Algemeen

'Michiel de Ruyter' verovert NL Box Office

De Gooische Vrouwen bleken niet opgewassen tegen de zeventiende eeuwse Nederlandse held.

door Jim Pedd op 05.02.2015 om 15:29 in Algemeen
Eindelijk een nieuwe nummer één: Michiel de Ruyter (2.5 ster). De Nederlandse film, controversieel of niet, ging tegen een nette 1,07 miljoen euro in première. Gemiddeld kwam de film helaas niet boven de 10.000 euro per scherm uit, maar desondanks zette Frank Lammer een nette 8.098 euro neer. Ook The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water (2 sterren) beleefde een prima debuut in Nederland, met 621.706 euro als verdienste op 168 schermen. Daar werd gemiddeld 3.700 euro opgehaald. Als je de voorpremières meetelt, komt de film al op 730.000 euro uit, in zijn eerste week. Gooische Vrouwen 2 (4 sterren) leverde in zijn negende week 25,9 procent in. Er bleef nog een dikke half miljoen euro over, waarmee de film boven de 15 miljoen euro staat.

Dan is het nog eens de beurt aan een Nederlandse film: Homies (2.5 ster). Die haalde in zijn tweede week 373.202 euro op en staat net niet op een totale opbrengst van één miljoen euro. Liam Neesons Taken 3 (1 ster) deed het minder goed, met in drie weken tijd nog 368.346 euro over. De film staat echter al op een nette 2,1 miljoen euro. Ook The Imitation Game (3,5 ster) blijft het redelijk goed doen op het beperkte aantal schermen. De film was in 66 zalen te bekijken en haalde daar 4.073 euro op. Niet slecht, voor een arthouse film in zijn vierde week. In totaal staat de productie op 1,6 miljoen.

Alle Oscarbuzz heeft Birdman (4.5 ster) niet heel veel opgeleverd. De film was op 34 schermen te zien en haalde gemideld 5.159 euro op. In totaal staat de film nu net niet op de half miljoen. Dan is het de beurt aan The Hobbit: The Battle of the Five Armies (3 sterren), dat na acht weken op 11,8 miljoen euro staat. Daarmee heeft de film zijn voorganger, Desolation of Smaug, al overtroffen. Ook de opbrengst van An Unexpected Journey, dat op 12,2 miljoen euro eindigde, lijkt in zicht, maar moeilijk te bereiken. Daarna Into the Woods (3 sterren), een nieuwkomer, die het niet geweldig deed, met een openingsweek van 148.952 euro. Hekkensluiter is The Theory of Everything (3,5 ster), dat nog 123,244 euro opbracht.
1. (-)Michiel de Ruyter 1.077.062 1.102.518 133 8.098trailer 2. (-)SpongeBob: Sponge Out of Water 621.706 730.000 168 3.700trailer 3. (1)Gooische Vrouwen 2 574.115 15.131.682 125 4.592trailer 4. (3)Homies 373.202 953.638 102 3.658trailer 5. (2)Taken 3 368.346 2.144.975 87 4.233trailer 6. (4)The Imitation Game 268.875 1.628.479 66 4.073trailer 7. (6)Birdman 175.430 426.485 119 1.459trailer 8. (5)The Hobbit: The Battle of the Five Armies 173.658 11.838.927 119 1.459trailer 9. (-)Into the Woods 148.952 148.952 40 3.723trailer 10. (8)The Theory of Everything 123.244 610.105 59 2.088trailer
DW VW Film OpbrengstTotale opbrengstSchermenPer scherm Trailer
Alle bedragen zijn in euro's. De bedragen betreffen daarnaast alleen Nederland. Van de opbrengsten vloeit gemiddeld 55% terug naar de filmstudio.

Bekijk hieronder een trailer van de hoogste binnenkomer deze week, Michiel de Ruyter.



4 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

jaime91

Avatar

En terecht. Ik vind Michiel de Ruyter een hele goede film. Ga er Zaterdagavond nog eens naartoe.

Myridonen

Avatar

Echt een onwijs gafe film! Ik heb de 12jr en 16jr versie gezien, de 12jarige versie laat naar mijn idee nog vrij veel zien.
Maar de eerste plek is dik verdiend en ik hoop dat ze het budget van 8 miljoen dik terug verdienen!

Wanneer hij in de schappen komt te liggen, schaf ik gelijk de Blu-rau aanSmiley face

Ik hoop dat er meer van dit soort films komen! T+)T+)

benjamin

Avatar

Niet echt onverwacht natuurlijk. Vind het misschien opvallender hoe hard Into The Woods tegenvalt.

Ed Crane

Avatar

Ik heb de film niet gezien, dus ik kan er niet over oordelen, en een Nederlandse blockbuster lijkt me ook best eens leuk. Maar door die plaatjes/ posters moet ik toch vooral hier aan denken:



Goeie ouwe tijd :+

nieuwslaatste nieuws

meest populair