie vooral van jezelf moeten komen.

Somebody I Used to Know is te zien bij Prime Video.