Meet Cute [Prime Video]

Meet Cute [Prime Video] (2022)

Deze ontmoeting is allesbehalve schattig.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Alex Lehmann | Scenario: Noga Pnueli | Cast: Kaley Cuoco (Sheila), Pete Davidson (Gary), Deborah S. Craig (June), Kevin Corrigan (Phil), Rock Kohli (Amit), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2022

Groundhog Day-films waarin personages dezelfde dag steeds opnieuw beleven hebben de laatste paar jaar geslaagde en minder geslaagde veranderingen aan dat idee toegevoegd. Waarschijnlijk het bekendste voorbeeld daarvan is Palm Springs, maar waar die film het hart op de juiste plek heeft zitten en de spijker op zijn kop weet te slaan met de humor, zit de nieuwe romantische komedie Meet Cute er volledig naast.

Sheila ontmoet Gary in een bar en ze hebben een leuke avond, maar Sheila heeft deze avond al een aantal keren beleefd. De kijker komt hierachter wanneer ze Gary meedeelt dat ze een tijdsreiziger is. Gedurende de film wordt uit de doeken gedaan wat precies de reden is voor Sheila's wens.

De scriptschrijver lijkt zich maar ten dele bewust van het manipulatieve gedrag van Sheila. Hoewel er een kleine morele les over het veranderen van een persoon in de film zit, wringt het toch. Meet Cute stapt uiteindelijk makkelijk over het feit heen dat het onromantisch is om iemand avond na avond te bewerken om verliefd op je te worden, zonder dat deze persoon hier zelf een aandeel in heeft.

Los van het verknipte uitgangspunt gaat het drammerige van Sheila's personage op de zenuwen werken. Vertolker Kaley Cuoco slaagt er niet in om haar enigszins sympathiek te maken, want elke keer als je een beetje mee begint te voelen, volgt er weer een zeurderige tirade die Cuoco niet erg genuanceerd brengt. Pete Davidson is als Gary is een stuk sympathieker. Tegelijkertijd heeft hij niet genoeg charme om het begrijpelijk te maken waarom Sheila na één avond besluit dat het een goed idee is om deze tot in de eeuwigheid te herhalen.

Ook qua regie en praktische uitwerking valt Meet Cute tegen. Esthetisch is het allemaal weinig geïnspireerd en de tijdreismachine is een zonnebank. Aardig idee, maar het komt allemaal wel erg low-budget over als het terugreizen gewoon simpelweg een lichteffect is. Daarnaast verslikt de film zich soms in zijn grappen. Om te voorkomen dat er twee Sheila's tegelijk rondlopen, moet tijdreis-Sheila haar vierentwintig uur eerdere zelf om zeep helpen. Dat is de eerste keer al niet enorm grappig, maar na drie keer zeker niet meer.

De afwezigheid van inspiratie openbaart zich ook aan het einde. Tijdens de aftiteling komt nog een hele reeks verwijderde scènes voorbij, waarbij je je als kijker afvraagt wat de bedoeling ervan is. Grappig zijn ze niet en het is niet zo dat de scènes die de film wel gehaald hebben veel beter zijn. Het toont vooral extra dat Meet Cute absoluut niet de crème de la crème van de romkoms is.

Meet Cute is te zien bij Prime Video.