Anything's Possible [Prime Video]

Anything's Possible [Prime Video] (2022)

Warm tienerdrama steelt harten met het oprechte verhaal.

Leestijd: 2 min 33 sec
Regie: Billy Porter | Scenario: Zimena García Lecuona | Cast: Eva Reign (Kelsa), Abubakr Ali (Khal), Courtnee Carter (Em), Kelly Lamor Wilson (Chris), Grant Reynolds (Otis), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2022

In Anything's Possible zoekt Kelsa haar weg in het leven tijdens haar middelbareschooltijd. Ze is trans en worstelt met hoe ze haar toekomst precies voor zich ziet en hoe mensen haar zien. De film bagatelliseert haar ervaringen en worstelingen niet en laat zien dat transfobie bestaat, maar voorop staan Kelsa's stralende persoonlijkheid en optimisme.

Kelsa is bezig met haar transitie en heeft besloten daarover vlogs te maken. Daarin uit ze haar twijfels over relaties, waarbij haar trans-zijn dingen compliceert. Wil ze nu op de middelbare school al iemand daten? Deze persoon weet dan sowieso dat ze trans is en ze wil niet dat iemand haar alleen maar datet omdat het woke-punten oplevert. Tegelijkertijd maakt ze zich zorgen over daten als ze naar de universiteit gaat waar niemand het weet, want wanneer vertel je het dan?

Door Kelsa haar gevoelens in deze vlogs uiteen te laten zetten, wordt deze informatie op een natuurlijke manier naar de kijker gecommuniceerd. Waar andere films dit soort zaken nogal eens op een geforceerde manier verwerken tot dialogen met vrienden, is het nu de kijker die in de schoenen wordt geplaatst van iemand die Kelsa volgt op YouTube. Voor zowel kijkers die nog niet zo veel weten over wat het betekent om trans te zijn als degenen die op zoek zijn naar herkenning, heeft de film mooie momenten te bieden.

Kelsa wordt vertolkt door Eva Reign die de twijfels en ontdekkingen die je als tiener meemaakt rond identiteit op een overtuigende manier neerzet. Ze is onzeker, maar niet té. Daardoor werkt ze niet op de zenuwen, in tegenstelling tot veel van de vrouwelijke personages in tienerfilms. Haar chemie met Abubakr Ali is die van een jong en enthousiast, soms wat onhandig nieuw koppel. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld en het is makkelijk te begrijpen wat ze in elkaar zien, maar ook de onwennigheid van hun relatie maakt het extra makkelijk je in te leven.

Helaas heeft Anything's Possible ook een aantal makken die veel films over tieners plagen: onuitgewerkte bijpersonages en verhaallijnen die nergens op uitlopen. De beste vrienden van de hoofdpersonages zijn speelballen van het script. Ze zorgen voor wat conflict of krijgen drama toegeschreven dat nergens heenleidt. Ook het feit dat Kelsa's vriend op een zeker moment een YouTube-video zonder haar toestemming online zet, wordt voor een groot deel terzijde geschoven. Geen enkel woord over het overschrijden van grenzen en privacy.

Doordat de hoofdpersonages de aandacht op zich gevestigd houden en hun reis naar volwassenwording verder oprecht aanvoelt, is het makkelijk om vermaakt en geraakt te worden. Af en toe is het even rollen met je ogen als de jeugdcultuur geforceerd overkomt, maar op het emotionele vlak zit het goed. Zeker een van de betere films van zijn van soort en het is mooi meegenomen dat hij het tienergenre van wat broodnodige goede representatie voorziet.

Anything's Possible is te zien bij Prime Video.