The Redeem Team [Netflix]

The Redeem Team [Netflix] (2022)

Gewoon een goede basketbaldocumentaire.

Leestijd: 2 min 34 sec
Regie: Jon Weinbach| Cast: Kobe Bryant, LeBron James, Dwyane Wade, e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2022

The Redeem Team volgt het nationale Amerikaanse basketbalteam vanaf zijn afgang op de Olympische Spelen van 2004 tot en met de herovering van het goud op die van 2008. Er worden beelden getoond van achter de schermen en veel mensen die toen in en om het team actief waren geven commentaar. The Redeem Team is dus gewoon een sportdocumentaire. Wat hij goed doet is niet fenomenaal en wat hij minder goed doet is niet heel erg slecht.

Van de honderden uren aan beeldmateriaal die door de jaren heen zijn gefilmd is een coherent verhaal samengesteld dat in een prettig tempo wordt verteld. Tijdens de aftiteling wordt nog wat materiaal getoond dat niet nodig was voor het verhaal, maar wel heel erg leuk is om te bekijken. Gelukkig zijn deze beelden niet in de documentaire zelf gepropt, want op deze manier blijft elk gebruikt fragment nuttig voor het verloop van het verhaal.

Dat verhaal wordt in anderhalf uur voornamelijk verteld door nieuwsitems en krantenartikelen die creatief in beeld worden gebracht. Titels die woord voor woord verschijnen maken het makkelijk om snel de essentie van het artikel te kunnen vatten. Iemand die nog nooit van het Redeem-team heeft gehoord zal tevreden zijn met de diepte van het verhaal, maar als je een doorgewinterde basketballiefhebber bent, kom je niet heel veel nieuwe dingen te weten. De nieuwsitems en krantenartikelen zal je als fan in die tijd vast ook hebben gezien en gelezen.

Er is daarentegen ook nooit eerder vertoond beeldmateriaal uit onder andere privéopnamen van Dwyane Wade, die net als LeBron James betrokken is als producent. Daarnaast zijn er meerdere spelers, de coach, een paar journalisten en anderen die voor de camera hun zegje komen doen. Ook hier weer is de montage precies goed, want alles wordt gezegd maar er is niemand die te lang praat. Ook de muziek is goed geïmplementeerd. Want hoewel weinig verheffend zijn er een paar zeer degelijke stukjes en deze niet af van wat er op het scherm gebeurt.

Behalve Dwyane Wade en LeBron James krijgt ook Kobe Bryant veel aandacht. De documentaire toont netjes hoe hij later bij het team kwam en hoe gedreven hij was, maar er wordt geen woord gerept over zijn overlijden begin 2020. Nu gaat The Redeem Team over de periode van 2004 tot en met 2008, maar een korte mededeling over zijn dood zou niet hebben misstaan, al was het maar een regel tekst net voor de aftiteling of iets dergelijks.

Aangezien The Redeem Team draait om het Amerikaanse basketbal, is het geen verrassing dat de documentaire vol zit met uitingen van vaderlandsliefde. Zo zijn er nationalistische speeches, het Amerikaanse volkslied en zelfs het Amerikaanse leger. De teksten waar de spelers en de coach soms mee strooien zou in een speelfilm leiden tot rollende ogen of gegiechel, maar aangezien dit een documentaire is bieden deze nationalistische uitingen een inkijkje in de Amerikaanse cultuur en het besef dat deze op dit vlak heel anders is dan de Europese.

The Redeem Team is te zien bij Netflix.